|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Snart går min order på en hyffsat välutrustad 520d in i röd fas och går således ej att ändra mer. Men en tanke har gnagt i mitt huvud, för nästan samma pengar kan jag få en basutrustad 525dX med fyrhjulsdrift. Jag vet att fyrhjulsdriften är överlägsen vintertid samtidigt som jag får ett trettiotal ytterligare hästar med 525:an, även om båda motorerna är fyrcylindriga. Hur tänker ni här? För nästan samma pengar får jag ett av båda alternativ. ALTERNATIV 1: 520d Touring Sophistogrå metallic Läder Dakota Svart Komfortpaketet Sportväxellådan med paddlar och sportläderratt Takreling aluminium borstad klimaautomaik med 4-zonsreglering Ambient light Panorama solglastaklucka Sportstolar USB- anslutning Ansluting för iphone Navigation Professional BMW apps Traffic information Instrumentkluster med utökat innehåll (black panel) Internet BMW online info Individual antharacit innertak ALTERNATIV 2: 525xD Touring (fyrhjulsdrift) Sophistogrå metallic Läder Dakota Svart Komfortpaketet Sportväxellådan med paddlar och sportläderratt Takreling aluminium borstad Ambient light Sportstolar USB- anslutning Ansluting för iphone Instrumentkluster med utökat innehåll (black panel) Förebredelser för bluetooth Prisskillnaden mellan dessa alternativ är netto 16.000 kr. Skillnaden mellan dessa två modeller är exakt 99.000 kr på pappret, men i verkliga livet är det så att automatlådan ingår i den dyrare 525xD. Nästa vecka är sista veckan att göra ändringar i ordern, och jag vill gärna bestämma mig i helgen - så låt era tankar, förslag och synpunkter hagla in!!! | |
|
Utan tvekan: ALTERNATIV 2: 525xD Touring (fyrhjulsdrift) Även det alternativet är ju bra utrustad. Fyrhjulsdrift och större motor går före Navi mm. |
|
|
Alltså för att förtydliga (mest för min egen skull) så offrar jag följande för att få fyrhjulsdriften: - PANORAMA TAKLUCKA - NAVIGATION PROFESSIONAL MED APPS, INTERNET, BMW ONLINE, DVD-SPELARE, 10,2" SKÄRM - ANTRACIT INNERTAK - 4-ZONSREGLERINGEN I KLIMATANLÄGGNING - 16.000 RIKSDALER |
|
|
Skulle ha valt alternativ 3 525d utan fyrhjulsdrift med lite mer utrustning än Xd. Men om man bara skall välja mellan dessa två tror jag att du skulle trivas bättre i 520d med den extra utrustningen. Men ett tips är skippa 4zons klimat fyller ingen vettig funktion om du inte skall vara "limo chaufför". Lägg istället de pengarna på hifi paket. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| Välj 525 d Xdrive, du kommer inte att ångra dig en sekund. | |
|
När jag läser din andra post så blir valet enklare för mig, jag hade valt 525xd. __________ Mvh Grelle |
|
|
Håller med wsemme - skippa 4-zonsklimatorn och lägg de pengarna på HiFi istället. Behåll 520:n; du kommer le varje gång du tankar... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Du får nog beskriva hur du använder bilen. Jag skulle välja en mindre rustad bil med mer motor och 4wd om jag inte kör mycket och betalar bränslet ur egen ficka. |
|
| Utan tvekan alt 2. Större motor och 4wd är att föredra framför navi och panoramatak. Har själv panoramatak på min, inget märkvärdigt. | |
| Också alt 2 ...eller 3 (utan xdrive). Varör blir 4-hjulsdrft krav bara för du tar den större motorn? Hade 525an varit ren hade jag sagt alt 1 men så är ju inte riktigt fallet. | |
|
Samma val här, det är fantastiskt att komma fram överallt på vintern. Taklucka är väl härligt men hur ofta använder man den? Navi känns också väldigt oprisvärt. |
|
| Alt 2 utan tvekan. | |
Verdi |
Beror ju på hur ofta du använder en navigator. Är det bara nån gång per år eller varje vecka? Panoramataket tycker jag lyfter min bil rätt mycket. Hela kupén känns så mycket ljusare och luftigare. Det ger en lyxig känsla helt enkelt. Året runt. Fast om det är värt vad det kostar som nytt, det vet jag inte. |
