AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.952

ASC lampan lyser konstant på min e32

Som rubriken lyder så har ASC lampan tänts nyligen och jag kan inte avaktivera den och nu har felsökt bilen med carsoft 6.5 och fick felmedelande på Throttle valve signal som jag inte riktigt förstår riktigt hur man ska laga eller gå tillväga med detta, är oehört tacksam för hjälp.

Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Trasig gasspjällspotentiometer är mitt tips.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ok man tackar, jag rätt så ny med e32or och undrar var gasspjällspotentiometern sitter.

Fredrik
Glömde även skriva att där stod en tvåa framför alltså 2 Throttle Valve Signal

Fredrik
Den sitter på gasspjällets axel gissningsvis...

Throttle valve signal betyder ungefär "Gasspjäll-lägesgivare"
Tack Dawwe jag testade att byta ut "Gasspjäll-lägesgivare" utan något resultat, kan felet bero på något annat kanske.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har likadant emellanåt på min E32:a, för mig löses problemet med att bara starta och stoppa motorn.
Men iofs så förmodar jag att du redan gjort detta..

Du kan väl prova med standardlösningarna som jag brukar göra när vissa funktioner "falerar", dvs lossa och rengöra och stoppa tillbaka de kontakter du misstänker har att göra med ditt problem.
Kontaktrengöring är en av de åtgärder som ibland brukar hjälpa de mest underliga problem..

Kan naturligtvis vara någonting i ASC-modulen som gjort sitt i ditt fall, eller att någon ABS givare är defekt, men nu spekulerar jag vilt utan att själv ha behövt börja "grotta" något mer i denna problematik..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Antispinn modulen sitter i elektronikboxen(det högra, framför passagerarplatsen under motorhuven).

Bara ett förtydligande, du vet ju säkert var elektronikboxen sitter på din vagn :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oppss...läste inte lika bra som jag borde ha gjort ser jag nu ;)

Var elektronikboxen till ASC sitter i din V8 vagn vet jag inte...kanske är på ett helt annat ställe än i min gamla sexcylindriga vagn :/

Det finns säkert en del disk. om detta i tidigare trådar..

Sorry...

Mvh Janne.
Gasspjäll-lägesgivaren brukar väl behöva "justeras in" så signalerna för tomgång-dellast-fullgas kommer "rätt" så att säg, har jag för mig...
Hur justerar man denna på enklaste sätt.

Fredrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om man på sin E32:a har en elmotor till sitt gasspjäll dvs "drive by wire" så har man ingen justeringsmöjlighet vad jag vet.
Nu vet jag inte vad trådskaparen har för gasspjäll iofs, men på min gamla E32:a så är det "elektroniskt" utan möjlighet att justera.

Mvh Janne.
Ok jag tror jag har hittat felet nu, där satt två ju två st gasspjällspotentiometrar och har nu mättat mig fram till att den ena var kass, men har ej fått något svar på vad 2an framför felkoden Throttle valve signal står för,alltså 2 Throttle valve signal.

Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.