|
|
|
|---|---|
|
Hallå där alla BMW-entusiaster! Jag är i valet och kvalet mellan vilken bil jag ska slå till på. Ska snart köpa min första bmw efter många års längtan. Min fråga till er som kör dessa bilar är följande: Ska jag satsa på en e39 eller en e61? Jag är ute efter en 525 touring, men vet inte om det är värt de extra pengarna att satsa på den nyare av de två. Har läst mycket här på forumet och har bildat mig en hyfsat bra uppfattning om bägge bilar. Är lite fundersam kring rostskyddet samt vevhusventilationen på e39 samt det jag läst om kablar som skavs av i bakluckan på e61 samt vibrationer i ratt, växellåda och dylikt. Har hittat två bilar på blocket som jag länkar till som jag är intresserad av. Min budget ligger på max 150000:- Tacksam för all input. Länk Länk | |
|
Har ingen 5-serie, men har länge tittat och läst på om dessa båda modeller. Blev dock tillslut en E91 som jag ska hämta på torsdag. Och du kommer antagligen få många olika svar på din fråga. Om du har en budget på 150 så har du ju marginal till den även om du väljer E61. Jag skulle nog valt den eftersom det är en mycket modernare bil. Jag antar att det är 12-års rostskyddsgarranti på E39an också eftersom den är uttagen -04. Men det kanske är lite lättare att få igenom eventuella garantiproblem med E61 eftersom den är nyare. Kolla lacksläpp/blåsor i nederkant bakruta intill listen när du öppnar shoppingluckan på E61an. E39ans baklucka rostar dock också. Men om det bara är dessa två det står emellan kanske skicket får avgöra. Det låter som ok pris för båda. Lycka till. |
|
|
Jag har både haft E39 och E60. Köpte båda bilarna nya och ägde E39 (525iT-01) framtill hösten 09 och min E60 (530i-06) framtill i somras, vilket innebär att jag under tre års tid kunde direkt jämföra de båda bilarna och dess egenskaper mot varandra. När jag sålde min E39 hade den gått drygt 13 tmil och två återkommande brister fanns vilket var kamgivarna som jag bytte två gånger samt återkommande dålig bromsverkan på handbromsen, där bromsvajern fick justeras. Vidare bytte jag bakluckan på garantin men vad jag förstått finns motsvarande problem på E61:an. Min E60:a tillstötte inga problem under de dryga 5 år och 10 tmil som jag hade den förutom att det fanns ett knirrande ljud i dörrlisterna. Min uppfattning är att E39:an har en mer klassisk design och där kvalitetsintrycket känns mer påtagligt än E6X. Upplevd kvalitet är inte samma sak som faktisk kvalitet vilket min E60 bevisat. Den stora skillnaden förutom utseendet är främst att E6X har betydligt bättre baksätesutrymme än E39:an. Jag vill också påstå att E6X är roligare att köra, då den upplevs lättare och smidigare till trots att bilen är något större. Torde hänga ihop med den lättare konstruktionen och den förfinade styrningen. Jag uppskattade båda bilarna mycket under den tid jag hade dem utifrån olika grunder och skälet till att jag bytte min E39:a var att vi i familjen inte behövde två stora bilar varför vi bytte E39:an mot en VW Golf GT-10. Önskar dig lycka till och du kommer säkert få ytterligare reflektioner från andra som ägt dessa två modeller samtidigt och kommer att ge dig ännu mer input på de olika modellernas kvaliteter och brister. Oberoende detta är det min uppfattning att du själv tillsammans med de reflektioner du får här bäst bildar dig en egen uppfattning genom att själv prova dem mot varandra. Lycka till ! |
|
| Länk | |
|
Hej, Har själv en 525iTouring -03 uttagen april -04. Rostskyddsgarantin gäller för bilar uttagna fom 20040401. Knarr från lister i min kombi är obefintligt lite. Hade det problemet i min gamla 316i -03 E46. E39 är en rejäl bil med många fina egenskaper. Styrning, motor, komfort mm Den känns dock lite ålderdomlig men ändå klassisk. Den är mkt snygg tycker jag personligen. Jag har en polare som har en 530i Touring -07 (facelift). Den är Lättare, snabbare, mkt modern, oerhört grym helhetskänsla och vill ha faktorn är skyhög. Motorn är fenomenal. lägre skatt och bränsleförbrukning. Värdeminskningen är högre dock (smakar det kostar det!) Är själv sugen på en E60. E39 är bästa sedanen enligt mig, E60 är bättre! Valet är ditt! Lycka till! M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
| Stort tack för er feedback! Vi får se vad det blir för bil tillslut, men just nu så känns det som att det lutar mer åt e61 än e39. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.