AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.870

F11: Bra utrustad 520d vs. basutrustad 525dX?

Sida 6 av 8
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vidare, om man inte förstår motorljud, känsla etc utan enbart går på mätbara värden när man köper bil så tycker jag man betalar alldeles för mycket för en BMW. Då finns det billigare, större, snabbare bilar att köpa v
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: lustig ton i detta forum. Minsta neg synpunkt på en motortyp så blir man överröst med gnäll. Menar du att jag skulle börja gilla motorn bara för jag äger den själv? Nä jag är inte född på 40-talet så jag måste försvara mitt val i blindo.
Verdi
jhellström,
Då kunde man kanske köpa en XC70. Om den nu inte varken var större, billigare eller snabbare förstås... ;)

(Och ja, jag gillar inte Volvo i allmänhet och D5 i synnerhet. Folk i D5 tror i allmänhet att de kör nåt slags superdiesel som är snabbare än det mesta. :=))

Det jag menade såklart var att man kanske vet mer om en motor om man åkt x tusen mil under ett par år än om man provkört en under 30 minuter...

Du skriver i princip att 2 litersdieseln är skit och inte borde få sitta i en BMW. Om jag har "lustig ton", vad har du då?

ps. Född på 40-talet? Vad menar du med det?

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Enligt min uppfattning matchar inte 2,0d-motorn femserien i övrigt. Hur den nya varianten i 525d är kan jag inte uttala mig om då jag inte kört den. Har den inte bättre gång- och ljudkultur än 184hk-version är jag skeptisk till att lägga upp extrapengarna.

Har en D5:a i frugans bil och givet att Volvon är en mindre påkostad bil stör den ohysade gången på nåt sätt mindre där. Dock är Geartronicen hemsk...

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Kan också bero på din velighet att under ett år prata om inköp och kommentera andra personers inköp av f1x utan att själv komma till skott. Jag är säker på att en 530dx eller 535dx är den perfekta bilen för dig. Släpp sargen och lägg in en beställning. Själv är jag trots tidigare erfarenhet av raka sexor skitnöjd med skitdieseln.
Verdi: Tror det skiljer en hel del i slutpris (BMW har ju väldigt dyr utrustning), dessutom avses en 2009. Då ingen av oss har en aning om när forummedlemmen köpte bilen ifråga så kan det handla om hundratusentals kronor. Sen är det ju inte säkert BMW matchar användarens behov då den saknar 30 hk och 4-hjulsdrift (samt högre markfrigång). Jämför man BMWs motsvarighet så skiljer det ganska mycket pengar!

Förövrigt är resonemanget (vilket jag avsåg med inlägget) ganska märkligt. Äger jag en polo och provkör en Ferrari så kan jag inte bli negativt överraskad av motorn?
Verdi
Keiser,
D5 hade 185hk 2009. :) Länk Men visst, behöver man 4-hjulsdrift och högre markfrigång så är det ju X5, eller möjligtvis X3, som gäller.

Men nu verkar ju inte det vara nåt bekymmer för honom då han inte med ett ord gnällt på avsaknad av detta, utan bara gnällt på motorn. :)

Visst kan man ha åsikter på en motor utan att ha nåt bättre själv. Det är sant.
Ah, där ser man. :)

Anledningen varför jHellstrom troligen inte gnällt på 4-hjulsdriften är
1) han jämför inte med sin bil!
2) han har inget att kommentera/anmärka på BMWs system.

:)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Freude: Du har helt rätt och jag jobbar på det.

Mer för pengarna är väl snarare Kia, Toyota etc. De går både snålare och billigare samt har högre kvalitet än europeiskt byggda bilar ovasett om de är ihopplockade på hisingen eller i bayern.

Verdi: Jag startade inte jämförelsen med D5 vs 520D, även om jag anser D5 har en treligare gångkultur och ljud än 2.0D. Om någon kom och gnällde på mig när min D5 var ny 2008 och påstod att ex T6 var mer raffinerad skulle jag bara hålla med.

Personer födda på 40-talet, särskilt män, kan aldrig någonsin hålla med om att något skulle vara bättre än deras eget val. Min egen far anser t ex att Subaru är det bästa som går att köpa, att Suzuki 1100GSX 1981 är den bästa MC som byggts etc etc.

Och återigen, jag har aldrig sagt att 2.0D är dålig, men mig passar den inte. Men ni som tycker den är världsbäst borde testa en rak dieselsexa och ser vad ni missar.

Men som sagt, var glada istället att ni spar pengarna när ni tycker den passar er.
Själv skulle jag vara enbart glad om jag hade varit spekulant på en Kia CD istället.

Slutsats: Hoppa över 525D och kör på 520D.

Vad gäller 4wd systemet så tycker jag själv att det nuvarande Xdrive passar mig bättre än div Haldex/Torsen varianter eftersom jag gärna ser en mer överstyrd bil.
Verdi
jhellstrom,
Vilken Kia/Toyota med mer än 150 hästar går snålare än BMWs 2-litersdiesel i EDE-tappning? :)

Högre kvalitet har de inte heller. Inte vad gäller komfort, materialval, ljudisolering, styrkänsla, viktbalans osv... Och de går också sönder ibland. Jag vill inte åka runt i en plastlåda med framvikt helt enkelt. En bil är så mycket mer än motorn. Det förstår du också när du väl kommer från Volvoträsket. ;)

En kompis jämförde en V70 och en E61 för nån vecka sen. Menade att Volvon kändes som ett stridsfordon i jämförelse.

