|
|
|
|---|---|
|
Jag jagar vinterdäck och fälg till min 530. Jag blir dock lite frustrerad på att jag inte hittar vilka olika et samt j(Fälgbredd?) som passar. Efter lite letande hittade jag att et20 samt 7J*r16 är det som sitter på nu. jag funderar dock på några med 8J* R17 (samma et) och kan inte hitta om de skulle passa eller ej. Någon som kan hjälpa mig/peka mig rätt? | |
|
Jag har inte hittat något i handboken om detta, finns det i Haynes? |
|
|
8" borde inte vara några problem. Kolla i din instruktionsbok och i reg.beviset, där står oftast vilka storlekar som är tillåtna. Man kan även kika på B-stolpen, där brukar däcktrycksdekalen sitta och där finns flera däckdimensioner upptagna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har en 523 e39 så våra instruktionsböcker borde väl vara ganska lika. Finns ett par sidor om detta med dimensioner under "underhåll" s139-149 i min bok. Hittar du inget så står det iaf att 8Jx17 passar fint med däck 235/45 (brädd/profil) både fram och bak. 8" fälg med 235 däck tycks vara det bredaste en e39 sväljer fram, medans du bak kan ha upp till 9" fälg med 255 däck, enligt boken. Mvh Micke |
|
| Länk | |
|
Jag har åkt 9,5" fram på många av mina E39:or utan några som helst problem. Viktigast är att ET:n är rätt så att hjulet hamnar lagom långt in/ut i hjulhuset. |
|
|
Super! Tackar för hjälpen. Anledningen till att jag inte hittade det i handboken var att jag läste amerikansk pdf-version, hittade sedan rätt med tipsen ovan både online och i svensk handbok :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.