|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag har kört BMW (och flera andra märken...) i 30 år. För mig är nog xDrive det mest positiva jag har upplevt under mitt bilägande! Jag hade ungefär samma funderingar som du men valde till slut xDrive vilket jag inte har ångrat en enda sekund. Jag äger bilen privat och jag har behållit den länge (min är en -06 på 140 000km). Hittills har jag inte märkt att service/underhåll skulle vara högre än en motsvarande utan xDrive. Det enda skulle i så fall vara att jag bytt olja i framdiffen, men det gick mindre än 1 liter/150:-. (Den oljan ska egentligen inte bytas men jag gillar att serva och byta olja...). Jag är också nöjd med att kombinationen xDrive/diesel/kombi verkar vara någorlunda attraktiv m h t andrahandsvärdet. För mig är de options som du måste avstå i princip inte värda någonting i relation till xDrive... Mot bakgrund av mina egna erfarenheter så skulle jag inte tveka en sekund; Alt 2! |
|
|
jonte520d - av din beskrivning att döma så skall du välja alt 1. Speciellt familjefriden är viktig i bilen (har själv tre barn) och panoramaluckan är ett tillbehör som alla barnfamiljer borde pricka av! :o) Nöjda barn i baksätet är en förutsättning för en nöjd förare. 4-zonsgrejen är ny gentemot E6x-serien så jag har ingen erfarenhet av denna. Bra om BMW nu äntligen har insett att de skall erbjuda en mer anständig radio standard - på tiden! Sedan, på ett forum som det här kommer standardsvaren alltid bli: Större motor, Mer urustning... Till syvende og sidst - det är dina prioriteringar och dina pengar! ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Inbyggd navigator är alldeles för dyrt. Inte värt pengarna, om du inte använder den väldigt ofta. 4-zon vet jag inte så mycket om. Men det kan väl inte vara så dyrt heller? Panoramatak är dyrt. Kanske för dyrt. Men det är trevligt. Det lyfter upplevelsen av bilen ett snäpp. Antracittak förstår jag inte vad det är bra för. Varför vill man ha ett mörkt tak? xDrive är absolut ett lyft från 2-hjulsdrift. Inte bara på vintern. Det första jag gjorde när jag provkörde min första 320d när jag var van vid min Audi Quattro var att få släpp/sladd på en motorvägsuppfart i regn. Jag var helt enkelt van att man kunde gasa även när vägen svängde. Greppet blir sjukt mycket bättre. Året runt. På vintern är det ovärderligt vad gäller stabilitet vid omkörning, framkomlighet på dåligt plogad väg, start från korsning/rödljus osv osv. Visst, det går bra med bakhjulsdrift också. Absolut inga problem. Men xDrive gör faktiskt stor skillnad. Den enda nackdelen är att bilen blir tyngre och törstigare. Kanske att styrkänslan blir något lite sämre men det är nog väldigt marginellt. |
|
Lustigt, jag står också med samma dilemma. 520d eller 525xd. I ditt fall hade jag valt alt 2 då jag varken uppskattar panoramataket eller navin särskilt mycket. Mina val: Alt 1. 520d Touring Carbonsvart Svart läder M-sportpaket 19" M-fälgar Comfortpaket Aut bakluckeöppning Eluppvärmd ratt Aut. sportväxellåda Komfortstol Stolsvärme bak Hifi DSP Ansl för Iphone Brutto: 549' Alt2. 525xd Safirsvart metallic Svart läderklädsel med i övrigt likadan utrustning men utan komfortstolar och m-paket och med standardfälg. Brutto 554' Den sistnämnda blir ju inte särskilt spännande rent utseendemässigt och dessutom har jag vant mig vid dom fantastiska komfortstolarna så jag vet i fasen... |
|
|
edit.. Och till det ska tilläggas att förutom att 525:an inte kommer ha lika sköna stolar och se lika spännande ut (subjektivt), kommer att bli törstigare och dyrare att tanka men också dyrare i förmånsvärde (ca 1500 i månaden). Men ack så trevligt med fyrhjulsdrift, frågan är om det väger upp allt annat? |
|
|
Anders S . - ja rent bilmässigt känns 520:n klart mer aptitlig. Men kanske bor du i ett område när X-drive är viktigt så att detta får större "vikt" i bedömningen? ---- BMW CS #6212 |
|
| Bor i stockholm och visst finns det glädje av det. Några få dagar är det ju nästan ett måste, många dagar helt klart mycket bättre (och roligare). Men ja, sett över hela året så jag fasen inte. :) | |
| .. så vet jag fasen inte.. | |
|
Apropå förmånsvärde, det blir väl ganska lika för bilarna? Jag hade tidigare E61 bakhjulsdriven, kanonbil även på vintern. MEN om det släpper på alla fyra är det ingen större vinst med antisladd verkar det som, bilen snurrade en gång och driftade långt ut i en kurva en annan gång. Nu kör jag 4-hjulsdrivet och visst om det släpper på alla fyra är problemet det samma men det släpper senare. Mitt råd ta 520 och byr vinterdäck oftare nästan lika bra på vintern och billigare på sommaren. |
