AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.942

Värdering m3 e36 ,med endel mil.

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Har en m3 e36 -94. Har haft 16 ägare genom åren. Den har rullat kring 23 000 mil.
Servad på bmw till 15 000 mil tror jag. ( har ej boken här )
Sedan skrivit i boken vad man gjort och sparat kvitton. Olje byten med täta mellanrum.

Bilens skick då. Ja ingen utställningsbil men ändå bra för sin ålder. Inget trasigt eller så. Nya bromsar med belägg fram + bak. Ska montera k-sport coilovers till våren.

Original m3 gt smidda fälgar. Nya däck. Ny lmm, nya lambdor, nya sport katalysatorer, nya stabstag mm mm.

Har något gått sönder har det lagats om man säger så då.
Sitter även ny original koppling med allt vad det innebär.
Polerad minst 2-3 ggr per säsong.

Vad kan denna bil vara värd? Mest nyfiken vad expertisen tycker.

Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Mil, ägare och avstegen från originalskick är ju såklart saker som får inverkan på priset. Marknaden för en E36 oavsett motor är klart körd i botten dessvärre. M3or ligger nu nära gränsen att vara värda mer i delar. Har ett par bekanta som försökt sälja 3,0or i liknande skick under sommaren. Bilar med mindre mil och närmare originalskick. Har varit riktigt segt. Först när man är nere i 60tkr börjar det höra av sig riktiga spekulanter. Så får du 60tkr +/- 5tkr får du nog vara nöjd gissar jag (utan att ha sett bilen i fråga live). Många är optimistiska och provar 80-90tkr för sin 3,0a coupé, men de bilarna ligger ju bara kvar månad efter månad. Det händer inget förrän man är nere i 6xxxx kr (om nu inte bilen är en GT eller nån lågmilare i perfekt skick). Troligen kommer de sjunka ytterligare lite i framtiden innan trenden vänder.

Vi sitter ju i samma båt (jag har en 97). I nuläget skulle jag inte sälja om inte pengar behövs. Det är såpass roliga bilar som dessutom är vardagsdugliga om det behövs, så bättre att ha kvar och satsa på att hålla dom i skicket. Skillnaden upp till E46-modellen är definitivt inte värt slantarna i nuläget.

Internationellt E34 M5 register Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Håller helt med föregående talare.

Jag köpte en 3,2 för 65000 för ca 1 månad sedan, visst fanns det små grejer att fixa men det mekaniska funkar klockrent. Finns lite ytrost som ska fixas till så fort som möjligt. Så jag tror med att runt 55-65000:- för 3,0 är nog mycket rimligt med de milen. Kanske något mer om den är riktigt fin men de brukar de inte vara när de använts hårt och länge.

Mvh. Richard
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag håller med er måste jag säga. Själv är jag rätt själv kritisk men alla som ser den live tycker den ser väldigt fin ut. Många som sagt att det nästan är unikt med en hel och fin bil. Just för m3 or.
Tanken har slagit mig att jag ska behålla den länge och förfina den under tidens gång. Och det lutar mer åt det hållet efter jag läst detta.

Och något sönderskruvat ex är den absolut inte.
Tråkigt att man inte får ha bilen ifred. Såg samma dag jag skulle ställa av den att någon hade bucklat 10st bulor över bakskärmen. Så det blir till att fixa till till våren.

Det som just är det negativa med dessa bilar är ju trots allt drift kostnaderna.
Hålla bilen fräsch lixsom.

Men hade själv om jag skulle sälja den satt ut den för kring 65 000:-
Och sen viss prutmån då. Så jag hade inte någon skev värderings syn ändå.

Mvh
E
1.156
E
320 ci cab -04
Problemet med M3 E36 är inte inköpspriset utan ägandekostnaden. Försäkringspremien är nästan i nivå med en racehoj. Reservdelarna finns oftast inte på biltema.. och felsökning reparation utöver "grundnivå" görs billigast (om än tokdyrt) hos BMW expert.

Räknade själv på en M3 E46 för några år sen. 24 k i helförsäkring, det är inte riktig rimligt att betala enligt min uppfattning. Inte ens för en M3:a

E
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nä själv har jag halvförsäkring, men som sagt. Jag ska in med den och fixa bucklor som någon jävel gjort på jävelskap. Men det är det enda som hänt under mina 5 år som ägare så jag själv tycker inte helförsäkring är skäligt i nuläget.

Alltså reserv delar är absolut inte dyrt. Är dyrare till min s40 jag kör med på vintern. Så det är bara en myt. Sen givetvis finns det dyra grejjer också men som stag och bussningar är inte dyrare än till någon annan. Köpte nya Zimmermann bromsar fram bak och belägg fram bak för 3100:-. Sjukt bra pris ;)

Och reservdelar köper jag på Bmw/Mekonomen. Skulle inte falla mig in att handla på Biltema till en M3. De förtjänar riktiga grejjor.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag letar M3/M5 och det spretar ju iväg rätt bra i priserna på blocket... Men gissar också på runt 50" om det ska bli affär, om bilen är rel. nybes och fungerar som den ska.

Vissa vill ju ha över 100" för tidiga E36:or, men de ligger kvar vecka efter vecka...
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Tittar jag på blocket och ser bilder och så så måste jag säga att för 50 000:- är det inte mycket att ha. Ska man gå efter blocket pris så ligger nog min kring 70-80. Men vill man någon gång bli av med den lär man få sätta ett relistiskt pris.
"Profossen"

50 är nog i lägsta laget. Tänker du på milen eller? Hällre en långmilare i bra skick än en import med 10 000 på mätaren och osäker historik för min del iallafall.

Sen känns det sjukt ändå att vissa begär 50-65 000:- för en 328. Jag inbillar mig att en m3 kommer så småningom öka i värde. Så jag blir nog m3 ägare ett bra tag till.

/Fredrik
Pr
1.031
Profossen
Ja, 328:orna ligger bizarrt högt. Men det verkar vara ruskigt trögt nu att sälja bil överhuvudtaget, det är mest därför jag tror runt 50" färdig affär. Den borde väl sättas ut för 60-70 som du säger, men jag tror du får kliva ner lite från utpeka tyvärr...

Behåll den istället om du kan, speciellt om den är fräsch. De flesta här inne som sålt sina verkar vara ledsna över det :-)
Pr
1.031
Profossen
*utpriset* inte "utpeka"..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.