|
|
|
|---|---|
|
"Felet" visar sig när bilen låstes upp med fjärren, all el fungerar (all instrumentering lyser) vid startförsök snurrar allt men start uteblir. Inför varje tillfälle var händelseförloppet identiskt. Vid första tillfället byttes styrmodul glödstyrenhet och försörjningskabel samt att batteriet laddas. Vid andra tillfället byttes batteriet och nu vi tredje tillfället (inom en månad) mumlas det om att det kan vara något med växellådan... men vi ska kolla med en annan diagnosdator också. Har forumet några bra tips och råd som verkstaden kan ha nytta av: Jag har läst att spridare, kamaxelgivare och railpump kan vara inblandade. Tack på förhand. /Kent | |
|
Länk Eller.... Länk |
|
|
Sammanfattar felet som andra haft... Insprutarna byttes ut efter att man konstaterat att kamaxel-givaren inte var boven. Efter detta fungerade det tydligen. |
|
|
För kamaxelgivaren... Länk |
|
|
Jag har hämtat bilen (och den har startat fyra gånger hittils) men inte sett någon räkning/arbetsspec då deras datorsystem genomgår ett systembyte. Man har tydligen lagat en kabelstam till ett dimljus - läckströmmar Bytt ett relä och tagit bort oxid från något... Ska bli intressant att få en närmare genomgång av arbetet samt förklaring till varför glödstyrningsenheten var dålig. Det känns som att en resa med kundtjänst är påbörjad... |
|
|
Startade bilen när den var varm innan verkstaden kopplades in? Isf ligger ju glödningen och styrenheten för denna nära till hands, och att mäta om bilen förglöds innan start är ju enkelt för en verkstad, inget man behöver ta fram datorn för att göra. Om den dessutom snurrade på bra så behöver man knappast börja misstänka batteri eller ge sig på dimljuskablage, skylla på läckströmmar osv. Jag skulle personligen begära en spec från felsökaren och en förklaring till hur denne tänkte innan jag betalade för annat än grundfelet. FP |
|
|
m47 startar ner till -5 till -10 utan att ens använda glödningen!! Har startat en m57 utan styrenhet i minus 18 gick iof lite hårt men den starta allt!!! Borde väl mätt railtryck först är de lågt är de ju antingen de som skapar trycket som e trasigt eller så läcker de någonstans. Vid ett gammalt hederligt läckoljetest borde man sett om de var en spridare som läckte igenom eller om de är pumpen som gett upp. |
|
| 100 spänn på motorstyrningsrelä.... Tacka mig efter du provat byta det... | |
|
Härligt med all feedback. Jag har ännu inte diskuterat arbetet eller fakturan men återkopplar givetvis. /Kent |
|
|
Jaha... då har man haft ett längre samtal med mekaniker och kundmottagare. Det som gjordes den här gången var: Rep. busskabel samt annan kabelhärva som var avskavd. huruvida det här var rätt eller fel i ärendet låter jag vara osagt - en väl isolerad kabel är alltid rätt. så det köper jag. DDE-relä bytt - (helt rätt mj_mj_mj_mj). Sedan kommer en säkerhetsåtgärd - oxiderat kontaktstycke (till DDE styrdon) -här kan det nog bli diverse felsignaler. Bra dialog med mekaniker som förklarade arbetsgången och besluten. Man hade även i tidigt skede mätt ström in och ut i glödstyrningsenheten och det fanns ingen ström ut då det skulle vara det så som glad konsument accepterar jag (med hatten i hand) utfört arbete... kanske, bara, för att jag inte haft tid att felsöka själv. -kanske man kan återgå till en bil med ett hederligt Lucas-system trots allt. (I alla fall som tredjebil.) /Kent Startar inte E61:an börja här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.