AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.996

Låter som något sitter löst när jag kör i ''små gropar''

JI
2
JIMMIE318I
318i coupé -94
när jag kör ca 50 och ner i ett litet hål eller liknade så låter det som att något sitter löst, tänkte om nån har haft samma problem?

jag tycker att det kommer ifrån vänster fram men jag vet inte riktigt om det kan vara något i fjädern/fjäderbenet.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Har samma problem med min, fast låter mer som att det gnisslar än att något sitter löst. Tror dock det är någon bussning i vänstra framvagnen som spökar alternativt att det är stötdämparen som det sitter något i. Spelar visserligen ingen roll vilken hastighet jag åker i, låter lika illa ändå.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kan vara krägningshämmarstagen.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är det ett klapprande ljud ?
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet, känns mer som att det är typ gnissel (påminner om hur sängar brukar låta när man har lite roligt) och det klapprande ljudet är mer bakifrån, fast jag är inte helt säker, det är riktigt svårt att höra riktigt varifrån det kommer när man åker.
JI
2
JIMMIE318I
318i coupé -94
aah ett klappande ljud skulle man kunna säga...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
I fram skulle det kunna vara pendelstagen även kallade krängninshammarstag eller stabilisatorstag.

Se här för exempel:
Länk

Bussningen ibak skulle kunna vara denna.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Skippa det jag skrev om bussningen bak
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
10000000000% säker på att det är stabilisator staget. Hur enkelt som helst att byta och kostar ett par hundra st. BMW äter såna stag.

/Fredrik
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Instämmer.
Krängningshämmarstag / stabilisatorstag /pendelstag låter definitivt som ett klapprande ljud. Har bytt ett par sådana på Audibilar jag har haft och de är mycket lätt att byte som Fredrik skriver
so
3
soetsur
330CI -03
Hade samma problem på min bmw när jag precis köpt den. Tog lång tid innan jag hittade det. Den förra ägaren hade lackerat bromsoket och inte skruvat fast det riktigt.
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Det kan vara toplagringarna som låter, det blir ett klonkande ljud. Hade det på min innan jag bytte. Har en uppsättning nya som rullat ca 1000mil om du är intresserad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.