|
|
|
|---|---|
|
Som ny BMW ägare har ja blivit väldigt possitiv till bilen och var mycket nöjd med bränsleförbrukning. Speciellt med tanke på 200hkr och 3 liter 6:a. Tills ja beslutade mig för att kontrollera den verkliga förbrukningen. Det blev en lite smärre kalldusch. BMW är inte dåligt fräcka att dra till med glädjesiffror på förbrukningen i färddatorn. Min visade 12% för lite. Dvs 0.58l/mil istället för egentliga 0.65l/mil, vilket i sig inte är dåligt, men ändå. Efter lite surf och tryout så TROR ja mig ha lyckats ta reda på hur man kan justera in förbrukningsvisningen att spegla verkligheten bättre. 1. Starta bilen, håll inne "trippnollställningsknappen", i fortsättningen kallad TK, i 10 sekunder. Det kommer upp en meny i övre fältet på färddatorn. med nummrering typ XX.YY. I detta fall 01.00. 2. För att gå in och ur meny med hjälp av att trycka TK i två sekunder. OBS! endast knappen TK används för all inmatning och stegning. 3. I meny 01.00 visas chassi nummer. och de fem sista siffrorna ska summeras till ett tvåsiffrigt tal. Ex. 1+2+3+4+5=15. Detta tal ska sedan användas i meny 19.00 för att låsa upp den återstående menyn. 4. I 19.00 ska alltså ovanstående tal skrivas in genom att hålla inne TK i 2 sekunder och sedan trycka TK repeterande för att stega upp till "talet" ovan (i detta fall 15). Du slussas efter detta till 01.00 igen och får stega ned till 19.00 där du kan se att LOCK är OFF. 5. Nu kan man komma åt vår önskade meny 20.00 för att korrigera bränsleförbrukningsmätaren. Denna står i default i 1000 vilket är utgångsläge. Den kan justeras mellan 700 och 1299. Dvs ±30%. Så för att få min mätare att visa rätt fick ja ställa den i 1120 (dvs +12%). Man trycker alltså TK i 2 sekunder, därefter stegar mellan 20.01 osv för att ställa in korrektionsfaktorn till önskat tal. 6. när du är klar Tryck TK i 2 sek för att gå ur 20.00 menyn och stäng av bilen dra ur nyckeln. -KLART! | |
|
Tackar för det tipset. Fråga: hur mäter du din verkliga förbrukning? Går du på trippmätaren och tankade liter ska du tänka på att bilens längdmätning visar samma fel som hastighetsmätaren. Dvs ca 5-6% på de flesta bilar. Kolla med GPS. Ska du vara riktigt noggrann ska du alltså även kompensera för det felet. Förbrukningen är med andra ord ännu högre i verkligheten än den man räknar fram. "BMW six appeal" |
|
|
Färddator i min bil visar 0,01 L/mil fel mot tankat delat med tripp. 0,76 blandat under 2000 mil är inte illa för en 3 liters bensinare. |
|
|
Bilens trippmätare visar inte samma fel som hastighetsmätaren. Trippmätare, vägmätare, färddator visar alla "så bra som bilen kan" givet rätt däckdimension. Detta brukar vara inom 2%. Hastighetsmätaren däremot tar bilens uppmätta hastighetsvärde och lägger på en justering ovanpå det, dessutom kan visarnålen i sig vara lite inexakt. |
|
|
För övrigt förstår jag inte varför så många klagar på att dieslarnas färddatorer visar fel. Bensinarna visar ju alltid väldigt exakt. På dieslar med dieseldriven tillsatsvärmare förstår jag att färddatorn visar fel,särskilt på vintenr. Men de allra nyaste dieslarna har elektriskt tillsatsvärme. kolla om du har elektrisk eller dieseldriven tillsatsvärme. Med dieseldriven tillsattsvärme visar färddatorn mer fel ju mer kortsträckor man kör. |
|
|
Min bensinare visar nästan exakt samma förbrukning i färddatorn, som trippmätaren. Brukar alltid tanka fullt, och nolla trippmätaren. |
|
| (jag menade att jag inte förstår varför de visar fel just på dieslar, förutom om man har dieselvärmare....) | |
|
marin849: kolla mot en GPS så får du se. De bilar jag kollat har visat samma fel. "BMW six appeal" |
|
|
