AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.157

Facelift ratt i E39 äldre än 3/99 - hur lyckas de?

Sida 1 av 2
Många säger att det inte är möjligt att montera den nyare ratten från ex 2003 i en E39 tillverkad före 1999-03 pga äldre 1-stegs airbagsystem och släpring. Det stämmer ganska hyfsat för den upptäckten gjorde jag själv efter att ha skruvat loss airbagen på min ratt och jämfört med den nyare nyss köpt.

MEN jag har satt otaliga annonser på blocket på äldre bilar (97-98) med den nyare ratten monterad, och även läst något inlägg här på forumet där någon påstod att det visst var möjligt men beskrev naturligtvis aldrig hur.

Så finns det någon här som verkligen har någon aning om hur man skall gå tillväga? Någonstans läste jag att man kunde strunta i kontakt nr 2 till airbagen och bara använda den ena. Den nya airbagen löses ut i 2 olika steg beroende på hur stor krocken är och då kanske man nöjer sig med den ena. Men hur gör man isåfall med släpringen? Förstår jag det rätt så sitter släpringen på själva ratten på de äldre modellerna medans den sitter på rattstången på de nyare. Är man då tvungen att byta hela rattstången? Är det så dessa äldre bilar har konverterats?

Här är exempel på en fin -97 med nya ratten. Enligt texten är ratten från 2002, men självklart svarar inte ägaren på hur det är gjort :(
Länk
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Jag är skeptiskt till att den airbagen är funktionsduglig och inkopplad..

Ska tydligen gå att fulkoppla men jag är tveksam att försöka.

Sitter i samma sits själv.. Impulsköpte en M ratt av den äldre snittet men den visade sig vara tvåstegs.. ÄR rätt fräsch men den passar inte min bil :(

BMWCS 06641 www.specialsvarv.se
Den vita är vad jag skulle säga en typisk "stöldgodsbil" massa delar från en yngre E39, dock inte innertaket. Den har garanterat inte airbagen inkopplad. Det är sådana bilar som förstört andrahandsvärdet på E39. Nu senast skrotades det en -99ans E39 Touring från en BMWhandlare utan något egentligt fel.

Varför bry sig om nya M-ratten. Kör med den som fanns till 2001.

Stephan
Nu var inte frågan vart delarna i den vita -97an kommer ifrån utan hur man monterar ratten. Varför bry sig om att svara om man inte tillför något!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag är också väldigt nyfiken på detta.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Så utomordentligt otrevligt skrivet mot Stephan som verkligen förgyller forumet med sina kunskaper.
Lus: Tyckte du ärligt talat att han förgyllde denna tråden med hans kunskaper? Må hända att Stephan i andra trådar hjälper andra BMW vänner i nöd och då ber jag honom om ursäkt om tonen var otrevlig men i detta fallet så var frågan hur man monterar ratten. Jag är inte intresserad att av köpa den vita -97an och därav vill veta vart delarna kommer ifrån, inte heller en omröstning kring huruvida jag ska köpa den nyare ratten då jag redan har den liggandes hemma.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kanske inte ett speciellt givande inlägg, men kan man då inte låta det passera utan ett påhopp? Blir så trist stämning då.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Lus: Jag tycker heller inte att Stephans inlägg tillförde ett skvatt till tråden men jag tror knappast att han tar illa upp av det som crli9194 skrev.

Jag tror knappast Stephan behöver någon "Försvarsadvokat" i frågan och kan utan tvekan (om han önskar) uttrycka sig själv i detta.

Ska vi försöka vara trevliga nu och koncentrera oss på rattar i stället för massa tjafs och onödigt kladdande i tråden.

Jag står i valet o kvalet att köpa mig en E39 -99:a nu i dagarna o hade gärna haft den nya ratten.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag gillar att koncentrera mig på rattar. Klart ingen behöver någon försvarare, tycker bara att man kan hålla en trevlig ton mot varandra.
Till ämnet: på m5-board och bimmerfest (säkert också här) finns drösvis med trådar i ämnet. Vill minnas att jag läste om hur någon svarvade en egen distans för att få ihop grejorna. Sök och finn.
Tack Lus!

Spenderade hela kvällen igår till att leta igenom trådar på nätet men 99% av dem handlar om hur man bytar till facelift ratt på bilar nyare än 3/99. Det enda sökningen ledde till var en sur sambo för att man gick och lade sig alldeles för sent. I en lång tråd på någon amerikansk sida så sammanfattade någon att han hade letat överallt på nätet och kommit fram till att det inte går att byta med diverse fakta upp radade.

"insomnia715" här på forumet har skrivit att han lyckats byta ratten på flera bilar och att det inte är speciellt svårt men där tar ledtrådarna slut. Någon annan här på autopower beskriver att han har fått instruktioner skickade med pm (från insomnia715?) där det bl a beskrivs att man ska byta spak-/blinkersstället och där lödda om då den har 6 kontakter medans nya ratten har 4a (eller tvärtom), men här är det stopp. Så även om man tar omvägen om diverse amerikanska forum så verkar lösningen finnas i de svenska hemtrakterna.

Huruvida airbagen är inkopplad korrekt i den vita -97an låter vi vara osagt. Den kan vara kopplad till high- eller low impact kontakten och då löser den ut, förhoppningsvis på samma sätt som en äldre ratt. Men oavsett vad så sitter ratten där!

Jag frågar er här om någon vet för den nyare ratten köptes för 3500:- på ärligt vis (dvs ej stöldgods) och det känns trist att ge upp och sälja utan att gå till botten med detta.
Enligt näst sista inlägget här så går det att bygga om ratten utan problem. Men hur? :)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rent mekaniskt verkar det möjligt, men inte ett ljud om airbagen som är det egentliga problemet då bilens airbagsystem inte lirar med ett för tvåstegsairbag från mars -99.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har också funderat på detta med airbagen..
Som Hasso säger så är jag övertygad om att det går att byta ratten rent mekaniskt. Har till exempel kollat på annonser där säljarna haft två varianter av den nyare M-ratten (kompletta med airbag), en "vanlig" för bilar efter 1999-03 och en med svarvat nav för bilar före 1999-03. Men som vanligt inget om airbagen.

Såg en annan annons för något år sedan. I den annonsen var det ett tillägg om 600kr om man ville ha navet svarvat för att passa bilar före 1999-03. Prislappen pekar ju iallafall på att det verkar vara ett enkelt ingrepp med svarven.

Detta måste redas ut:)
Så passar den här ratten Länk utan problem till alla E39 från 1999-03 ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har nog en ratt liggande om nån vill prova att ge sig på att svarva.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Att bearbeta ratten för att passa prefacelift är enkelt, det jobbet kan jag göra i grannens flerop. Vad jag vill veta är hur jag ska koppla airbagen.

If it works, don't fix it.
Kommer airbagen att fungera om det går att montera den?
den - Ratten
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Någon som gjort några framsteg i ämnet?

Har googlat som tusan utan framgång..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.