|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
Verdi |
DLC, Ah, ok. Tänkte väl. Det lät bara för mycket annars. Automat vill man väl ha, så då är ju xDrive på banan igen. :) |
Verdi |
ps. Och jag håller med. Med fyrhjulsdrift kan man gasa i korsningar, rondeller, tighta kurvor osv utan att bekymra sig om fästet alltför mycket. Räckte ju med lite regn och en aning rattutslag för att man skulle spinna loss med till och med min gamla 320d. Nu med xDrive kan man gasa i princip hur, var och när som helst. :) |
|
Det går ju att få en hyffsat utrustad 535d sedan M-sport för runt 550k efter rabatt så helt klart är prisbilden lite märklig (men vi kan ju lugnt utgå från att excel-Günter räknat på det...) Det är ju också lite fånigt att det inte går att få 520d med x-drive. Och att de kallar 525d för just 525d och inte 523d vilket kanske vore mer logiskt. Men men... X-drive är ju ovärderligt de gånger man behöver det. Jag bor själv på landet och behöver awd för att överhuvudtaget komma upp på vägen ibland, men samtidigt har jag haft både en 325Ci -04 och en 120d -07 och ändå klarat mig. I praktiken är det ju kanske 5-10 dagar PER ÅR det verkligen behövs, även i Norrland. Så, som svar, jag hade köpt en 535d sedan :-) |
|
|
Verdi: kan tänka mig att din kärra mår bra av xdrive. Med +600 Nm i vrid så sätter man eld på bakdäcken väldigt lätt ;) Sen är det kul att man kan klippa fullt tidigt i utgången av en kurva/rondell etc utan att bli omkörd av bakvagnen eller ploga ut i tangentens riktning. |
|
|
Körde min X3 senast idag genom en rondell och gav rejält med gas mitt i, och bilen började understyra rätt kraftigt på grund av gaspådraget. Jag vågar utan problem påstå att de 200Nm min xDrive20i presterar inte är en droppe i havet jämfört med varken 525d eller större motorer. På samma vis kan samma bil överstyra om man lyckas få till kraft nog, särskilt i DTC-läge är den mer benägen till detta. Det sitter utmärkta Michelindäck på denna bil, endast några 100 mil gamla. En del 4WD-entusiaster skriver här som om det är livsfarligt att ge gaspådrag när vägen svänger i en 2WD medan man citat "Inte behöver tänka med xDrive". Det finns inget rimligt i det, det är fritt fram för vem som helst att provköra en BMW xDrive och upptäcka att en sådan kan släppa den med. En 4WD rullar på samma däck som en 2WD och det är trots allt där merparten av greppet sitter och inte i antalet drivande hjul... Sedan kan jag hålla med om att 4WD är mer lättkört i vissa lägen, men det har också helt klart sina nackdelar och är absolut inte någonting som kan trolla med bilens grepp. Missförstå mig inte 4WD är bra och jag tycker om min BMW xDrive, det är kommentarerna om att det är överlägset och ovärderligt jag protesterar emot. //Bjersér |
|
|
Det verkar ju konstigt att rek någon en sedan när man kryssat för alternativa Touring till att börja med. Självklart skulle nog de flesta välja en 535dT om man nu vill lägga de pengarna men steget upp från en 520dT är ändå rätt avsevärd... Sen är det ju väldigt svårt att rek någon annan än bil när man inte känner personen och vet hur man vill använda sin bil. Ser man dock till hur många verkar värdera sina bilköp idag så tror jag att x-drive snart har ett motsvarande "måste-värde" som många Audiköpare under många år värderat sina Quattromodeller. Helt klart har ju x-drive många fördelar! /Anders |
|
Verdi |
Bjerser, Accelerationskraften blir hälften per däck och bilen klarar alltså dubbelt så stor effekt innan det släpper. I praktiken ännu mer då en vanlig 2wd ofta bara driver på ett hjul i kurvor och jag gissar att xDrive är bättre än så på att fördela kraften. Sidokrafter och bromskrafter fördelas lika som på en 2wd dock, det är korrekt. Så det beror lite på varför man tappar greppet. Pga accelerationskraften eller sidokraften... ? Så för att sammanfatta. Överlägset? Javisst. Ovärderligt eller nödvändigt? Nej. |
|
Grelle, Förvisso men det beror på hur mycket av extrautrustningen man tar upp till beskattning ;) |
|
| Anders S. nu ska vi inte börja börja rekommendera partiledararfasoner här på AP forumet, hehe ;-) | |
| Egentligen ska man väl räkna samma rabatt som vem som helst får på utrustningen, dvs med lite god vilja kan man iaf räkna av 10%. | |
|
janih, Du har helt rätt! :) |
|
|
Okej, jag hade inte blivit helt förvånad om extrautrustningen räknades annorlunda, men nu vet jag det. __________ Mvh Grelle |
|
|
Förvirrande, är 525d en fyrcylindrig motor redan som -12? Det står ju faktiskt att den är sexcylindrig på deras hemsida? Trodde det skulle komma ännu lite längre fram. // Erik |
|
|
Gick in i bilkonfiguratorn och kikade... my bad! // Erik |
|
|
Verdi: Så enkelt kan man klart inte räkna. Om inget annat eftersom är det bra underlag får även en 2WD grepp och är det låg friktion spelar kraften delat på fyra hjul inte lika stor roll. Överlägset? Det är fritt att tycka men jag hade inte slängt så mycket av min budget på 4WD om jag vore TS! //Bjersér |
|
| Jag noterade bara det faktum att en 535d är "endast" ca 100k dyrare än en 520d... | |
| Är du orolig för lite spinn osv så har ALDRIG antispinnen svikit mig så har du inte ett verkligt behov av Xdrive så hade jag inte satsat på det men om du vill ha det för körglädjen är det en annan sak. | |
|
Vill du ha fyrhjulsdrift så köp fyrhjulsdrift. Jag köpte själv det för att jag avskyr bakhjulsdrivna BMW på vintern. Precis som jag nämnde i en annan tråd så håller fyrhjulsdrift värdet (ett av de tillval som har håller värdet absolut bäst enligt bilhandlarnas gröna listor) väldigt bra, så go for it! :) (Det är dessutom ganska roligt året runt i exempelvis rondeller ;) ) |
|
| X3 2,0d kan kanske vara ett alternativ? | |
|
janih, Tanken har slagit MIG flera gånger, dock så tror jag inte att en förhöjd 3-serie blir i närheten lika trevlig i längden som en F11 så jag har ärligt talat förlagt dom tankarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.