Det har jag gjort och mer därtill. :) GPSen visar dessutom oftast för lite om man kör i upp eller nedförsbacke då endast projicerad hastighet mot jordens "genomsnittsyta" visas på GPS. Det blir väldigt uppenbart om man håller inne/trycker frenetiskt på resetknappen till medelhastigheten och den inte stämmer med hastighetsmätaren. Eller om man (bättre) trycker fram bilens faktiska hastighet i dolda menyn i kombiinstrumentet. Då syns det att tex på min E39a visar hastighetsmätaren alltid +5km/h över bilens "interna" uppmätta hastighet. |
|
|
(Eller för den delen den med INPA avlästa hastigheten direkt från hjulen) Så nog har bilen koll på hur fort man kör, det är hastighetsmätaren som luras. |
|
Verdi |
Det stämmer inte att alla dieslar visar fel. Min färddator visade aningen mer (~0,010 l/mil) än den uppmätta förbrukningen. Men det var så lite så det faller inom felmarginalen för min mätning. På min gamla visade färddatorn runt 0,015 l/mil för lite. Däremot min förrförra, den visade lite mer fel. 0,030 l/mil. |
|
Får man fråga er som har förbrukning som stämmer. Hur mycket drar era BMW och då i förhållande till den specade? Min BMW 325d -09 ser ut att ligga på ca 0.65 blandad körning. Spec 0.59 |
|
|
Min 325i, drar knappt en liter/milen.. Men då kör jag nästan aldrig på motorväg, eller särskillt långa sträckor. Och min körstil är väl inte särskilt ekonomisk heller.. |
|
Verdi |
Min ska dra 0,73l/mil och jag körde den uppmätta tanken på 0,7346... nånting. Rätt nära var det iaf. Men det var väldigt lugna mil till största delen. Räknar med att min nuvarande stabiliserar sig mellan 0,75 och 0,80 sett över lite tid. Min förra 320d med start/stop skulle dra 0,48l/mil men jag brukade ligga runt 0,55l/mil. Tror man får räkna med att plussa 10-15% på uppgiven förbrukning. Förmodligen straffas bilar med start/stop extra hårt då det inte gör lika stor skillnad i verkligheten som i den konstruerade körcykeln. |
|
Ja det är min erfarenhet att 10% över specat, och stämmer på väldigt många bilar. Som du säger är bilar med start/stopp osv bortåt 15% då det inte gör så mycket i verkligheten. Däremot har ja märkt att stads förbrukning på dieslar stämmer bättre gent emot spec än vad bensinare gör. |
|
Verdi |
Snackade med en taxichafför om bilar en gång. (han skjutsade mig till Novation för att jag skulle hämta min bil) För det första var han bitter på att han måste åka gasbil för att få rimlig chans till körningar på Arlanda. Då, för ett par år sen, så fanns väl egentligen bara Passat och V70 att välja på som jag fattade det. Och på V70:n hade de höjt golvet i bagaget för att få plats med gastanken, vilket fick till följd att han inte fick plats med rullatorer osv. Alltså, nog om detta. Dit jag vill komma är att han körde en bensin/gas-Passat. Han hade haft en dieselbil innan och han sa att hans erfarenhet sa att en dieselmotor är mindre känslig för körningens typ än en bensinmotor. Dvs, skillnaden mellan långkörning och stadskörning var mindre för en diesel. Han sa att på Passaten så kunde typen av körning och körstil fördubbla/halvera förbrukningen. Han var långt ifrån nöjd med aktionsradien. Ett något långrandigt sätt att säga nåt väldigt enkelt. "Dieselmotorer är mindre känsliga för typ av körning än en bensinmotor". :) |
|
Min visar 0,01l/mil för lite. Kanske beror på vilken rullradie man har på hjulen som i mitt fall är original. Angående diesel och körstil. Tror det handlar om 2 saker: dels så drar dieseln mycket mindre på tomgång vilket gör att den drar nästan lika lite i lägre hastigheter och stadstrafik som motorväg. Sedan lurar man sig kanske lite på den generellt låga förbrukningen. Ser man procentuellt på det så drar förbrukningen fortare iväg med ökad hastighet jämfört med en bensinare som istället delvis börjar jobba effektivare när man tar ut mer effekt vilket inte dieseln gör. Men de låga siffrorna gör att man tycker att den drar lite även när man kör fort trots att den drar procentuellt mycket mindre när man sänker farten. |
|
|
Min drar i snitt 0,78 då kör jag mest blandat/stad som lägst fullastad GBG-Danmark och retur i påsk drog den 0,63 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.