AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.263

Crash på ringen i helgen :(

Tråkigt!

Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja dyrt blir det med en hel drös med bilar , en släkting till min sambo craschade sveriges första Porsche GTR3-RS tog 5 år innan försäkringsbolaget fick krypa till korset. En oljefläck kan ställa till det ordentligt när det går fort.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ajaj, inte kul :(

Själv tänkte jag i september boka in mig på en bmw ring taxi men nu vette fasiken om man vågar, känns som man vill ha banan för sig själv en torr fin höstmorgon istället :S
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ska du boka hela banan?

Men man hade hjärtat i halsgropen några gånger då jag inte kan banan utantill och man inte själv såg kurvorna i de dimmiga partierna.
Men det visar ju också hur väl Sabine kan banan, full fart med 4-5m sikt.

Kul att du hade info om GT3an Hasso. Har länge funderat på hur det gick med den bilen. Träffade 2 förarinstruktörer, som kände ägaren, strax efter det första avslaget hade kommit. Då sas det en del välvalda ord om försärkingsbolag.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
OK, ringen är en tysk enkelriktad betalväg med fri fart men jag som inte är där och kör kan tycka att det är lite onödigt att försäkringen gäller där då det ju inte sällan körs under tävlingslika former. Varje olycka som ska kompenseras tas av min inbetalda premmie och kan man reducera antalet olyckor som ska betalas av försäkrignsbolaget borde min premie sjunka.
Jag tycker man borde få betala extra för att försäkringen ska gälla under sådana förhållanden, särskilt helförsäkringsdelen.
Nu handlar inte tråden om försäkringar egentligen men hoppas såklart ingen fått bestående personskador och att det inte händer igen - synd på både personer och bilar.
Jag hoppas för egen del också att inte mitt försäkringsbolag tvingas betala ut något för denna olycka.
Av de filmer jag sett på youtube så kan jag tycka att vägarbetet var för dåligt och för sent utmärkt - kan de som missat ordentlig utmärkning hållas ansvariga?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Bäst av allt vore ju om man kunde teckna en speciell försäkring på plats för körning på ringen, eller om det fanns en försäkringskostnad inbakad i vad det kostar att köra.

Ringen är inte att jämföra med vanlig väg och det känns inte rimligt att de skador som uppstår där skall bekostas av vanliga trafikanter. Eller att de som väljer att köra där skall riskera att stå utan försäkringsskydd.
Hos BMW Originalförsäkringar så gäller försärkingen när det är turistkörning, så länge man inte kört på tid. Det var det svar jag fick när jag kollade upp det inför min trip dit.
ar
457
argungu
118i -20
Hur definierar man "kört på tid" i det här fallet?

/Erik
BMWs originalförsäkring har säkerligen exakt samma vilkor som alla andra, och kör man inte på tid, hastighet etc skall det ju täckas men jag hade nog velat se det på papper, eftersom försäkringsbolagen inte är helt konsekventa före och efter en skada. Vidare, kör du av och blockerar banan kan det också bli kostsamt, täcks den delen? Vilken blir kostnaden om banan måste stängas pga haveri? En specialförsäkring hade varit kanon tycker jag. Porschen som krockades hade trots allt en speciell klubbförsäkring, och det blev ju ändå världens tvist mycket tack vare att ägaren hade råd att tvista i tre instanser (eller blev det inget pt hos hd?)
Man fick inte ta tid på varven, varken i bilen eller att någon stor vid "depån" och tar tiden. Hur de skall ha koll på detta är ju en annan femma.

Att köra ner till Ringen och mata några varv var ialla fall inga problem så länge man skötte det snyggt och orsaken till ev krash inte uppenbart beroede på att man brutit mot de regler som gäller på banan.

Detta var något år sen så det kan se annorlunda ut nu men jag har inte sett att de ändrat i mina vilkor när jag förnyat försäkringen. Det bästa är ju att ringa och kolla inför resan oavsett bolag för att höra sig för. Ingen kul överraskning att få i efterhand.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.