|
|
|
|---|---|
|
Har slutat att lyssna på musik i bilen, det låter... uselt! Min e91 med "standard Professional" låter dovt, subbasat och som om nån lagt en filt på högtalarna på noll-läget. Testade att dra ned basen till -5 och dra upp diskanten till + 5 och då låter det hyfsat balanserat. Funderar på om nåt filter är felinställt..? Har aldrig meckat med orginalstereon i mina beemers eftersom jag hört att allt är special, finns det någon som har nåt åtgärdstips? E39 Tou -01 var jättebra men saknade basen förstås... - Jackar man in Iphone 4:an via BMWs egen USB adapter varnar den för att det inte är orginal (!!?) och streamar sedan all musik från IP4:ans Ipod trots att Spotify är på. Stänger man Ipod appen hör man bara tre-fyra sekunder Spotify, sedan kopplar den tillbaka Ipoden igen. Ska det vara så? /MF | |
|
Jag har ingen erfarenhet av ljudet i E91, men det låter inte på beskrivningen som att det är normalt. För mycket bas brukar man inte ofta anmärka på, fast givetvis är vars och ens smak olika. E39 har sällan rosat marknaden vad gäller ljudet om du läser bakåt i lite inlägg och trådar här. men åter, olika smak och sedan olika utrustningsnivå och ljudpaket spelar ju in också. Kör själv E39 med standard ljudpaket och en egen extralösning med låda via hålet för armstödet och är hyfsat nöjd. Jag har också dockat in iPod/iPhone tidigare, då via Dension Icelink, och det var inga problem med detta. Varningen för icke original tillbehör är en standardtext som Apple lägger ut, har mest att göra med att du riskerar kraftiga ljudstörningar om/när du kör igång ett samtal, främst i GSM-mode. Jag har inte testat med just Spotify, kanske nån annan kan flika in om det blir som du beskriver. Jag körde som sagt med Icelink istf BMW:s adapter, det kan ju vara så att denna tvingar över enheten i iPodmode. Kan ha t.ex att göra med att man inte vill att enheten skall visa film eller strömmande media osv i bilen (på förarplatsen) av säkerhetsskäl osv. FP |
|
|
Jo, smaken är ju olika förstås men det låter lågpris högtalare om det. 39:an var rätt bra balanserad förutom att man saknade lite basknuff :-). Ska kolla med BMW om det går (finns?) filter på 91:an, annars är det dåliga högtalare sannorlikt.. Provade nyss att endast koppla in IP4 adapterns 3,5 mm teleplugg i bilen (via AUX) och strunta i USB kontakten. Då funkade det ok med t ex Spotify. Verkar vara som du nämnde, USB pluggen styr över datorn/stereon till Ipod läge, då går det bara att spela filerna från Ipodden. /mvh /MF |
|
| Mister Fisher: Det där med att du inte kan spela Spotify när telefonen är ansluten via USB är som det ska. Det beror inte på BMW utan Apple. Så fort telefonen känner av att USB har anslutits går den automatiskt över till läget som tillåter dig att spela musik som du lagrat på telefonen. | |
| Om du inte har uppgraderade högtalare(läs ej diskanterna i a-stoplarna) så nej, det är inget fel på din stereo. Den låter verkligen så dåligt tyvärr. | |
Roffa1 |
Jag kör min iPhone 3:a via BMW:s originalkablage USB/AUX får fram låtarna på skärmen och ljudet är verkligen bra, kan ej alls klaga på basen.(det dunkar på duktigt) Du kanske behöver ändra ljudinställningen i menyn till din iPhone, står den felaktigt inställd så låter det hemskt i bilstereon. |
|
Tack för alla svar och förslag:-) Tror nog också (dessvärre) på nödvändigheten att fixa diskanter i a-stolparna. Låter inte ens bra med USB eller CD. Basen är det iofs inget fel på. Har jobbat med ljud i större delen av mitt liv så jag kanske är lite petig men i min E91:a med standard prylar låter det "tv". Nån som vet om det är lätt att trycka in lite fler element i bilen utan att behöva "uppgradera" hos BMW. Hur ser det ut bakom stereon, finns det kablar framdraget i stolpar och bakdörr (diskanter?)..? /MF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.