|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nej det är väl så.. jag försökte ju bara hitta ett ekonomiskt men korrekt alternativ. Shi fick jag. ZF säger att oljan inte är godkänd, Ravenol säger att den är godkänd :P Vet inte om det brister i engelskan eller vad. Känns ju som att man tror mer på ZF. Smidigast vetifan, några knapptryck och 3 dagar senare hade jag oljan vid dörren :) Nu står jag med 10L olja så jag antar att jag häller i den, får återkomma om några år med ett uttalande om oljan "fungerade" Inte för att det dömmer det här fallet, men jag va faktiskt på BMW i fjol och skulle ha olja till min manuella låda. Jag fick till svar att dom inte visste, dom ville veta vilken färg etiketten på lådan hade. När jag slutligen tog reda på det sa mannen bakom disken, det ska va vanlig ATF Dexron III, det köper du enklast på macken. Mm.. |
|
|
Haha, ja man kan uppenbarligen få lite varierande service hos bmw verkstäderna (har själv märkt av det). Men det är nog bara att tuta och köra, tror knappast det är någon större skillnad på oljorna, många av de där "klassningarna" gäller bara hur miljövänlig oljan är. Om man tänker lite logiskt så är det ju samma aluminium och stål i alla lådor, så man borde rentav kunna spilla i skodaolja med lika gott resultat :) |
|
|
Jag har efter bästa förmåga försökt att förmedla fakta (även om jag erkänner att jag raljerat lite över det för mig okända oljemärket...). Om detta gör att jag ska betraktas som dryg må ligga i betraktarens ögon. Från andra trådar vet jag att många andra har varit både positiva och tacksamma för mina informationer. De fakta jag känner till är att för just denna växellåda (som även sitter i flera andra märken än BMW) har ZF valt Shell som tillverkare/leverantör av transmissionsoljan. Det är den info jag har lyckats få fram (rätta mig gärna på saklig grund om det skulle visa sig att jag har fel.) Jag har kontrollerat ZF:s listor och jag kan inte någonstans hitta att det skulle finnas några andra oljetillverkare som är godkända för just denna låda. Att produkten inte finns, eller kan vara svår att finna?, som en Shell-produkt förutsätter jag beror på något avtal mellan ZF och Shell. Jag har dock funnit intern Shell-dokumentation där Shell själva nöjt informerar att de har vunnit denna prestigeorder om att få leverera oljan till ZF! Denna Shell-produkt levereras sedan i flera olika typer av förpackningar, märkta med t ex ZF, BMW, VAG/Audi, Citroen, m fl. Men enligt de informationer jag har lyckats få fram så är det alltså alltid samma Shell-produkt i förpackningarna. Tidigare ögnade jag snabbt igenom TS produktinfo om den för mig okända oljan ("Ravintola" eller liknande...) och ingenstans kunde jag då se att oljeleverantören intygade att deras produkt skulle vara GODKÄND av ZF eller GODKÄND av BMW etc. Däremot påstod de att oljan skulle kunna ersätta uppräknade artikelnummer, tex ZF artikelummer. Men jag kan inte se att detta skulle vara detsamma som att oljan skulle vara GODKÄND. För den sakens skull har jag aldrig sagt att oljan skulle vara dålig eller att den inte skulle fungera. Men jag har sagt att jag själv skulle inte bedöma det värt att chansa och ta risken. PS. Trots 25 års erfarenhet inom smörjmedelsbranschen så skulle det aldrig någonsin falla mig in att kalla mig expert. Under årens lopp har jag haft nöjet lära känna flera mycket kompetenta personer då det gäller smörjmedel, ingen av dessa mycket kompetenta personer har heller någonsin utgett sig för att vara experter. Min personliga åsikt är; var alltid skeptisk till info som kommer från någon person utger sig för att vara olje-"expert"... |
|
|
