AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.873

F11: Bra utrustad 520d vs. basutrustad 525dX?

Sida 5 av 8
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Man ska alltid välja bil efter sitt tycke men det kan likväl vara intressant att höra andras åsikter och erfarenheter även om man till syvene och sist inte väljer att ta stort intryck av andras input.

För att reda ut kostnadsbilden så tar BMW 50 tkr extra för att gå upp till 525d och sedan ytterliggare 49 tkr för xdrive men då ingår standardautomaten. Så om man ändå väljer automat till en 520d så är mellanpriset till 525d xdrive 76 tkr. Ganska mycket pengar men pulver och 4wd går att ta betalt för, man får trots allt nästan 20 % mer effekt och vridmoment.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag testade 525dX idag och det var nog rätt att välja en 520D istället. Samma virrande tråkiga ljud som 520D, annat var väl inte att vänta då det är exakt samma motor. Upplevelsemässigt var det inte mer värt än 520D.
När start stopp drar igång fyran efter varje stopp vid rödljus så rister hela bilen :)
Helt klart är 530D värt ett par tiotusen till när man ändå handlar bil för över 500.000:-
Panoramatak är en styggelse som inte borde finnas alls på nya bilar
Je
20
Jens1969
På order 530d xDrive F11
På vilket sätt är Panoramatak en styggelse? Det tråkigaste med Panoramataklucka är BMW:s löjliga prissättning...men det gäller ju fler tillbehör i o f sig.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
jhellstrom: Jag är faktiskt förvånad att 520d är så populär men det har ju självklart med prissättningen av övr modeller av F1x att göra. Blev negativt överraskad efter provkörningen av 520d, den kändes rå med trist motorljud.
Verdi
Jämfört med 320d gick 520d väldigt tyst och mjukt tyckte jag. Märktes att isoleringen var bättre. Såg inga problem med den öht.

520d är mer än tillräckligt snabb för de allra flesta. Herregud, folk köper ju V70 drive med 109hk eller vad det nu är... 520d är ju faktiskt nästan lika stark som en gammal 528i på 193hk. Och den drar ju nästan ingenting.

Nya bilar är sjukt dyra. Tycker det är uppriktigt fascinerande att så många anser sig ha råd att betala 5-600 tusen för en bil. (alltså, inte här på forumet, men folk i allmänhet)

På det här forumet skulle man ju känna sig som en snåljåp om man köpte en basutrustad 520d för 450 papp. :=)

Är det bara egenföretagare och tjänstebilsförare som inte orkat räkna på hur mycket det egentligen kommer att kosta? :=)

Apropå panorama, så är det rätt skönt att ha, men däremot undrar jag om det är taket eller att det är en touring som gör att jag upplever min nya E91 som bullrigare än min gamla E90...
nu får du nog allt försöka förklara dig igen Henkelexus

/Anders
Jens1969: Finns ingen praktisk nytta med glastak. Kör man med taket öppet en varm sommardag får man solen rätt i fejset och mera vindbrus. Är taket stängt och solskyddet fråndraget blir det alldeles för ljust i kupen för min smak, i synnerhet om man har ljus inredning. När det är varmt ute vill jag ha skydd från starkt solsken och svalt inuti bilen, AC svalkar men panoramatak/sollucka gör det inte. När bilen får några år på nacken finns det risk för läckage och oljud på grund av otäta lister mm. Och skulle panoramataket få en spricka, inte för att det är särskilt vanligt men det kan ske, blir det dyrt att byta glaset.
ja tänk vad olika vi värderar våra olika bilval ibland, själv skulle jag aldrig välja en Touring eller SUV utan panorama. Jag tycker man har glädje av det året runt på olika sätt. Gillar man inte solen när den står som hetast så drar man ju bara för innertaket. Men jag kör mycket inne i stan och där har man förstås större användning än ute på landsväg och motorvägsfart.

/Anders
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
När vi ändå är inne på "onödig" utrustning så är det egentligen ganska fascinerande hur mycket pengar folk är beredda att betala för extrautrustning som man egentligen inte behöver. Dessutom är den ofta löjligt dyr och skulle det vara utrustning till hemmet hade man inte batalat (många tycker nog ett fönster för 18k är rätt saftigt)

Nu handlar ju inte bilar direkt om rationella beslut utan mycket om känsla... men det är ändå ganska intressant.

Detta var OT:
Trist att läsa omdömena om 525 d xdrive, ska själv prova snart och hoppas jag blir såld. Annars blir det ett annat märke då jag i stort sett har som krav att det ska vara fyrhjulsdrift.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Vad skiljer 520d mot "nya" 525d motormässigt?
Tar BMW 50000:- extra för att höja turbotrycket?