Det där med 40-talet får jag fortfarande inte ihop? Menar du att jag är som en gammal gubbe? :)

Jag har inte bara testat en rak dieselsexa. Jag kör en i princip dagligen. Med xDrive. Och nej, jag klagar inte. Men att en BMW med 2-litersdieseln skulle vara på samma nivå som en Toyota är bara löjligt. Det är ju fortfarande samma bil i mångt och mycket.

Att gå på 520d om man vill ha xDrive är ju inte så smart... Det var väl det som det egentligen handlade om innan det spårade. :)
pöjka, lägg ner stridsyxan nu innan det ballar ur...

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
För att svara på ursprungsfrågan så går drivlina absolut före utrustningsnivå för mig personligen, så: 525dX isf. (Dock hade jag gått på en sexa i den här prisnivån)

Med känsla; instämmer - börjar se en röd tråd här..
Verdi
Är du fortfarande sur för det där med symaskin, Sani? ;)
Visa användare
3.753
Sani
Nej då, jag kör min bil varje dag och gläds över hur kul den är - ledsen att göra dig besviken.

Tycker att du borde fundera på vad dina drivkrafter till att skriva på det här forumet är Verdi, upplever inte dig som speciellt sympatisk. Och alla BMW-intresserade här ska väl få göra sig hörda, och bemötas med respekt - inte bara de som fn kör sagda märke..?
Verdi
Kör man en 4-cylindrig diesel bemöts man inte med respekt heller så det är lugnt. Jag ruttnar på den attityden. Det var väl det som kom ut i den här tråden. Åratal av frustration vet du... :)

Sen gillar jag inte när folk har den där attityden man hade när man var 15 år. Dra från snuten, skita i lagar osv. Det är inte värdigt att resonera så när man är vuxen.

Och du, jag var ju inte allvarlig när jag sa det där om symaskin. Om jag visste att det var så känsligt så hade jag givetvis tänkt mig för. ;)
Visa användare
3.753
Sani
Det som är känsligt (hos mig) är när man brister i respekt mot folk, till synes helt utan anledning - som du gör gång på gång här på forumet. Det spelar ingen roll hur många överslätande smileys du avslutar meningarna med, din komplexdrivna spydighet framstår rätt tydligt ändå.

Jag är här för att jag gillar BMW, och kan jag hjälpa någon med råd försöker jag göra det; sedan snart tio år tillbaka. Varför är du här? Det första svaret jag kommer på är: Provokation. (Något som - återigen - mycket tydligt bevisas med din sista mening)

Ursäkta OT.
Verdi
Nej, jag har väl ingen riktigt bra anledning att hänga här. Det är nog det första vettiga du har sagt. :)
hey hallå, jag ska på en långresa snart och undrar vad en 520d f10/11 förbrukar för mängd bränsle per mil i dessa olika konstanta hastigheter - 110 120 130 140 150 160 170 ? innnan resan vore det jätte bra att veta detta så OM ngn har denna bilen och Vill kan ngn vara snäll o kolla upp detta? Fett med TY på förhand ;)
Kristoffer_L: "Håller faktiskt med Verdi, det är stundtals ganska komiskt att läsa kritiken av BMWs fyrcylindriga dieslar på forumet - framförallt när den kommer från en ägare till en XC70 D5. Inget ont om Volvon men den har knappast silkeslen gångkultur, harmonisk drivlina eller för den delen imponerande byggkvalitet.

Ungefär i paritet med att en ägare till en MB -97 har starka åsikter om en panoramalucka till en F11 baserat på...ja just vad då?"

Vad menar du nu? Får jag inte ha synpunkter på nya bilars extrautrustning bara för att jag har en äldre bil, är det så du menar? Vad har det med saken att göra vad jag har för bil överhuvudtaget? Om jag så endast hade en rostig gammal cykel så har jag väl rätt att få uttrycka min åsikt?

Jag ondgör mig över panoramatak/sollucka på alla bilar oavsett märke, modell och ålder. Panoramatak/sollucka är överreklamerat skit enligt mig, och det oavsett om bilen är ny eller gammal. Om jag vore i läge att köpa en ny bil så skulle jag aldrig lägga pengar på ett så onödigt och värdelöst tillval.
Alla är naturligtvis fria att utrycka sin åsikt, det är det onyanserade sättet jag reagerade på.

Och ja, jag anser det vara en helt annan tyngd i din bedömning om du haft egna negativa erfarenheter med en panoramalucka på en F11 - då hade det åtminstone funnits en uns fakta i dina påstående. Men som det är nu kan jag knappast ta din feedback särskilt allvarligt.
På samma sätt tycker jag också det är skillnad på erfarenheter baserat på 3000mils ägande av en fyrcylindrig diesel jämfört med en bedömning efter en 20min provtur med demobil hos en bilhandlare. Vad är det för konstigt med det?

Det enda jag håller med om angående panoramaluckan är att den kan eventuellt orsaka problem längre fram - men det gäller ju i stort sett all modern extrautrustning som monteras i dagens bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.