|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga. Jag har varit på jakt efter en fin 530ia Touring 2001-2003 med parkeringssensorer och max 15000mil. Jakten har pågått i ca fyra månader då denna kombination inte är helt enkel att hitta. Jag har hittat denna svensksålda: Länk! på bytbil.com och min fråga är hur man kan vara så säker som möjligt på det anmärkningsvärt låga miltalet. Jag har tagit ut ett faxutdrag från transportstyrelsen, kollat historiken på carfax.com och fått miltalen vid servicebokens stämplar. Allt verkar stämma så långt. 2011-08-16: Besiktning efterkontroll: 9403 mil 2011-07-11: Besiktning : 9357 mil 2011-06: Service: 9200 mil 2010-03-29: Besiktning: 8661 mil 2009-04-02: Besiktning: 7602 mil 2009- : Service 6900 mil 2008-04-02: Besiktning: 6757 mil 2007-04-11: Besiktning: 5521 mil 2005-09-29: Service: 3950 mil 2005-01-11: Besiktning: 2617 mil 2004-03-05: Service: 2000 mil 2001-09-08: I Trafik första gången 0 mil Min teori är att om man skruvar en bil så gör man det ganska ordentligt vid ett tillfälle, man åker inte in och "småskruvar" varje år. Rimligt antagande? I sammanställningen ovan är det framförallt bristen på händelser fram till 2004-03-05 som fångar min uppmärksamhet. Det är alltså 2 år och 6 månader utan någon form av registrerad service. Här skulle bilen kunna ha gått långt och sedan skruvats tillbaka. Det är ett företag (vet ej vilket) som ägt bilen från att den var ny till 2007-04-04. Från första service till försäljning har de kört bilen ca 1100 mil per år. Är det rimligt att tro att de kört ca 800 mil per år från att bilen var ny fram till första service på 2000 mil? Övriga tankar funderingar tidigare ägare eller dylikt? Mycket tacksam för svar Alj | |
| Efter vad man kan se på bilderna verkar ju inte miltalet orimligt, ser ju jättefräsch ut! Och knappast troligt att första ägaren skulle ha skruvat den lite lagom varje år för att hålla miltalet nere... sånt görs väl oftast inför en snart stundande försäljning. Om full service historik finns med stämplar och dessa stämmer efter dubbelkoll med resp verkstad och om dessutom besiktningsprotokoll finns som matchar ser inte jag nån anledning till att tvivla på miltal. Priset verkar ju ligga på rimlig nivå också så om bilen är lika fin i verkligheten som på bilderna ser inte jag nån anledning till att tveka! Sen brukar ju bromsskicor och lite annat bli dags att byta runt de här milen, kanske kan vara ide att lägga med i kalkylen också. | |
|
Borde vara lätt att verifiera milen när den bara är servad i Sverige. Kommentar: I min 530i-01 med samma skinn och 27.000 mil på mätaren så såg inte förarstol och baksäte lika nedsuttna ut som på annonsbilen. Dessutom hade jag inget slitage på vänster sidostöd på förarstolen. Behöver dock inte betyda mätarfiffel. |
|
|
Hej Tack för era synpunkter. Ja jag tycker också den ser fin ut, kollar särskilt strålkastarglasen som verkar vara riktigt klara och fina. Rost under bakluckerutans fönster räknar jag som standardutrustning så länge det är inom rimliga gränser. Har aldrig sett en E39 helt utan bubblor där.. Finns det? Kane: Tycker du att sätena ser nedsuttna ut? Jag får känslan av att de ser ganska "fylliga" ut. Men jag har å andra sidan inte ägt en E39 tidigare så jag kan mycket väl vara ute och cykla. De säten som jag tycker har sett nedsuttna ut är de där de små "rynkvecken" i sittdynans sidostöds ytterkant börjat försvinna och töjas bort. Detta är ju sportstolar i helskinn, de ska kanske vara tightare skinn på själva sittytan på dessa om man jämför med skinnklädda standardstolar? Skavet på vänster ryggstöds sidostöd såg jag också, trots bilhandlarens diskreta bältesplacering.. :) Det är väl ofta avhängit hur stora eller ograciösa förarna har varit. Antalet in- och urklivningar kan ju också skifta mycket från bil till bil oavsett miltal tänker jag mig. Det lutar nog åt att jag åker och tar en ordentlig titt på bil och servicebok (det är en bra bit). Kanske kan vara idé att låta motormännen göra en felkodsavläsning för att se om det finns gamla felkoder (med angivet datum och mil) kvar som kan ytterligare styrka eller dementera att miltalen stämmer? Eller är det att vara nojjig i överkant? Alj |
