AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.619

Försäkringspremie E61 M5 Touring -07

Är spekulant på nämna bil, och har nu kollat upp vad försäkringen skulle kosta mig (36 år, villa, Stockholmsområdet). De flesta bolag landar på 25-30.000 kr/år för helförsäkring (max självrisk och alla rabatter avdragna). BMW:s egen märkesförsäkring skulle landa på ca 19.000 kr. Bolaget Dina Försäkringar ligger bäst till på 15.000 kr. Mecano nytecknar inte försäkringar längre, de verkar ha kört i diket med sin affärsmodell.

Frågan är självklar. vad betalar ni ungefär för era bilar, och vilka bolag ligger bra till?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag fick ungefär samma priser som dig (36 år, innerstan GBG) i maj, men lyckades sen teckna försäkring i Mecano för 12.000 kr. Synd att dom kastade in handduken så fort! 15.000 kr tycker jag låter rimligt, tror inte du kommer hitta så mycket billigare försäkring än så.

Jag tecknade ny försäkring hos BMW originalförsäkring häromdagen (ej M5) och fick då både plusrabatt för att jag har försäkringar hos if och ytterligare 10% tack vare medlemsskap i BMWCS, kanske kan vara värt att kolla upp?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mecano skall komma tillbaka inom kort enligt mina källor (försäkringsförmedlare som hjälpte mig med Turbon).

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Är lite sugen på E61 M5 och kollade upp försäkringspremier för ett par månader sen. Ställde jag den på min fru (31 år, Gbg förort) så låg det på runt 15000 kr/år. BMW Originalförsäkringar landade på strax under 15000 inklusive medlemsrabatt för BMW CS. För mig själv låg premien som vanligt generellt ett par tusenlappar upp från hennes priser (29 år).

Mvh
Wiberg
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Då jag kollade tidigare i år så hamnade premierna från ca 11' och uppåt. Billigaste för mig var BMW originalförsäkringar. upptäckte också att vissa bolag ligger en 50% högre för Touring jämfört med Limo.

Jag är dock äldre samt bor i en mindre ort ett par mil från Malmö.
Halvförsäkring?
Just nu ser topplistan ut som följer:
1) Dina Försäkringar: 14.600 kr
2) BMW Original (inkl. 10% BMWCS-rabatt + 10% rabatt för hemförsäkring i If): 15.400 kr
3) If (inkl. 10% rabatt för hemförsäkring): 16.400 kr
4) Moderna Trygghetsförsäkringar (tidigare Vesta, inkl. 20% rabatt för helkund i Nordea): 17.200 kr
5) Trygg Hansa: 18.800 kr
6) Folksam: 24.100 kr
7) Länsförsäkringar: 25.100 kr
8) Salus Ansvar: 29.000 kr
och så vidare....

En nackdel med BMW Originalförsäkring är att maskinskadedelen bara gäller upp till 10.000 mil (flera andra har åtminstone 12.000 mil). Nog så viktigt med en M5:a som börjar närma sig 10.000 mil - vad kostar en komplett renovering av en SMG-låda?

Påfallande är också vilka dåliga erbjudande man får från försäkringsmäklarna (Insplanet, Suredo, Compricer, Bilförsäkringen.se) som som torgför sig som "vi hittar alltid bästa pris". Inte i något fall (jag har testat dem förr också...) har de kunnat skaka fram ett bra erbjudande.

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Menar du alltså att du får bättre pris när du går in på respektive sida och jämför, eller du menar om man orkar ta sig tid att ringa?
Nej, jag får (oftast) samma pris från samma försäkringsbolag. Problemet med försäkringsförmedlarna är istället att de har avtal med ett fåtal försäkringsbolag, och det är bara mot detta fåtal de kollar priset. Ofta är detta fåtal de som ligger dyrast till.

Sedan finns det andra problem. M5:a jag kollar upp är direktimporterad och därmed är den spärrad i försäkringsbolagens internetkalkylatorer, man ombeds ringa bolaget för ett pris. Det kan man delvis komma runt genom att fråga med ett regnummer från en svensksåld motsvarande bil. Men även svensksålda M5:or är spärrade hos vissa bolag. Så tyvärr måste man nog ringa runt en del.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

turbo4ever: om frågan var till mig så är svaret helförsäkring.

