|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 518 med M43 motorn och temperaturmätaren lever sitt eget liv. Om man startar bilen när motorn är varm så lägger den sig ibland i mitten, men sjunker sedan stadigt under körning tills den parkerar i toppen av blåmarkeringen. Inte bara vid korta körningar, körde t.ex. 15 mil igår i motorvägsfart. Antar att det är fel på givaren? (Eller grym kylning =) ) Kan någon vänlig själ berätta någorlunda utförligt var givaren sitter? Kan inte hitta den trots idogt letande. Tack på förhand! /Magnus | |
|
Jag skulle snarare gissa att termostaten har fastnat i öppet läge. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är inte så vanligt att givaren ger upp till tempmätaren, mera vanligt att det blir för bra kylning, dvs termostatfel som redan nämnts. Om du låter bilen stå på tomgång en god stund så klättrar mätaren upp mot mitten igen eller hur? Isf tydligt tecken på att termostaten fastnar i öppet läge, och när man kör med lite varvtal på motorn och bra med fartvind så sjunker tempen igen osv. FP |
|
|
Tack för snabba svar! Hade inte tänkt på termostaten, ska kollas snarast. Postade precis i en annan tråd om att jag knappt får någon värme i bilen, kan byte av termostat kanske slå två flugor i samma smäll? Mvh Magnus |
|
|
Jag har kört E34 under många år och vet av erfarenhet att tempmätaren skall upp till första vita strecket efter blåa fältet innan det kommer någon värme att tala om. På min 518 når visaren 1 mm till höger om mittsträcket med en ny termostat. Jag skulle satsa på att byta termostaten i ditt fall. //Göran |
|
|
När jag läser ditt inlägg här Länk blir jag ännu mer övertygad om att du bör kolla termostaten. Kolla också kylvätskenivån, om den är låg och du har fukt på passagerargolvet kan det vara värmepaketet som läcker. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack alla som svarat! Hur komplicerat är det att komma tillrätta med ett läckande värmepaket, omfattande ingrepp? Ska köpa en Haynes snarast, men kan vara bra att få en uppskattning om hur svårt det är. Är inte jättetekniskt lagd själv trots en numera hyfsat respektingivande ålder, men har en pappa som är grym på att meka men som bor en bit bort. Sökt lite på fuktproblem och tyvärr verkar det vara många E34:or som är drabbade med en nästan lika stor mängd möjliga orsaker (Har som tur är inga solluckor iaf). Men jag ska undersöka om jag kan hitta något relaterat till värmepaketet och jag börjar med kylvätskenivån. =) Mvh Magnus |
|
|
Hej igen, Har nu hittat 'gör det själv' sektionen på Autopower och insett att värmepaketsbyte är ett ganska stort ingrepp. Har även gjort ett par kontroller idag: * 15 mils körning hade dragit ca 1 liter kylarvätska. * Golvet var torrt på ytan efter ett drygt dygn utan gummimatta. * Ingen särskild lukt i golvet, igår luktade vätskan sur gympapåse. Ca tio grader i luften i Malmö ikväll, fyllde på ny kylarvätska och körde på tomgång i en kvart och då började tempmätaren precis ta sig över det blå området. Kände efter på golvet och det var blött igen. Ganska mycket rök vid gaspådrag (omöjligt att säga färg), men förhoppningsvis pga låg ytter- och motortemperatur, inget onormalt på tomgång. Så jag fyller på med två frågor och hoppas på svar. Någon som kan rekommendera en utbytestermostat? Mekonomen? Kan ett värmepaket gå att laga med kylarcement, kanel, ingefära eller annan standardlösning eller måste man riva ut och byta? Tack på förhand /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.