|
| Mina säten såg, vad jag minns i alla fall, "spänstigare ut". Gör en bakgrundskoll på bilen, det kan ju inte vara svårt när den är svensksåld. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ingen dålig magkänsla infinner sig, ser ruskigt fin ut, priset känns billigt mot vad man får i detta fall är min uppfattning, lågmilade E39 är det väldigt ont om. Slitget på stolarna och kanststödet beror mera på många ggr som man klivit ut och in i bilen än miltalet samt utseendet på personen är min uppfattning ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag kan bara jämföra med den 530iAT -01 jag ägde fram tills i våras och jag tycker milen på den annonserade känns rimliga. Min hade rullat nästan 15' och förarstolen i den annonserade ser något fräschare ut. Slitage på vänster sidostöd hade min redan vid 7.100 mil när jag köpte den och jag tror det beror på mycket på personen som kör bilen, dvs dennes storlek, jackor och sättet man stiger in och ut ur bilen. Däremot kan jag tycka att ratten och ovanligt blank kring kl 2 för att ha rullat under 10' men detta är också ganska individuellt. Priset är ok tycker jag. Jag fick i princip samma pengar för min i våras och då är skillnaden att min hade rullat nästan 15', var importerad men och nästan fullutrustad. Den var i fint skick och i stort sett rostfri. ___ //Ulf |
|
|
Att skinnet inte håller hög kvalité i en E39:a är många överens om men försöka dölja det med hjälp av bilbältet är bara så fult. Inte så snyggt av ett företag.... För övrigt skall man inte lita så mkt på bilder då det går att få vrak se ut som skapliga objekt. BMW M-POWER |
|
|
Fin bil! Dock känner jag folk som gör just detta tyvärr..: "Min teori är att om man skruvar en bil så gör man det ganska ordentligt vid ett tillfälle, man åker inte in och "småskruvar" varje år. Rimligt antagande?" |
|
|
såld? försökte kolla på den men den är borttagen! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ja den är mycket riktigt såld och det blev jag som köpte den. Den är verkligen väldigt fin. En liten bubbla vid tanklocket samt bakruteluckans nederkant var den enda rosten. Resten av bakluckan var faktiskt fri från rost. Så även motorhuven. Motorhuven hade knappt ett stenskott på sig trots att det var originalhuven (bara grundfärg på undersidan). Inredningen var också jättefin, sömmarna på rattens insida kändes som nya. Förutom förarstolens sidostöd var inget slitet eller nött. Det som kan motivera det lägre priset är att inspection II behöver göras, samt att sommardäcken behöver bytas under nästa säsong. "Angeleyesen" i ena strålkastaren sitter lite löst om man ruckar på infästningen och jag har förstått att det finns ett par "pinnar" där som förmodligen har gått av och att nya insatser kostar mycket, även om jag har en kontakt som kan få dem bra mycket billigare. Så jag velade en del fram och tillbaka, men skicket i övrigt och det låga miltalet fick mig att slå till ändå. Alj |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du behöver en uppsättning sådan här. (obs inte samma"pinnar" före icke facelift<00) Säljs på Ebay. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Finns även i England. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tusen tack Hasso! Två uppsättningar sådana skall beställas bums. Nu gäller det bara att komma in i de slutna insatserna utan att förstöra något. Men det finns väl säkert någon bra tråd eller mek-tips här på sidan. Jag får kika runt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.