|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Nya X3 är nog en fröjd att köra. Återigen kanske inte det TS efterfrågar men det skulle ju kunna vara ett alternativ absolut. Snygg, stor och 4x4. Hur du än väljer att göra så skulle jag i alla fall försöka göra plats i ekonomin för komfortstolarna om du kör mycket eller längre sträckor. Det har ju talats för och emot dessa här på AP men jag skulle personligen värdera dom mycket högt om jag specade en ny BMW. Och det är en nackdel med X3 som mig veterligen inte erbjuder komfortstolar i dagsläget? Det blir en annan upplevelse både ergonomiskt och körmässigt med komfortstolar :) |
|
Verdi |
Hur pass stor är X3 invändigt förresten? Min känsla är att SUV:ar ger sken av att vara större än de är. |
|
Nya X3 är interiört avsevärt större än E91. Den är storleksmässigt som gamla X5. Dessutom har den fördelen att den är enkel och smidig att komma in och ur vilket knappast kan sägas om F11 baksäte. Detta var något som jag prioriterade högt pga barn, barnstolar samt det bekväma med att sitta högre än de flesta andra bilar. Och X-driven får man på köpet. Nu är jag inte ute efter att kapa tråden och starta F11 vs X3 debatt, bara en kommentar till de som tycker X3 är en förhöjd 3-serie. Jag har full förståelse för de som väljer F11 pga komfortstolarna och totalkomforten som är bättre än i X3. |
|
|
X3 är en helt annan billigare konstruktion. När man kör en automatväxlad X3 2.0D i 120km/h så vibrerar backspegeln och blir suddig. Helt oacceptabelt. Vidare är ljudisoleringen mycket klenare än på f10/f11 så du får in mycket transmissionsljud, vägljud etc etc som helt filtrerats bort i f10. ToM en XC60 är klart mer personbilslik än X3. |
|
|
jhellström: Låter som att du haft otur och provat ett tidigt måndagsex. Har provkört ett tiotal olika X3 och ingen har haft de symptomen du nämner. X3 har ju lovordats i både inhemska och internationella tester och praktiskt taget spöat konkurrenterna på fingrarna i varenda rond. Men nu var det inte X3 tråden skulle handla om - har som sagt full förståelse för de som väljer F11 framför X3 men det är också som redan nämnts två helt olika typer av bilar vilket gör jämförelsen lite skev. |
|
| Jag hade tagit en 525 XD med mindre utrustning framför en mer välutrustad 520 D, då fyrhjulsdrift är helt fantastiskt på vintern. | |
|
är nog inne lite på samma spår som Jhellström eftersom jag känner att även X5 är sämre isolerad än vad F11 är. Känns lite som att det inte är samma bygge i de amerikanska bmw-s som i de tyska...har dock ej ännu testat nya X3. /Anders |
|
| Provsatt faktiskt en ny x3:a idag på morgonen och blev faktiskt lite lätt besviken på den invändiga känslan jmf med f1x och den känns faktiskt betydligt mindre i såväl bagage och kupeutrymme. Utanpå tycker jag den känns helrätt, men tyvärr har jag inte hunnit testa det viktigaste, hur den är att köra. | |
|
X3 är jättefin att köra med väghållning etc i både halt och på torr asfalt. Men den är helt klart "pappigare" i känslan. Ungefär som X5 är. Prova en gammal X5 så förstår du, lite bättre men inte mycket. F10 är som en gammal mercedes. |
|
|
Utan tvekan: ALTERNATIV 1 |
|
|
varför börja diskutera X3 i tråden som TS frågade angåend 520d kontra 525dX? /Anders |
|
|
Helt rätt, tråden handlar om F11. Anledningen till sidospåret var att "janih" frågade mig om inte X3 kunde vara ett alternativ och jag svarade varför inte X3 är ett alternativ, sen hängde fler på. Lätt hänt. Men jag håller med, vi kan väl hänga kvar på ursprungsfrågan istället? :) |
|
|
För den som fortfarande minns ursprungsfrågan så kan jag följa upp och meddela att jag bibehållt min specade 520d, och den är nu på väg att gå över till röd status och är alltså snart låst. Hoppas på lev. v.46! tack för alla intressanta synpunkter! |
|
|
Synd att du inte har möjlighet att riktigt testa en F10/F11 med xDrive under vinterförhållanden. Skulle vara kul att få höra vilken upplevelse du skulle ha fått. Som jag sade tidigare: "Jag har kört BMW (och flera andra märken...) i 30 år. För mig är nog xDrive det mest positiva jag har upplevt under mitt bilägande! Jag hade ungefär samma funderingar som du men valde till slut xDrive vilket jag inte har ångrat en enda sekund." |
|
| Sorry för "X3 sabotaget", ska inte upprepas ;). | |
| Man kan ju undra varför du frågade om ditt val när du gick på helt omvänt mot vad de flesta här svarade :) | |
| Det vore väl tråkigt om man skulle göra som alla andra vill. Jag antar att synpunkterna bidragit till att mer lull lull får gå före mer motor och drivlina i detta fall. | |
|
jhellstrom: Varför kan man undra det, är det inte just därför man för en sådan här diskussion? :-) Däremot om han hade valt en Z4 -09 med 9200 mil hade jag nog åtminstone undrat haha ;-) |
|
|
Jag antar att de tillval jag specade 520d helt enkelt betydde mer för mig än fyrhjusdrift och de extra 34 hk som 525dX erbjuder. Avgörande var nog kommentaren (minns ej vem som sa det, hinner inte scrolla) att då det i princip är samma motor i 525dX och 520d så får man betala 100 tkr extra för fyrhjulsdriften, och det är är det inte värt för egen del. |
|
|
tycker du gjorde ett klokt beslut! För mig är alltid 325d/525d "mellanmodeller" där man antingen går på 320d/520d om man ser till det ekonomiska i första hand och på 330d/335d/530d/535d om man går på motor. Du blir helt säkert jättenöjd. Man skall ju trivas i bilen också och då är det skönt med en hel del extra tillbehör, trots de kostat skjortan. Ex. vis skulle jag inte undvara Panoramataket som man har glädje av i olika moment året runt. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.