AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
20.402

rekond av 635 läderinredning projekttråd!

Sida 1 av 3
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Hej Jag startar en tråd för dem som är intresserade av vilka produkter som funkar bra på våra läderinredningar.

Denna tråd börjar med förtvätt och damsugning av mina baksäten som var riktigt äckliga då dessa inte kan ha tvättats på 20 år.

recept
Damsugare (valfri)
Mirakelsvamp/fläcksuddare (ica 2pack för 27 kr)
kranvatten, (ljummet)

började med att damsuga ur inredningen och fukta svampen och test gno lite på lädret.

Länk

efter 1 timme var båda baksätena förtvättade med gott resultat (gick åt två svampar)
jämför gärna med framstolen så ser ni skillnaden.

Länk

denna tråd fortsätter snart med djuprengöring från gliptone och tandborste.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
För er som inte äger en damsugare fungerar även en "dammsugare" =)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
99,97 % säkert att jag har dörrsidor och div. annat i den kulören till en 633 hemma på garagevinden.

Är du intresserad av något får du hoa till.

daniel-635@hotmail.com

Intressant tråd för övrigt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Spännande tråd , älskar att se förvandlingar :)
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
daniel-635 jag har hela inredningen komplett men min CSI är av E28 typ alltså en 85a, bak ser de alltså identiska ut men är ju skillnad på dörrsidorna fram.. Men tack för engagemanget!

Vet inte hur jag ska göra, klä om främre org. Dörrsidor eller klämma dit de äldre E12 baserade..?

Captainoats du ska få se på grejer här, kommer bla. att exprementeras med läderfärg från leather care lab och forma om missformade kåpor till hatthyllan :D

Får se kanske även dyker upp copier grain i tråden, för att laga diverse revor i lädret men det är längre fram.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
vad tror ni om detta för att tighta till lädret?

Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Aldrig sett den tekniken förr!
Mest rädd för att skinnets naturliga fethet kanske torkas ut och blir skörare!?
Ingen som vill prova innan man själv försöker sig på det där!? =)

Mvh Patrik

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Jag tänkte testa på baksidan av min förarstol där lädret är lite slappt sker nog ikväll, kommer dokumenteras och presenteras här nedan.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
om man skall värma" krympa" lädret kräver det att man mjukgjort det innan, prövade på skymda ställen på obehandlat "torrt" läder och mjukgjort läder, svaret för min del är att det inte är värt det.

Blev inte några skador men känns obehagligt att värma upp lädret i de temperaturerna, visst det drar ihop sig, men känns inte så hälsosamt för lädret..

Går iaf snabbare på mjukgjort läder.

Jag lever vidare med mina få rynkor, får se charmen i det bilen är trots allt 26 år gammal.

Nästa steg, omfärgning.

Friskt vågat hälften vunnet!
Trevlig kväll.
Visa användare
142
Jagger
Letar E36 M3 / Alpina eller E30 Cab eller Alpina / E24, mfl
Någon som vet var man kan finna en air brush liknande den i filmen?
Verkar megasmidig i jämförelse med stora kompressorn...
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Jagger
Vet inte om du såg nåt speciellt med just den airbrush-sprutan i filmen men för mig som inte är nån expert på airbrush så liknar det sprutor som kan köpas på tex Biltema och säkert även Jula. Men som sagt, jag går bara grovt efter utseendet då och känner inte till funktionen.

Intressant tråd Shark !

Mvh

Janne
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
jagger;airbrush finns på jula samt claes ohlsson i liknande utförande runda tusingen med spruta å kompressor , blir nog en tur dit om inte svampmålningen blir bra..

633csi; kul att du tycker det, jag hoppas flera liknande trådar kan dyka upp delad kunskap är bra kunskap.

:) nu måste det arbetas ett par timmar, sen Sverige-Holland och svara på upphandlingsunderlag, ingen tid idag heller. ser fram emot morgondagen.

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
kan som bonus meddela att Gliptones rengöring luktar gott (läder) men är i mina ögon överflödig när det kommer till rengöring, (ej prisvärt kontra mirakelsvampen och ny/beggad tandborste)

Doften av läder får man även av gliptones conditioner vilken verkligen mjukar upp lädret.

så slutsats;

Rengöring av läder; mirakelsvamp/fläcksuddare Ica, tandborste valfri samt hink med lite ljummet vatten.

Mjukgöring; Har bara testat Gliptone funktionen är bra och dessutom luktar bilen som ny.

Krympning av läder;
Hårfön, (undermålig värme)
Värmepistol, fungerar! Men med risk för framtida problem, såsom sprickbildning (rekomenderas ej innan jag har facit i handen således i framtiden)

Färgning
Svamp
Airbrush
Återstår att se.

bjuder på 3 bilder till;

Insmord passagerarstol och baksäte; (här var det missfärgat)
Länk

insmord och rengjord passagerarstol vs smutsig förarstol; (mindre skillnad än jag hoppats på)
Länk

Båten fick smaka på mirakelsvampen gick åt 2 svampar per sida;
Länk
Visa användare
142
Jagger
Hittade airbrush kit med munstycke, slang, nippel och adapter till aerosolflaska på Harald Nyborg för 99 svenska nödmynt.
Dock hade de inte aerosolflaskan...
Fann bra hjälp på Scandinavian Leathermaster vid köp av färg och toppfinish.
Rekomenderas.

Skal bli kul och se resultatet.

Varför vänta? Hur länge kommer du att leva?
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Jagger
Vi är minst lika nyfikna på resultatet som du. =)

Mvh

Janne
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Hej Uppdatering från helgens pyssel, vart en eller två öl för många så jag tvingade mig själv att bakismåla lite igår, bara för er skull :P

Innan färgning; Länk

Närbild Länk

Första lagret; Länk

Närbild Länk

Andra lagret; Länk

Närbild Länk

Slipade lädret först med 600papper vilket faktiskt gjorde att jag fick lite mer ångest än spritångesten tillhandahållit, såg inte bra ut, men ovantående resultat är gjort endast med svamp.

Kanske blir ett tredje lager men skall fundera lite först.

återkommer snart med fler experiment på inredningen

63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Svårt att göra en bedömning via bilder bara men jag tycker att det blev mkt bättre redan med 2 lager infärgning.

Keep up the good work Shark !!

Mvh

Janne
Visa användare
142
Jagger
Tusan - jag hade själv tänkt att använda fint sandpapper innan infärgning. Har också fått det rådet av firman där jag köpte färgen. Färgen bite bättre då sade de.
Kan man se repor i skinnet efter färgning?

Varför vänta? Hur länge kommer du att leva?
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Nu är passagerar stolen klar samt att jag gav mig på att omforma en högtalarkåpa som där vinylen släppt och vridigt sig.

Passagerarstol;
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Högtalarkåpa;
Länk
Länk
Länk
Länk

Högtalarkåpan vart helt okej med tanke på hur den såg ut men måste kompletterings limmas lite på två ställen... men den som inte vågar vinner inte.
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Vilket lyft för grejerna !!

Speciellt kåpan som jag trodde var helt utom räddning som den såg ut när vi hämtade bilen i Vaxholm.

Mvh

Janne
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Tjena Janne,

Jo det går över förväntan och dessutom har det inte blivit dyrt (min arbetstid klassas då som gratis:P det är ju trotts allt ganska roligt)

jag återkommer med resultat av kåpan när den är helt klar, blir nog inte 100% men inte långt därifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.