AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.146

Tar en diesel skada av att köra korta turer? Tänker F11 535d

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Hur är det ställt med att köra en 535d så lite som 1000 mil om året??? Mest korta körningar på 3 mil sen kalllnar motorn och en annan gång någon mil i stan.

Partikelfiltret hur blir det med det? Ska inte en dieselbil gå längre åt gången för att må bra?

Funderar på en diesel nästa gång jag byter bil.
Mig veterligen ska det inte vara något större problem.. Vill du vara säker på att det inte bli fel så ta en längre tur på motorvägen någon gång i månaden och pressa den lite så att den blir genomvarm och partikelfilter hinner regenerera sig.
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Inga bilar mår väl bra av kortkörningar, av många skäl. Tremilsturer är inte, enligt min mening, direkt kort. Batteri och sådant behöver en rejälare tur ibland är min erfarenhet. Har aldrig ägt en diesel, så spec problem där vet jag ej.
Intressant fråga. Tänkte ställa en följdfråga och det är att jag märkte på mina 535d F11 och även nu på min X5 40d att tämligen ofta går fläkten igång när man parkerat och står och surrar en lång stund efter att man stängt av motor och låst bilen och gått in i huset. Varför blir det så? Måste motorn kylas?

/Anders
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Tempsensorn Anders, säger till fläkten att motorn är varm så den ska ha extra fläkt på sig.
Något jag aldrig hört starta på min 535i hur jag än använt den. Och den har turbo. Jag antar att utvecklingen i den saken kommit en del sedan SAAB 99 TURBO kom 1978.
Det kan även vara ett givarfel på dina bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.