|
|
|
|---|---|
|
med tanke på att min bil är en pallbocksräcer sedan inköp kanske detta inte är jätteprioriterat för mig och troligen bor inte alla hästarna under huven längre. Men lite nyfiken är jag endå. fråga ett hur får man tillbaka dem? :P fråga två se nedanstående jag vet inte hur mycket som stämmer av dessa siffror, men hur i hela friden kan 204hk vara snabbare än en 211hk? kan ju blivit något fel men hur ser egentligen prestanda siffrorna ut för våra bilar? 1987 635CSi 204 6/3430 1,09 (1,17) 0-100 7,5 (9,3) toppfart 224 (218) pris 344300:- 1989 635CSi 211 6/3430 0-100 8,1 (9,0) toppfart 225 (220) pris397800:- infon tagen från modellguiden | |
|
ska försöka svara på dina frågor. ett: när en motor har gått ett tag så slits den :-) Vilket betyder bla att ventiler och kolvringar inte tätar så bra längre och ger kompförluster osv. För att få tillbaka hästarna så måste man renovera/byta dessa. Två: att 211 hästar är snabbare än 204 kan bero på saker som vikt på fordonet, utväxling, temp vid mätning osv. listan kan göras lite längre. Inte uttömmande kanske, men lite svar i alla fall. mvh ///Bosse |
|
|
Hej, tack för responsen ang nr 1. så förstår jag att en renovering av motorn är på sin plats, frågan är vart vinner man tillbaka mest mest för minst pengar t.ex. hur många hästar kan man hitta genom enkla billiga åtgärder såsom byte till nytt luftfilter nya stift etc alltså inte operationer som kräver att man river hela motorn. ang fråga 2 så så sitter det ju samma utväxling i bilarna och att 204 hästarn är snabbare med samma kaross och utr är för mig märkligt? såvitt jag vet ändrades karossmässigt bara kofångarna mellan år 1985 och 1989 och jag trodde att dessa mätningar var från bmw? varför skulle de marknadsföra sin nya modell med sämre prestanda? Om dessa mätningar inte är från bmw undrar jag hur ser prestandan ut för de olika 635csi som finns 204, 208, 211, och 218 hk finns det någon som sitter inne på mätningar från när bilarna var nya? att sedan m6 på 260 hk enl modellguiden bara skulle vara 0.6 sek snabbare till hundra kontra min 204 hk när de var nya kan inte ha varit ett stark sälj argument. vill därför reda ut om det finns någon sanning i modellguidens påståenden. Om nån svarar på det här blir jag impad, jag känner själv att jag blev lite rörig :P |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Som svar på fråga 2 kan ju tex utväxlingar i låda och bakaxel ha stor betydelse för de olika bilarna du specat upp. Bästa sättet att hitta lite hästar i en motor som börjar kännas lite trött, är att renovera toppen och kanske låta botten vara om den verkar frisk för övrigt. Komplettera med vassare kam, förslagsvis en 284 graders och hitta ett bättre extraktorgrenrör med, så lär du kunna få lite bättre skjuts och skönare motorljud med. =) Mvh Patrik |
|
Sitter här och läser lite gamla Intruktionsböcker BMW 633 och Tysk 635. E12 baserad 633 3210cc 200 hk 0-100 7,9 sek. E28 Baserad (tysk 635) 3430cc 218 Hk 0-100 7,4 sek. (Toppfart 229) Värt att notera är att i den tyska boken finns både sport växellådan och std. med. Men är inte särskilda på 0-100 tiderna, troligen blir bilen långsammare till 100 då sportlådans utväxling "bara" räcker till 96 km/h. iallafall enligt ZickZack grafen som visar på hur långt de olika växlarna "når" 0-100 Tider säger inte hela sanningen heller om bilens maxeffekt, utan mer om medel effekten på det använda varvtalet, dessutom spelar bilens vikt in. Hittade även en sparad TeknikensVärld anno 1983 där de testar en 3,2 liters 635a. 197 Hk, och de mätte upp 0-100 till 8,3 sekunder (Modell guiden 7,8 sek) TeknikensVärld anar oråd i artikeln om hur bilen ska uppföra sig till vintern på de breda däcken som sitter monterade på breda 6,5 tums fälgar. Om dom bara visste vad som komma skulle. :) / Daniel |
