|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är vanligt fenomen på dessa motorer? Min 540 misständer mellan 1000-2000 varv och verkstaden hävdar att det troligtvis beror på sträckt kammaxelkedja! Även avgasvärderna var lite förhöjda på dessa varvtal, tror det var HC | |
| vad säger felkoderna? | |
|
M6x lider svårt av vibrationsproblem. Ofta går dom att lösa med kända åtgärder. Vissa får det aldrig riktigt bra, och jag är rätt säker på att det har med kamaxeldrivningen att göra. M6x har lyckligtvis justerbara kamdrev och man borde kunna justera ev slack i kedjan. Inget jag hört någon göra dock. |
|
|
Inga felkoder! kan tillägga att inga läckor kunde hittas i insuget och lamda registrerade misständningarna. Lmm misstänktes också, men i och med att misständningarna inte märks när man kör tyder det inte på den (Större luftflöde=borde förvärra problemet) Nyligen bytta delar: Bränslepump Bränslefilter och tryckregulator Insugsmembran Tändstift Kammaxelsensorer Oljepumpsbultarna kontrulerade Ingen olja runt tändstiften |
|
|
Är det inte risk att kedjan kuggar över eller går av? Inga egentliga missljud förutom vid kallstart och när den är riktigt genom varm kan man ana lite ljud. medkörd 155000km |
|
| Kedjorna på M6x är inte BMW kvalitet,efter 20-25k + mil är dom mer eller mindre förbrukade och bör bytas.Motorn i övrigt är extremt slitstark och klart värd merkostnaden vid ett kedje/spännare och sken-byte.Skall byta på min 740i som passerat 30k mil sträcket.Låter som en gammal motorsåg numera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.