|
|
|
|---|---|
RRhodin |
Hej Har en BMW E 36, 95:a med ECC och manuell AC knapp Jag kör AC:n när det är riktigt varmt även om cabben är nere. Med windstoppern monterad och kyla på fötterna så hjälper det. Någon har sagt att så kan man inte göra för då fryser ac:n sönder eftersom det aldrig blir tillräckligt kallt så den slår av. Är det någon som vet något om detta fenomen? |
|
Jag har kört min AC på fötterna nercabbat men iofs inte så väldigt långa sträckor att jag känt att AC skulle bli överansträngd. Har ingen aning men det känns ju ambitiöst att försöka kyla hela världen från sin lilla bil ;-) Ungefär som när någon öppnar fönstret på fjällstationens torkrum som inte torkar med värme utan funkar med avfuktare... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
AC är byggd för att gå kontinuerligt. Sådana saker som att 'frysa sönder' indikerar snarare att allt är inte helt i anläggningen (tex frostskyddstermostaten instucken i lamellerna på evaporatorn inte slår av när det är minusgrader i evaporatorn) i företrädelsevis äldre fordon. kör man på hög fläktfart så blir evaporatorn sällan så kallt att den fryser trots att den jobbar med maximal kapacitet en modern bil så kör man med PWM-styrd kompressor (brukat slå och till och från i ensekundersintervall vilket man ibland kan se på varvräknaren och höra vid tomgångskörning), man har tryckmätare som ger analog tryckvärde till klimatkontrollen och den vägen ser till att det aldrig fryser i evaporatorn etc. |
|
RRhodin |
Då tror jag att jag fortsätter att ha AC:n på när det känns att det behövs |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.