Hade det gällt gamla 525d med 6:an hade valet varit givet för att slippa 4:an. Men eftersom båda är fyrcylindriga numera så hade mitt val varit lika givet till 520d:s fördel.
Verdi
XC60,
Bry dig inte om det de skrivit om 525d. Det är nåt man slentrianmässigt häver ur sig här på forumet för att visa hur man avskyr att det bara är 4 cylindrar. Jag provkörde 520d och tyckte inte att jag kände vibrationer i ratten osv alls. Iaf inte med min dåvarande 320d. Klart att den inte låter som en racerbil men det är ju en välisolerad komfortbil så kupén är ju rätt tyst rent allmänt. Har man dessutom stereon på så märker man nog inget av motorljudet alls.

Egentligen är ju 335i ett "helgerån" också. Många som tyckte att en BMW har en rak sexcylindrig sugmotor. Inget annat. Turbo ansågs väl vara nåt Audi höll på med och som inte hörde hemma på en BMW... :=)

Angående diskussionen om panoramatak eller inte och vad onödig utrustning kostar. Tycker det är märkligt att folk som köper bil för över 500 tusen helt plötsligt blir snåla och backar för 18 tusen.

Du behöver ju ingen ny 5-serie för 500+ tusen heller, eller hur? Du skulle ju klara dig bra med en gammal Citroen C5 för 75 tusen också. Men du vill åt den där känslan som en ny BMW ger dig och för det är du beredd att betala flera hundra tusen extra över en 3-årsperiod. Sett ur det perspektivet blir ju ett glastak för 18 tusen ett fynd, om man nu uppskattar det...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om man nu kan lägga 18.000 på taklucka så kan man väl lägga 30.000 extra på att få en passande motor. Observera att 520d och 525d går bra, åtm om man är ensam i bilen. Problemet för mig som person är att jag aldrig gillat motorns karaktär, oljud och vibrationer.
Men alla är olika, jag lägger inte 500.000 på en skapligt utr bil med en sådan motor.
Verdi
jhellström,
Visst. Men en 520d är faktiskt snabbare än din XC70 D5. Möjligt att Volvon låter bättre? Har den 5 cylindrar?
Håller faktiskt med Verdi, det är stundtals ganska komiskt att läsa kritiken av BMWs fyrcylindriga dieslar på forumet - framförallt när den kommer från en ägare till en XC70 D5. Inget ont om Volvon men den har knappast silkeslen gångkultur, harmonisk drivlina eller för den delen imponerande byggkvalitet.

Ungefär i paritet med att en ägare till en MB -97 har starka åsikter om en panoramalucka till en F11 baserat på...ja just vad då?

Som ordspråket säger "...tomma tunnor skramlar mest" :-)
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Med tanke på hur man kan koppla in motorljud till stereon på nya m5:an kanske man snart kan få välja invändigt motorljud även till mindre modeller. Skämt åsido så känns det lite konstigt att välja motor efter motorljud och inte efter prestandabehov? Jag hade en 323I i slutet av 80-talet och här snackar vi "fränt" ljud. Då var det en helt annan invändig ljudkomfort dessutom så var motorljudet påtagligt vid såväl lugn som "inspirerad" körning. Numera hörs motorljudet i princip bara vid start ( motorn stängs ju av vid kökörning) och jag är glad över att man med f1x lyckats få en ännu tystare 5:a än tidigare. Att i ena meningen satsa på en så frän ljudanläggning som möjligt och i andra klaga på motorljudet tycker jag låter lite ambivalent eller är stereon för de egna öronen och motorljudet för grannarna?
Verdi
Kristoffer_L,
Saknar min gamla 320d ibland faktiskt. Den var väldigt rapp och fin att köra. Särskilt chippad (221hk). Men vi får väl se, får väl 320d som lånebil när min ska in på service nästa vecka. Kanske upplever det annorlunda nu när jag vant mig vid 330:n. :)
Det handlar ju i slutändan om vad man själv prioriterar och tycker är viktigt. Då är det ganska oväsentligt om det "bara" är 18' kr till. För de flesta går gränsen någonstans och då får man prioritera. Många tillbehör är väldigt dyra till bilar idag.

"...framförallt när den kommer från en ägare till en XC70 D5"

Sen spelar det väl kanske inte så stor roll vilken bil man har idag, åsikten finns där ändå. Nämnda Volvo kostar inte lika mycket som en ny 520d vilket troligen gör att man har andra krav på denna. Sen finns det förväntningar och olika anledningar till varför man köper olika bilar. TS frågade efter åsikter och det har han fått!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om något är komiskt så är det väl att ägare till 2.0D blir så uppspelta över mina synpunkter på sitt eget motorval. Var glada att ni inte är så petiga istället. Mig veterligen har jag aldrig fört fram Volvos motorer som vare sig bättre eller sämre eftersom frågan rörde 525d.

Jag som bilintresserad är inte förtjust i denna downsizing trend.
Verdi
Keiser,
En XC70 D5 lär ju inte vara jättemycket billigare än en F11 520d iaf. Orkar inte kolla upp det men...

jhellstrom,
Just det, ägare till 2.0d opponerar sig för att de har större erfarenhet av motorn än vad du har. Själv har jag inte en 2.0d just nu utan den sexan. Visst är den trevlig, men det är ju inte superstor skillnad i praktiken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.