|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag måste köpa nya vinterdäck i år och har en fundering kring vilken bredd jag kan ha. Mina gamla däck sitter på BMW original aluminiumfälgar och har dimensionen 225/55/16. Kan jag gå ner "två storlekar" och sätta på dimensionen 205/55/16 (alt. 215/55/16) på dessa fälgar eller blir det tokigt, någon som vet....? Mvh Olle D | |
| Fälgbredd och vad står det i inst boken om belastningsindex? | |
| Du kan använda 205/60-16 istället för 225/55-16. | |
|
Hur vet man fälgbredden? Jag var precis ute och kollade på fälgarna och det står en hel massa olika sifferkombinationer. En var 7Jx16112 - kan det kanske betyda 7 tum bredd och 16 tum diameter....? Olle D |
|
|
Jepp, 7"x16"! Du har även en märkning någonstans som talar om inpressningsdjupet, brukar stå ET eller IS och två siffror. Siffrorna är måttet i mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, det står IS20 - vad behöver man den uppgiften till? Mvh Olle D |
|
|
Den uppgiften talar om hur långt ut/in i hjulhuset som hjulet hamnar. Måttet betyder att anliggningsytan mot navet är 20mm utanför centrumlinjen/mitten av fälgens bredd. Ju högre värde desto längre in hamnar fälgen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fälgskola: Länk :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| För att ge svar på frågan, det funkar med 205/60 däck på en 7 tums bred fälg. ET har ingen betydelse då du ska ha smalare däck, så de kommer inte att ta i nånstans så länge de gamla bredare passade. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
215/55/16 köpte jag en uppsättning beggade från en 530-01 till min 540 till vintern 2004 dock var dom lika breda i mönstret som min 235 sommardäck. Notera att du måste ha rätt bärighet på däcken 94Y brukar var det minsta godkända på en E39 touring i dessa dimensioner ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack allihopa för bra input, nu har jag lite bättre koll på däcksdimensioner. Nu återstår bara att bestämma sig för vilket däck man skall välja i däckdjungeln..... Mvh Olle D |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Aftonbladet däckstest är en bra fingervisning på vad som är bra och dåligt Årets test nyligen publicerad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Har du läst Aftonbladets test? Vilket dubbdäck vann? Läste TV:s test där Continental kom först följt av Michelin X-Ice2 North och sen Hakka 7 på tredje. Har hela tiden tänkt mig Hakka7:or till E65:an i vinter men när det blev slaget av två andra som dessutom är billigare börjar man fundera om lite... |
|
|
Vid en jämförelse på dacktest.com kan man konstatera att det som gör att Hakka 7 hamnar lite efter Michelin är något sämre resultat på både bromsförmåga och grepp på torrt underlag samt sämre på ljudnivån inne i bilen, medan de är lite bättre på snö... Hakka 7: Länk Michelin X-Ice North2: Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| esadh: Alla värden som finns på dacktest.com baseras på andra människors personliga åsikter. De har ingenting med professionella däcktester att göra. De går med andra ord inte att använda till att göra en jämförelse. | |
|
Eh, jaha! Där ser man - för dålig källkritik från min sida. Tack för påpekandet! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Och i ViBilägares test så blev Hakka 7 bäst.... Hakka var överlag bättre på alla vinterväglag än Michelin. Samma poäng på torr väg. |
|
|
Däckets verkliga bredd verkar variera? Jag har gamla Hakka1 215/55 R16 som skall skrotas trots halva mönstret kvar. Har bytt ett mot ett beggad Gislaved Nordfrost från samms år, samma dimension. Gislaved-däcket ser betydligt fetare ut. Däcksidan "buktar ut" och mönstret mot vägen är bredare. Ska också beställa 205/60 R16 på 7J16, troligtvis Hakka 7. Dock ser redan 215/55 Hakka 1 väldigt raka ut, på gränsen till att de börjar luta "inåt" på sidorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.