AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.149

Behöver råd angående en 735 il -91

Gy
2
Gyllenberg
525iA Touring -92
Hej!

Jag har kollat på en BMW 735 IL 1991 som jag blivit erbjuden att köpa för 5000 kr men går nog att pluta ner mer också. Bilen ser ganska bra ut, inga bucklor eller rost men lite stenskott osv. Hel och fin invändigt.

Nu till det tråkiga, avgassystemet ser lite rötet ut så jag vet inte om det håller tätt och motorn går bara på 5 cylindrar. Eftersom han inte var hemma när jag tittade på bilen hade jag ingen nyckel och kunde ta mig in i den/motorhuven men jag undrar om det finns några vanliga fel som gör att den slutar gå på en cylinder?

Mvh Jonte
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om jag minns rätt så är även denna motor behäftad med dålig smörjning till kamaxeln med slitna vipparmar som följd. När vipparmarna är slitna så kan de gå av helt och går ej på den cylindern. Om du är osäker så lyft ventil kåpan och kolla skicket på alla nockaxlar på kamaxeln. Ser nockarna fina ut så är troligtvis vipparmarna fina också.

Mvh. Richard
Gy
2
Gyllenberg
525iA Touring -92
Tack för tipset, få kolla det nästa gång jag kikar på bilen!

Mvh Jonte
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Instämmer, lyft på ventilkåpan och kolla in allt där. Ser det ok ut så köp bilen och fixa det dåliga stiftet eller spridaren eller vad det nu är för skitfel som gör att den inte går på alla burkar. Det kan ju vara hål i kolv eller brända ventiler också men det känns inte så vanligt på en original M30.

//Magnus

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om den verkligen bara går på fem burkar så kan det säkert vara någon defekt(bruten) vipparm..alt. stift, tändkabel.

Men annars så brukar denna typ av vagn misskötas med fördelarlock och rotorbyte i tid s.a.s.
Kontrollera det också..

Avgassystemet brukar hålla väldigt länge, men sedan när det väl är bytesdags så är det lika bra att byta allt från grenrör och bakåt.
Just avgassystem på många BMW´s är lappade och lagade " in absurdum " vilket innebär att första "seriösa ägaren" är tvungen att byta allt i avgasväg ganska så snart efter ägarbytet..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.