Ulf, Du har bidragit med många sakliga fakta som jag tagit till mig, som jag vid några tillfällen ifrågsatt möjligen. Du har även bistått med mycket ironi, sarkasm och dålig stämning. Det är den senare delen jag lackat på. Jag tycker inte någonstans att jag ställt någon dum fråga eller varit särskilt naiv, så jag finner det obefogat att få en massa skit. Jag är glad att du den här gången uttrycker dig lite mer sakligt så jag i min tur kan få berätta att dina ord inte alls varit värdelösa. I det stora hela har du ju rätt, vilket jag själv "erkände" tidigare efter svar från ZF. Så det finns inte så mycket att disskutera i ämnet längre egentligen, såvida ingen dyker upp och säger att dom kört med nämnda olja i flera år utan bekymmer.. Hela upplägget på RAVENOLs hemsida är väldigt lätt att tolka som att oljan skulle va godkänd. Det står i denna länken ( Länk ) "We have approvals for our products from leading engine manufacturers in the automobile industry such as ..//.. ZF" sist jag kollade min engelska betyder det att Ravenol har godkännande från ZF. Det tillsammans med listan kompatibla artikelnummer tycker iallafall jag är vilseledande om det inte stämmer. Vilket det inte gör erkände Ravenol senast idag till mig via mail, så jag hoppas deras olja är bättre än deras produktinformation. |
|
| Häll i dextron 3 olja så är det bara att köra i 3000mil till | |
|
micke.l; så du vågar lämna sådana garantier? Både vad gäller funktion och hållbarhet..?? Då garanterar du något som ingen annan kan göra! Men om du står för detta, för denna garanti, så tycker jag att det är ett utomordentligt förslag för då blir det ju både billigt och bra! (Jag påstår dock att Dexron III ger andra växlingsegenskaper är vad "rätt" olja ger...) |
|
| Att ni bara okar ? | |
|
Jo du Ulf det är den bästa oljan både smörjegenskaper o temp skydd och du Lasse E läs inte detta (en som skriver "hur orkar ni" han ska ej bry sig på detta forum) |
|
|
micke.l; och du garanterar att mitt påstående är fel: "(Jag påstår dock att Dexron III ger andra växlingsegenskaper är vad "rätt" olja ger...)" ?? F ö så finns det massor med olika oljor som uppfyller Dexron III, både relativt bra oljor som har goda smörjegenskaper och temp-tålighet. Men det finns också en hel del Dextron III-oljor som har väldigt låg kvalitet..! Dexron III är en gammal och utgången GM-specifikation och oljorna som uppfyller denna är oftast bara vanliga "universaloljor" som funkar hyfsat i väldigt många applikationer men som i allmänhet inte utmärker sig med några specifika egenskaper. ZF ställer helt andra krav på oljan och den i tråden aktuella ZF-lådan skiljer sig väldigt mycket från gamla transmissioner från General Motors... Men förmodligen skulle det gå att hälla i hydraulolja eller en tunn motorolja och bilen skulle ändå gå att köra. Kanske t o m relativt långt(?). (Dock mycket tveksamt hur lådan skulle växla och fungera...). Det finns ju många hydrauloljor och motoroljor som har bra "smörjegenskaper och temp skydd", så då menar väl du micke.l att det är bara att hälla i och köra? Jag orkar därför jag tycker det är så tråkigt att många gånger få höra vilka skitbilar BMW är och vilka dåliga automatlådor BMW har. Jag tror att MINST 90% av alla fel är handhavande-fel och dålig service, så som vi kan se exempel på här ovan. Detta i sin tur ger dåligt rykte och sämre andrahandsmarknad för våra utmärkta vagnar. Kan jag med mina små råd motverka ett haveri och en massa skitsnack så orkar jag försöka ett tag till. |
|
| Jag har nu kort på statoil dexton3 sen jag köpte denna bil 735 ial först 3500 mil o nu är den uppe i 4000mil o den växlar o går bara fint ,så glöm dina "dina olje kunskaper" | |
|
Men snälla lilla micke, du har ju inte ens samma transmission som det skrivs om här i tråden! Nu ger jag upp, jag orkar inte längre!!! |
|
| Goa lilla UlfGod Natt o sov gott | |
|
Tycker att dexron 3 är onödigt lyxigt, häll i vegetabilisk sågkedjeolja istället - hällde i det i min gamla 525 och det höll i över 4000 mil! ;D |
|
| Se där det finns lösningar om viljan finns | |
|
Jag bytte filter och oljan idag, tyvärr kvarstår felet. Men den växlar om möjligt mjukare nu än innan så det va nog dags för ett byte. Får bli en mjukvaru-uppdatering nästa. |
|
| Sågkjedjeolja låter bra ska det vara med ellert uta spån ?? jag provar nästa gång jag byter olja | |
| Va det inte du som precis undrade hur vi orkade? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.