___
//Ulf
Nej, min fråga var till BG. Jag vet att ni vill ha hängslen och livrem, men räcker inte halvförsäkring? Det förutsätter att ni köper bilen utan kredit vilket kanske varannan (?) privatköpare gör i dessa prisklasser.
Var och en för väl bedöma sin egen riskbenägenhet. Just jag vill definitivt ha helförsäkring på den här typen av bil. Smäller jag den själv blir det attans dyrt annars. Havererar maskinen blir det också attans dyrt annars. Däremot köper jag fullt ut resonemanget om att inte överförsäkra sig när det gäller fordon med lägre värde. Ta en MC som exempel - för 60.000 kr kan du köpa en gammal Yamaha R1 men den kan sedan lätt kosta lika mycket i årspremie.

Den billigaste försäkringen - Dina - ligger på 8.000 kr för halvförsäkringen.
Synd för övrigt att BMW Originalförsäkring (för bil) inte har enhetspremier. Det har de på MC-sidan. Jag har en BMW S1000RR och den betalar jag 15.000 kr om året för i helförsäkring. Det låter kanske mycket, men hade det varit en motsvarande japanare utan egen märkesförsäkring hade premien varit den dubbla.
Kan du inte ta ½+motor?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
En tanke: Det är lite intressant att du/ni å ena sidan tycker att försäkringen är dyr och å andra sidan ser en betydande skillnad om maskinförsäkringen gäller i 10´ eller 12´ mil, "vad kostar renovering av SMG-låda...".
Om du bedömer risken så hög, hur ska då försäkringsbolagen bedöma risken?
Försäkringsbolagens intäkter, = våra försäkringspremier, ska ju räcka för att täcka skadorna (och bolagens alla övriga kostnader...).
Eller tror ni att försäkringsbolagen kan skaffa sig pengar på något annat sätt?

Själv har jag 30 skadefria år (peppear-peppar..!) men tvingas ändå betala i princip samma premie som den som har haft 10 skador.
Jag tycker personligen att premierna skulle diffa mycket mera, man skulle själv kunna välja högre självrisk/lägre premie. Premierna för M-bilar och liknande skulle vara MYCKET högre, självrisken och premien skulle skulle höjas och vara MYCKET högre för den som har haft flera skador.
Men rabatterna skulle också vara mycket högre för dem som "brukar" vara skadefria.
På så sätt skulle premierna bli betydligt lägre för majoriteten ca 80% av oss försäkringstagare!!!

Försäkringsbolagens gemensamma statistik (ja de samkör sina dataregister!) visar att den som har haft en eller flera skador (en minoritet på ca 20% av försäkringstagarna) har extremt mycket högre risk att återigen "råka" ut för flera skador än den som varit skadefri. (Men detta avspeglas alltså inte på premien.)

Vi majoriteten 80% betalar alltså större delen av skadorna för de minoriteten 20% som har de allra flesta och dyraste skadorna.
Det är också minoriteten 20% som gör det så mycket svårare för oss alla andra att få ett schysst bemötande och behandling vid en eventuell skada.
U> FB köper försäkringar i bulk av åter-FB. Bilar är dyrare att laga generellt idag med all elektronik. För 30 år sedan fanns inga datorer i std bilar.

Kan ett FB endast välja att anta dokumenterat skadefria individer? Ja, i princip. Det är nog snarare så att FB utnyttjar den dåliga konkurrenssituationen.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
turbo; jag håller med dig i allt.
Men menar du att mitt resonemang skulle vara fel?
Att bilarna är dyrare att laga i dag borde ännu mera stödja mitt resonemang: se till att ta ut högre premier och högre självrisker av de 20% som står för de flesta/dyraste skadorna och ge rabatt (lägre premie/lägre självrisk) till majoriteten 80% som (nästan) inte har några skador alls.
På så sätt skulle ju sannolikt även skadorna minska...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.