AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.182

Hur har ni målat era bromsok, behöver smakråd

Sida 1 av 2
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

I dagsläget har jag svartmålade bromsok som jag målade med biltemas färg , dock är väl den färgen sådär.

Har tankar på att köra 2 komp för tex
Länk

Någon som kör denna kopparaktiga färg på sin bil och kan visa bild.
Alt om ni har tips på andra snygga färger 2 komp som man kan köra.

Bilen är antrazhite grå med gråa fälgar.

Mvh
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har röda ok på min svarta cab. Tycker det ser bra ut.

Har målat flera bilar med vanlig Hammarlack, den släta varianten, och det har funkat för mig i många år. Har kört rätt hårt på Autobahn utan att färgen har mörknat eller lossnat eller på annat sätt förstörts.

Dock har jag inte kört på bana så den typen av misshandel kan jag inte uttala mig om.

Har bara gjort rent mina ok och sen målat två tunna lager med Hammrfärgen och det har hållit.

Om det bara är looken du är ute efter tror jag inte du behöver slänga ut så mkt pengar. Men det är klart, Hammarlack har kanske inte just den färgen du vill åt men svart silver och röd vet jag att det finns.

Niklas

Fransosen
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, röd är lite för vanligt för mig så jag tror inte det är något för mig.
Hammarlack har väl extremt lång torktid som jag förmodligen inte har tid att vänta på.

Testade att måla mina ok med Biltemas bromsoksfärg ( hammarlack okrackelerad ).

Torkar på 24timmar och verkar hålla för belastningen utan synbar defekt.
Länk

Jag valde silver som nyans.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har också målat med den.
Efter ett halvår börjar det lossa lite.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag använde Svart Foliatec 2-komp.
Länk Blästrade oken, passade även på att slipa bort lite gjutskägg.
Länk Resultatet, och ser fortf väldigt fresha ut efter 2 somrar och lätta att göra rent.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Har du använt hammarlack/silikonbaserad färg innan så kan du glömma att stryka på annan färg utan att blästra de helt rena och tvätta extremt noga.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har såklart tänkt att rengöra innan om jag ska lägga på 2 komp
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Rengöra? Fegis... ;-)
Jag tror att den diskreta kopparfärgen skulle vara skitsnygg till en grå bil med grå fälgar. Om färgen på oken är för kraftig (ex. klarröd, vit eller gul) skulle det nog bara se underligt ut, som att det inte hör ihop. Jag har tyvärr ingen kunskap om hur den fungerar praktiskt eller hur färgen ser ut när den är klar men jag är nog lite intresserad av just den kopparfärgen själv. Min är calypsorot och den är också svår att använda kraftiga färger till så koppar verkar kunna vara svaret.
Länka till bilder senare! :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Haha =) inte hade jag tänkt blästra jag orkar ju inte demontera oken direkt.
Men slipar nog med lite smärgel och rengör med det man får med när man köper från den där sidan hova.com
Ja jag får se om jag gör det vid byte av däck till vintern, men förmodligen kanske till sommardäcken då jag kom p å att vintern sliter på grejerna så mycket ändå och man ser ju knappt bilen i dagsljus :P
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag använde Hammerite aluminiumprimer och sedan Hammerite slätläck (slät Hammarlack).
Mycket bra finish och sitter kvar perfekt trots de senaste två grymma vintrarna och högtryckstvätt+fälgrengöring.

Har bromsat bromsarna riktigt varma en gång när jag gjorde "brake bedding" (upprepade inbromsningar tills det börjar lukta bromsar) för att slita in nya skivor+belägg. Färgen stod emot, men då stannade jag aldrig helt så det fanns ju hela tiden kylning att tillgå. Kör man så att bromsarna fadar kokar nog färgen men då har man å andra sidan för länge sedan överbelastat bromsarna.

Avgasgrenrörsfärg silver 600C fungerar utmärkt för att måla allt på skivorna utom själva bromsytan och bultcirkeln. Skitsnyggt!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack för input Marin, jag har nya skivor så det ser snyggt ut som det är nu utan att måla där vid runden :)

Frågan är ju om jag orkar göra detta innan vintern, eller ha en morot till våren.

Blir definitivt kopparfärgen har jag bestämt nu
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
marin849:
Jag har funderat på att ha svart, men när man tänker efter så borde ju silvergrå göra att skivorna vid en snabb anblick ser nya ut även om de inte är det. :-)
Jag får nog byta skivor bak snart så det blir att preppa dem med lite färg innan jag sätter dit dem - innan de hinner rosta. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Jag målade de nya skivorna ändå, de håller mycket längre och så blir det "blank grå" istället för "matt grå"som original.
Jag målade ge gamla skivorna svarta först eftersom jag stod i valet o kvalet men det såg för jäkligt ut.
Svarta ok och silvriga skivor, det är fint det. :)
ma
7.450
marin849
Länk
Om nån vill se bilder.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Å, en pedant-tråd! :)
Jag var lite lat, jag penslade bara på specialaren- kallpressad linolja.
Oken blir nästan svarta.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Snyggt Marin !
Pw Tech, självklart finns ju alltid något att förfina :) ingen bil är någonsin färdig jag får panik när inget ska fixas med bilen.

Tänk så trist att ha en helt bekymmersfri ny bil
ma
7.450
marin849
Kollade bilderna själv nu, bak är det förbaskat snyggt om jag får säga det själv. :)
Där syns det mycket mer eftersom handbromsen är inbyggd i skivan bak.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Här kommer en morgonbild på hur mina ser ut i dagsläget, lite dålig telefonbild men men.

Länk

ni får vända på den där, på något skumt sätt gick det inte att vända den i windows även fast jag sparade och såg bra ut så när jag laddade upp var den sne ändå :P
ma
7.450
marin849
svårt att se men är oket svart?
Jag blästrade oken först, sedan lade jag några lager zink, följt av en guldaktig kulör som påminner om OEM-kulören o till sist klarlack. Blev helt OK.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.