AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.382

Användning iPhone USB minne F10

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag fick höra av en kund häromdagen som har en ny F10 525D att han har lite problem med sin bil som verkstan inte förstår sig på.
1. Om iPhonen är ansluten till sin "docka" så kan han se musiken som finns där, men inte spela upp den, Helt korrekt enligt verkstan som anser att dockningen enbart är för tal etc. För musik ska man koppla in den med USB kabeln istället !?!? Som jag ser det är väl Bluetooth till för tal och inget annat.

Hur använder ni detta? Det är ju rörigt som det är med iDrive, men det måste ju gå att åtminstone använda telefonen för samtal och för musikspelning utan att koppla om den?
Annars ligger ju betydligt billigare tillverkare betydligt längre fram.

Vidare hade han haft en del varningsmeddelande om att köra försiktigt och kontrollera transmissionen. Inget som verkstan har någon aning om heller.
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det låter helt galet och jag finner i så fall än mindre anledning att skaffa en docka. Om jag kopplar in iphonen i USB-uttaget får jag fram musik med låtinfo, skivomslag och sökvägar i I-driven, samtidigt som telefonen laddas och det vore väl det minsta man skulle begära av en docka, annars är det ju bara koppling till takantennen som är funktionen med dockan. BT fungerar både för tal och musik, med den skillnaden att du inte får fram låtinfo i Idriven.

Däremot har det hänt att jag via USB-kopplingen några gånger fått fram all låtinfo utan att kunna spela musiken. Då har jag kopplat över till annan källa t ex radio och tillbaka igen och då har musiken hoppat igång igen via USB.

Telefonen fungerar lika med info oavsett koppling via USB eller BT.

På Salesafter.eu finns förvisso två dockor till f1X varav den ena är nästan dubbelt så dyr som den andra och har benämningen media. Detta trodde jag innebar rörlig media, men är det ljudmedia så kan det ju vara detta din kund fått:
Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gott, tack för svaret.
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Upptäckte att låtinfo i och med ios 5 numera kommer fram även via BT.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
skillnaden mellan de två dockorna är om man har tillvalet 6NF (Musikgränssnitt för smartphones). Det krävs för att kunna spela upp musik genom dockan (ej USB eller BT). Det är gjort för att du ska kunna ha tex en ipod inkopplad i USB-porten och samtidigt kunna tillgå låtarna i telefonen, utan att behöva ta den ljudförsämrande omvägen över BT.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
så om mna har en bil utan 6NF och vill spela upp låtar ur telefonen så får man välja mellan laddning/musik (USB) eller laddning/antenn/fasthållning (dockan)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
HFR - yep. Kom med E6x-serien eftersom sista året hade "dagens" hårddiskbaserade iDrive-system. Tog ett tag innan jag begrep skillnaden på min - att ha två USB-ingångar med olika funktion är ju väldigt genomtänkt...

----
BMW CS #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Hdr, tack för förklaringen. Hade helt missat det tillvalet, löjligt att det inte ingår när man valt iPhonekoppling och usb koppling.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Hfr, med detta tiilval, tas ljudet fortfarande analogt via hörlurskontakten?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
nej, så länge du inte kopplar in telefonen i bilens analoga aux-in så ska det gå digitalt både via USB och 6NF-dockan.

gäller bilar som där man använder den vanliga apple-usb-kabeln dvs INTE använder en speciell kabel för ipod/iphone-anslutning till USB.
kommer inte ihåg när brytpunkten gick, men vår bil som är byggdes 03/2011 har den nya typen av combox där allt ljud från USB avkodas digitalt i bilens DAC.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
den "speciella kabeln" även kallad y-kabel pga att den delar sig i två ledare; en kontrollkabel och en analog ljudkabel.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ingen åf har specat 6NF, eller avbl backspegel för att få angel eyes heller. Dåligt
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nu har jag försökt undersöka detta närmare.
Man kan välja till USB interface till bilen, då får man inget fäste för telefonen alls utan kan ansluta den via usb kontakten.

Väljer man iPhone/iPod koppling, som nu bytt namn i konfiguratorn till "Musikgränssnitt för smartphones" så är detta 6NF.

Det går alltså inte att ha telefonen dockad i bilen med snap in adapter utan 6NF, eftersom det är själva dockningskontakterna som är 6NF.

Möjligen var det annorlunda tidigare, men jag hittar inget annat än "Musikgränssnitt för smartphones" i prislistan heller.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Inte så säker på det.
tillvalet 6NF innebär inte själva dockan i sig, den är fortfarande extrautr som får köpas separat som eftermonterat tillbehör.
Vi har som sagt 6NF, men har ännu inte brytt oss om att köpa själva dockan.
Och det finns bevisligen 2 sorters dockor; en musikkompatibel och en icke.

ps. hur menar du att angeleyes hänger ihop med avbl backspegel?
angeleyes är standard på F10/F11, i samband med Xenonlampor så är de av LED-typ, annars "vanlig" lampa.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vi får hålla isär begreppen lite. Själva musikintrrfacet för smartfones är en docka där man placerar sin telefon med en speciell adapter. Det finns adaptrar för alla möjliga telefoner så det ska passa med kontakter etc.
Förmodligen är det så att ivsamband med att combobox infördes så fick man musikfunktion också. Före combobox så fungerade det annorlunda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.