AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
740

M3:a Bränsleläckage...

Ta
42
Tamm_Tamm
M3 Coupe 93:a
Jag har ett skitstörigt bränsleläckage från en utav de fyra gummi bränsleslangarna som löper från den såkallade insprutarbryggan.
Längst bak emot torpedväggen (mot rutan sett) mellan det 5:e och 6:e insugsröret kan man titta emmelan och se att det droppar bensin ner på de 2 bränslerören som går där.
Där finns ju ett rör som leder bensinen upp till "insprutarbryggan" från elpumpen, sen är det en returledning tillbaka med, dessa löper bredvid varandra.
Det jag undrar är för det första om det är vanligt med bränsleläckage på dessa modeller, och sen undrar jag vad det är för en liten plast behållare som sitter just under och mellan 5:an och 6:ans insug, det leder in ett rör från vakuum och en slang verkar gå från returen på bränslet.
Jag har lyckats att lyfta väck luftburk och insugsrör och kommit åt 2 stycken korta bränsleslangar som är bytade, men kommer ej åt det bakersta för att jag tror man behöver lyfta hela insugsdelen med spjäll och allt.

Har någon ork att läsa detta och besvara, så är jag tacksam..

PS. Ska riva skiten på söndag, så...
Go
52
Godsägarn
Z3 2,8-99
Min M3a läckte precis där du beskriver, visade sig vara bränsletrycksregulatorn...behöver iofs inte vara det på din bil, men värt att kolla.
Go
52
Godsägarn
Z3 2,8-99
Min M3a läckte precis där du beskriver, visade sig vara bränsletrycksregulatorn...behöver iofs inte vara det på din bil, men värt att kolla.
Go
52
Godsägarn
Z3 2,8-99
Ups, tycker det ekar härinne...
Ta
42
Tamm_Tamm
...ok men hur såg regulatorn ut då, kan det vara den lilla plastcylindriska behållaren som sitter just mellan och under 5:an & 6:ans insug, svart med ett gummirör som är ca: 8 cm långt och ca:8 mm i diameter?
Ta
42
Tamm_Tamm
Vad kan en sådan kosta??
Go
52
Godsägarn
Z3 2,8-99
Bränsletrycksregulatorn sitter väl i fuelrailen, lossa v-klamman och byt o-ring (den stora). Det var lite lurigt att hitta vad som läckte, soppan följer ju tex slangar och annat...
Ang. plastgrunkan...inte en aning.
Ta
42
Tamm_Tamm
fick du lyfta hela insugssidan med spjäll och allt för att komma åt? Man kommer liksom inte till det bakersta av de 2 bränslerören "matning och retur" det främsta har jag lyckats med men inte just det"bakersta".
Jag försöker samla så mycket tips som möjligt innan ingreppet på Söndag....
Go
52
Godsägarn
Z3 2,8-99
Jag demonterade inte spjällhusen, det kanske jag borde ha gjort för det var satans trångt.
Ta
42
Tamm_Tamm
Okidoki, så du gjorde det The Hard way, jo, ganska trångt att komma åt. Man måste fan nästan vara Spindelmannen med tanke på "Meckarställningen"

Nåja tack för dina tips...

Men om det finns någon som kan tala om för mig vad den lilla plast cylindriska behållaren är för något är jag fortfarande tacksam, den är för övrigt 2 delad för det sitter en såkallad "Clamp" mitt över den, lossar man på den så blir det 2 delar å den..
Ta
42
Tamm_Tamm
Nä jag behövde ej ta av spjällhusen, utan det enda man gjorde för att komma åt var att ta av vindrutetorkarna och allt som satt under och nedanför dem, sen fanns det en lådliknande sak som innehöl massor med kablage, det rördes ej utan veks bara undan så man kom till.

Jo den lille plastgrunkan var inte en plastgrunka utan bränsleregulatorn, i metal, svart, 1 ingång för vakuum, 1 ingång för returbränsle och 1 utgång för returbränsle. Denna lossades och resterande bränsleledningar bytades som sagt.
Allt monterades och nu funkar det igen , utan bensinpöl under bilen vid tomgång.

Nu vet man hur det funkar till nästa gång.

Ett tips till alla med M3 av 93 års model, kolla gärna era slangar i hela motorutrymmet för mina hade verkligen gjort sitt, de var fulla av sprickbildningar, även alla vakuumslangar.

Må väl.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.