|
|
Anders S, en fråga från en novis men beräknas inte förmånsvärdet på bilens bruttopris inklusive utrustning. De alternativ du visar har likande bruttopris, varför så stor skillnad i förmånsvärde? Ger 1000kr extrautrustning lägre förmånsvärde än 1000kr bil, om du förstår hur jag menar? __________ Mvh Grelle |
|
|
Tycker fyrhjulsdrift är upphaussat något fruktansvärt, bakhjulsdrift har fungerat utmärkt i alla år här i Sverige bak till den tiden Volvo PV-945 var folkhemsfavoriter och jämfört med dessa gamla pansarvagnar går en modern bakhjulsdriven BMW som tåget vintertid även med antisladdsystem urkopplat. Du sade det själv, 1500:-/månad plus drygare bränslenotor för en mindre bekväm och mindre snygg bil. Bara för att det skall skjuta på lite snabbare vid halt väglag! Fyrhjulsdrift i all ära, men det är i mina ögon ett tillval man lägger till om/när man har utrymme över i budgeten. Och då helst på större motorer, inget illa menat men varken 520d eller 525d är några raketer i något läge så vad gör det egentligen att de är lite långsamma på att skjuta fart ett par månader per år? //Bjersér |
|
|
Jag kan tycka att det är en riktigt dålig jämförelse att säga att det gick så bra att köra 2wd förr. Det var ju för att det knappt fanns något alternativ. Det är ju som att säga att det gick så bra att kolla på svartvit tv för i tiden och det gissar jag ganska få gör idag... Det är stor skillnad att köra en AWD vid halt väglag. Den som säger något annat har aldrig kört en vinter med AWD. Greppen är avsevärt mycket bättre. Personligen hade jag tagit en alt. 2 utan att blinka före alt. 1. |
|
|
ALTERNATIV 2 Men jag hade tagit bort en eller flera utav.... Metallic Takreling aluminium borstad Ambient light Sportstolar USB- anslutning Ansluting för iphone Instrumentkluster med utökat innehåll (black panel) Förebredelser för bluetooth ...och lagt till panoramaglastaket. Metallic, takreling aluminium borstad och ambient light kostar tillsammans mer än panoramaglastaket, men ger i mitt tycke inte alls samma mervärde. |
|
| Jag hade skippat xdrive och alla excesser utom comfortpkt och lagt pengarna på en basutrustad 530d aut. Blir i mitt tycke en annan bil med 6 cyl. | |
Verdi |
Halt någon månad? Förra vintern var det glashalt från november till april. Det är ju nästan halva året. ;-) |
|
Finns det öht ngn H/W skillnad 520d Vs 525d? Håller med om att 530d är en helt annan bil. Valt borde stå mellan 520d och 530d. Utan 4x4 och utan navi. Addera rattvärmare till de nämnda ovan. |
|
Verdi |
Shit, hade inte riktigt fattat att de tar närmare 50 papp för xDrive på 5-serien. På 3-serien kostar det ju bara 14900:- just nu. Rätt sjukt. Är det inte samma system? |
|
Jag kör personligen inte BMW och vill vara försiktig i mitt tyckande men vill ändå slå ett slag för xdrive. Jag kör idag en fyrhjulsdriven bil och är helt såld på väguppförandet. Jämfört med en tvåhjulsdriven bil så får man en helt annan frihetsgrad att använda motorns moment året om oavsett väglag. Nu trivs jag med att köra aktivt och tjänar därför extra mycket på 4wd men jag hävdar att alla ändå har nytta av 4wd. Ta tex när man ska iväg från stillastående vintertid, antingen så kryper man iväg med frekvent blinkande antispinn eller så åker man iväg normalt som om det vore sommarväglag. Det är en komfort och säkerhetsfråga för mig. Med de fina och vridstarka motorer det talas om i denna tråd så finns det definitivt en fördel med xdrive. Men självklart "klarar" man sig utan xdrive, precis som man inte "behöver" navi, panorama etc. |
|
|
Verdi: det ingår auto om man väljer xdrive. Så typ 25' vardera för xdrive och auto. Tycker det är trist att man inte kan få en manuell bil med xdrive (i alla fall för femman). Jag väntar med spänning på F31 35i och den skulle jag gärna vilja ha med xdrive och manuell växellåda. |
|
Verdi |
Tycker även det är för mycket med 50 tusen extra för en "chippad" 520d som ju 525d i princip är också. Så 100 tusen för xDrive och en annan mappning av samma motor är ju galet. Rätt märklig prisbild på 5-serien när jag tänker efter. 520d är ju lätt mest prisvärd, följd av 530d. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.