|
|
|
|---|---|
|
Är det vettigt att köra sin M6 på vintern? Jag är sugen på att byta till mig en, men funderar på om om måste skaffa två bilar för att klara vintern. Någon som har erfarenheter av den på vinterväg? | |
|
Trevligt bilval :). Jag anser att en M6:a inte ska rulla på vintern, det sliter alldeles för mycket på en så pass fin bil. Har den dessutom inte rullat vinter innan är det än mer synd att låta den rulla året om. Hur den beter sig på vinterväglag har jag inte aning om men det är ju en ganska tung bil utan 4-hjulsdrift, vilket kanske säger en del? Vidare får den samma problem som alla coupeér - att rutorna fryser fast mot dörren och inte kan glida ner när man öppnar stänger dörrarna. Men jag antar att du mestadels har bilen i garage när den inte rullar. Hade jag köpt/ägt en M6:a hade jag gjort precis som jag gör idag med min M3:a - ställer av den de kalla vinter månaderna. För att sedan köra med en lite billigare "vinterbil". I mitt fall en Saab 9-5... sorry :). Lycka till / Jimmy |
|
| Jag säger, go for it. Bilar är väl till för att användas. Kan förstå om uppenbara snöplogar som Lamborghinis/Ferraris etc blir lite svåra att köra i snön men M6:an är ju ändå en rejält tilltagen bil. Är den svensksåld har den väl dessutom också cold weather package så varför inte? Det är ju att se till att underredsbehandla den och hålla den ren som vilken bil som helst. :) | |
|
Bara att köra på, instämmer helt med C.Ek. Jag hade min 635CSi (e24) som åretrunt bil, klart spännande på vintern, men det fungerade..;-) //PBE |
|
|
Det största problemet blir väl markfrigången och att bilen kräver ganska stora hjul och breda däck vilket gör att framkomligheten inte blir den bästa tillsammans med RWD. I övrigt kan det vara bra att se till att du gör en bra affär, för bilen kommer inte bli lättsåld den dagen du vill göra dig av med den. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Äh! Jag tycker det är överdrivet det här med att ställa av bilar. Hur ser vintrarna ut i Munchen. Knappast varma och snöfattiga. Sedan om man skulle köpa en annan bil för samma summa så förstår jag inte varför det är OK att köra den ena men inte den andra. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Precis. Varför måste en vinterbil vara ful och tråkig? | |
| Bara att köra, jag körde min M5a förra vintern - och den uppförde sig hur bra som helst. Klippstabil vid passering av mittsträngar osv. Tror att diffen hjälper till mkt. Dessutom monterade jag och en M6 ägare här på forumet motorvärmare på våra - mkt skönt. | |
| Kommer ställa av min m6a snart, ska ej rulla vinter tid | |
|
det är nog otroligt viktigt att du har bra vinterdäck och inte ens drömmer om att du försöker förflytta dig med sommardäcken. Förra vintern hade jag jämt skägg att förflytta M5-an till däckverkstan, den gick mera sidled än framåt, det var riktigt otäckt. För ett antal år sedan försökte jag i januari förflytta en M6-a jag importerat i januari från min p-plats till Novation, en sträcka på cirka 1km och det var ungefär samma sak. Så bra och nya vinterdäck, säkert med dubb, är otroligt viktigt. Men själv skulle jag aldrig köra en M5/M6 på vintern. Min 1M åker snart in i garaget och ställs av över vintern. /Anders |
|
|
påtal om sladd så kommer jag ihåg en vacker vinterdag för något år sedan när jag provade en 330 i en nerförsbacke med sommardäck.. läskigare bredsladd har jag nog aldrig varit med om.. men jag lyckades räta upp den ändå och pulsen låg nog på 200 efteråt.. Men varje gång jag ser en M bil i vinterväglag så gråter jag en tår för mig själv.. Ett stycke bilhistoria som förstörs tycker jag.. och jag skulle aldrig aldrig aldrig köpa en M bil begagnad som har varit ute på vintern i sverige! |
|
|
Det är väl bara att köra. Och vadå bilhistoria? Det är väl inte direkt så att dom redan är sällsynta klassiker? Vad gäller värdet så är väl värdeminskningen grotesk oavsett bilen rullar året om eller inte. Det är bara att utnyttja bilen så mycket det går och ha kul för pengarna anser jag. Det låter bara larvigt att vinterställa en bruksbil, som det ju ändå är, fast lite roligare kanske. Hade det varit en gammal sällsynt bil som det är svårt att få tag på delar till, så hade det varit annorlunda. Men en några år gammal BMW....nja.. Fast alla gör ju som dom vill i det här fallet, även om jag tycker det verkar lite överdrivet. |
|
|
Jag kör året runt och tvättar mina bilar en gång i veckan så varför skulle man inte kunna köpa en M-bil som gått på vintern. Håller med dig Peter 55 på alla punkter. Jonas |
|
|
"och jag skulle aldrig aldrig aldrig köpa en M bil begagnad som har varit ute på vintern i sverige!" Och hur hade du tänkt att du skulle upptäcka det om inte bilen säljs med slitna vinterdäck? |
|
|
o_wimhed: Håller med dig fullständigt hade heller inte velat köpa en M-bil som är vinterkörd. Att vissa här inne tycker något helt annat är inget konstigt. Jag föstår ert resonemang med att "ha kul för pengarna" osv. men det hjälper liksom inte allt det negativa med vinterkörning. Vi som är lite mer pedantiska (läs små-störda) och kanske oxå rädda om våra ögonstenar klarar inte av att se dem ständigt skitiga och fulla med salt. Alla sköter vi våra bilar på olika sätt. Punkt slut, eller hur, inget rätt eller fel finns i denna frågan. Mvh Jimmy |
|
| "...lite mer rädda..." ska det ju naturligtvis stå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.