AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.573

Helljus och halvljus på samma reflektor

Ma
21
MarcusBMWdiesel
E61 520D Touring LCI -07
VOLVO V70 D5 -04
VW 1302 -71
På min E61 från 07 har jag Xenonljus. Både hel och halvljus är på den yttre reflektorn. Men vad är den inre till. Det är ju helt släckt. Bara "Coronaringen" som lyser.

Hur är det med att köra med bara varselljus på dagen? Är det ok som halvljus???
De inre strålkastarna används som ljustuta enbart på vissa modeller.
Om dina ljusringar är av modellen med förstärkt ljus så är de godkända (och avsedda) som varselljus dagtid. Du ser det på att de har väsentligt högre ljusstyrka än på äldre modeller, t.ex E39, och på att ljuset i ringarna går ner i styrka när du slår på halvljuset.

FP
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Händer samma med min 530xd. Tycker helljuset är lite halvkasst. Går det att programmera på något sätt att de inre ringarna lyser oxo när man slår på helljuset? ljuset borde bli betydligt bättre då...

Den inre reflektorn används som kurvljus på bilar som utrustats med adaptiva xenonstrålkastare. På bilar med med vanliga xenonstrålkastare är den inre reflektorn avsedd för att förse Coronaringarna med ljus genom den H8 lampa som sitter innanför.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I detta fallet har vi en liten fördel vi som har äldre pre FL/LCI bilar.
Vi har xenonljus hel och halv i de yttre, precis som ni. Men vi har dessutom separata helljus i de inre strålkastarna.
Trots detta tycker jag inte att mitt original helljus är direkt imponerande men vid direkta jämförelser har jag i vart fall kunnat finna att det är bra mycket bättre än på nyare FL-bilar.
Den stora fördelen är dock att vi kan med utmärkt resultat xenonkonvertera de separata helljus-strålkastarna. Då kan jag intyga att helljuset blir riktigt dugligt!

För min egen del kör jag vid behov även med 3 st rejäla extraljus av absolut värsta modell.
Ni behöver inte förfasas för de sitter inte på i onödan eftersom jag har snabbfäste så sker demontering/montering på mindra än 120 sekunder!
(Lyset är extremt viktigt för mig eftersom jag har upplevt det tveksamma nöjet att ha kört på en älg. Därför prioriterar jag ibland funktion före form...).
Ma
21
MarcusBMWdiesel
E61 520D Touring LCI -07
VOLVO V70 D5 -04
VW 1302 -71
Du Ulf530. Bra grejer där. Vad är det för märke på ditt snabbfäste/modell. Det är precis en sådan lösning jag är ute efter. Sedan har du 3 stora extraljus typ Bosch 225 eller?!

Har du möjlighet att ta några bilder och lägga upp här. Det vore toppen. Tack
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har LightOn snabbfäste och 3 st NBB 225 Xenon pencilbeam (enligt min uppfattning marknadens i dag bästa extraljus...).
Jag har original NBB lyktor med inbyggda ballaster som är en klar fördel när man har dem i snabbfäste (inget konverterat "ful-xenon" för min del...).

Sök på mitt användarnamn så finner du att jag har skrivit en hel del inlägg om extraljus etc.

Om en vecka eller så kommer jag nog att montera på extraljusen första gången denna höst och då ska jag försöka komma ihåg att ta några foton
(det är flera som har frågat...)

Du kan kolla på LightOn / OL Construction så finns en hel del bilder och info.
Men jag anlitade inte dem för monteringen utan det gjorde min son som har en egen privat firma som sysslar med sådant.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Tycker tyvärr att extraljus är extremt fult på BMW, på Audi är det helt okej.
En liten ljusramp funkar dock. Tillbaka till min fråga: någon som vet om det år att programmera så att de inre "ljustutan" lyser samtidigt som man har på helljuset? vore kanon om det går, ljuset skulle bli betydligt bättre.

BMWM_4ever: Om du har en ansiktslyft bil går det inte eftersom att den lampa som siter bakom det mörka glaset används till Coronaringarna eller om bilen har adaptiva strålkastare är ampan bakom det klara/räfflade glaset till kurvljuset.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag tycker också att extraljus är fult (på en BMW och i princip på alla bilar). Därför har jag snabbfäste och extraljusen i normala fall avmonterade. När det har blivit mörkt (så ingen kan se mina fula extraljus...) sätter jag enkelt på dem på 1 eller max 2 minuter även om jag är klädd i kostym.

I jämförelse är det, enligt min personliga uppfattning, både fulare och i det närmaste pinsamt med sådana där små extraljusramper. Det är som att vilja men inte kunna.
De fyller just ingen funktion eftersom de lyser så dåligt men de är ändå väldigt fula.
Tänk t ex mitt i ljusa sommaren, en fin BMW med M-sport och snygga hjul och så en liten extraljusramp i fronten... Nä tack, det är inte i min smak!

Xenonkonverterade original inre helljus ger bättre ljus än en liten extraljusramp. Men det är ju förstås ett problem att det inte går på en FL...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.