|
| lite mer svar på 2: den nyare bilen är säkert nertyngd av elstolar, AC och andra nedtyngande gadjets. har de då samma utväxling så blir den ju långsammare. Vill man ha en lite rappare e24 och inte håller för hårt på orginalbiten, då "häller" man i en s38 i motorrummet :-) | |
|
Måste säga att jag är nöjd med min verklighetsprestanda, accar inte snabbast till hundra men fortsätter utan att mattas till mätarhastighet:235 då fjärde växeln hoppar i,därefter går det lite segare men den ökar på bra. Har dock inte bottnat som man gjorde när man var yngre + att den går billigt i förbrukning som e.g inte spelar så stor roll då det inte blir jättemånga mil på en sommar. Mvh Jonas B. p.s min motor är helrenoverad och ballanserad + att det nu inte skiljer ett helt gram på alla 6 komplett kolv,vevstake med överfall och kolvbult. |
|
|
6.5 tums fälgar hehe,, jag måste säga att detta forum är kanon, angående fråga 1. så handlar det för min del om att hitta tillbaka till orginal effekten och då är det alltså en renovering av toppen och byte av kolvringar som gäller? billen är trots allt ingen räcer :) utan en härlig landsvägsvagn, om jag skall trimma så har jag fått uppg. att det kostar ca 50tkr att få ut motsvarande alpina effekt 254hk och en s38 är en bra motor men dyr att renovera? alternativet till orginal, har jag satt som turbo på orgmotor med årligt mek, inför besiktning men de är en bit kvar tills dess då bilen står i delar. |
|
|
Om motorn går som den ska tycker jag du ska mäta upp komp och se över skick på tänddelar osv. Är det ok så är det kanske inte värt att "rädda" några hästar. Börjar man riva ner en motor så är det bra/nödvändigt att byta lager och annat -> inte gratis :-/ Sedan bör man också som brynet få den "viktad" och balanserad. Jag skulle friska upp min gamla m30. Det skulle bli "nästan" lika dyrt som att repa en s38. Det skiljer ju "bara" en kamaxel och då skulle jag också bara haft mina 211 hkr :-) En "frisk" s38b36 kostar 15 - 20 kkr om man hittar en. Vill du sedan repa den ordentligt kommer du lätt upp i de 50 kkr du nämner ovan. Det beror naturligts på ursprungsskick och vad du väljer att göra. Men du får 315 friska hästar, en underbar motor med ett härligt ljud :-D mvh ///Bosse P.S Brynet åker du fortfarande runt med "min" automat?? =) |
|
| Rent generellt, om man har samma vikt, luftmotstånd, utväxling, temperatur mm men två olika motorer med samma toppeffekt vid samma varvtal så måste man ju titta på vridmomentkurvan (eller effektkurvan, sak samma). | |
|
Bosse, Jajjamen. har rivit min egen,fast det tar tid eftersom att jag inte renoverat automatlådor innan och speciellt inte sportautomater..... men som sagt bosse din gamla funkar kalas. Bugar o bockar. Mvh Jonas B. |
|
| Skönt att höra :-) | |
|
Bygg turbo! Mest hästar för pengar tycker jag :) /Farre |
|
|
Vi får väll se vad som händer, gillar dock sug 6ans karaktär har studerat gruppe a vagnarna så gott jag kan, gillar kolfiber insuget; Länk kanske ska man ge sig på att skulpturera ett eget i cellplast som man sedan plastar på och bensinar bort cellplasten? kan de ge några kusar med mappning, lite vassare kam och bearbetad topp? ? eller måste man byta styrsystem då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.