|
-X: 2012/5 525DA + panoramatak 2012/5 530DA + läder endast (R6!) |
|
|
allt är väl ändå beroende på hur du ser på ditt bilägande, hur du använder din bil, vad du själv prioriterar och hur mycket du kör. /Anders |
|
| Har aldrig förståt varför man väljer an massa utrustning framför en rolig motor ! | |
|
Hej och tack alla - so far... Det är inte de extra hästarna i 525xD som lockar, utan fyrhjulsdriften. Där är det egentligen framkomligheten på vintern som jag skulle tycka vara uppskattat. Jag har tidigare bara kört framhjulsdrivna bilar, och med BMW:n blir premiär för bakhjulsdrift. Då jag jobbar på annan ort än där jag bor åker jag 11 mil t o r per dag, och under de två senaste vintarna har det varit eländigt, även om det är motorväg hela vägen. De tidigare bilarna (främst V70 och S60) har visserligen alltid tagit sig fram, men jag har en liten gnagande oro att bakhjulsdriften försämrar min framkomlighet. Samtidigt har jag hört dussintal BMW ägare (även de med äldre modeller utan anti-sladd) som inte haft några problem. Fördelarna med 520d är naturligtvis bränsleekonomin och skatten. Jag inbillar mig dessutom att servicekostnaderna på sikt blir dyrare med X-drive (jag köper bilen privat och planerar att behålla den länge). Fördelarna är framkomlighet och de extra 34 hk man får på köpet. Panoraman blev jag/vi förälskade i när vi provsatt bilen i bilhallen.. det gav ett riktigt behagligt ljus i kupén och en extra dimension som de tre barnen där bak sannolikt lär uppskatta på långresorna. Navigatorn köper jag kanske främst för att kunna ta del av de framtida kopplingarna mot iPhone med APPS, Internet, fjärrstyrning, BMW Assist (något jag förstår förutsätter NAVPRO). Men visst är det en fantastisk 10,2" högupplöst färgskärm som även visar DVD-filmer... praktiskt nytta = nära noll, coolt = mycket! :-) Vi planerar att bila i Europa kommande sommar och då tror jag oxå den inbyggda NAV:en med BMW:s nya RTTI kommer väl till pass. Klimatorn med 4ZON:s anläggning är möjligtvis en skimär, men när mina tre grabbar käbblar där bak om för kallt/för varmt/för blåsigt kanske det tystar två av dem iaf. Vad gäller standard stereon har jag förstått att många tycker att den suger och att en uppgradering är ett obligatorium, men lika många tycker den är helt OK. Enligt säljaren har BMW ryckt upp sig i.o.m. F10/F11 releasen. Själv tycke jag den var adekvat, och enligt säljaren så är det egentligen HiFi Pro (för ca 10 tkr) som är prisvärd, inte mellannivån. Då tänker jag att för 10 tkr, ja då köper jag en bra anläggning hemma istället... Vad tycker ni som har hört och hunnit bilda er en bättre uppfattning?? Tack för allas engagemang! |
|
| Efter att ha kört bakhjulsdriven BMW i mer än 10 år skulle jag hävda att du klarar dig fint utan 4WD - under förutsättning att du köper du rejäla vinterdäck i lämplig dimension. Så håller du dig borta från stora och breda vinterhjul bör inte bakhjulsdriften skapa några större problem jmf med en framhjulsdriven bil. | |
|
520d - skippa panorama taket och lägg till bränsledriven kupevärmare. Navi Pro är ett måste. =) |
|
| Japp, svankstöd, BT, dieselvärmare är måsten. Para dessa med p-taket. Risken med en navigator är att den ser gammal ut snabbare än bilen. Du har redan en nav i iPhone. Svart innertak ger en mörk känsla. | |
|
Jag tycker ju det känns inte väl inpulsartat, antingen vill man ha en 4wd bil eller inte. Har du länge filat på en 520d förstår jag inte varför du plötsligt ska ångra dig och köpa 4wd? Nej, kör på ditt första val och va förnuftig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.