|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är sugen på att byta till en kortare och tyngre växelspaksknopp från 330 ZHP. Länk Kan jag behålla original växelspaksdamask? Det verkar som att damasken och spaken sitter ihop ordentligt. | |
|
Såg inte fel ut, har med varit sugen på en kortare knopp, men har inte svar på din fråga om damasken dock. men det bör ju gå tycker man. Länk |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Planerar att ersätta min original M-knopp med den här kortare varianten. Tog av min knopp för att undersöka damasken och den sitter kvar nät man tar av originalknoppen. Detta bör då funka med ZHP knoppen som jag ska få in på fredag. |
|
Sitter ej ihop med damasken. Bara att dra rakt upp så släpper den och trycka dit nya knoppen. Bytte min förra året och den blir betydligt skönare,svarvade även till en konisk vikt som jag trädde på växelspaken under svängningsdämparen som sitter under damasken = Mer vikt för tyngre känsla :- ) Meningen var att byta plastlagret runt spakkulan i golvet men fick aldrig bort lagret men smorde upp med fett och fick bort det lilla glappet som fanns. Kanske någon som har bytt plastlagret som vet hur den lossnar ? Vet att den ska vridas ett kvartsvarv moturs under bilen men vägra släppa fast jag försökta trycka den uppåt in i kupen ? (Nackspärr fick jag iaf :-( |
|
|
Vad bra, tack för svaren! Då ska jag beställa. Har funderat på att ta växelspaksföraren från 645 också (kortare slag). Var satte du vikten menar du? Bild? Vet tyvärr ej hur man får loss plaststyrningen. |
|
|
Har tyvärr ingen bild. Svängningsdämparen som ser ut som en ytterring till ett kullager med plast inuti,sitter under damasken påträdd på spaken och fastsatt med en slangklämma. Lyft upp den på spaken så högt det går och minns jag inte fel så blir det ca 50-60mm kvar in under. Svarva en så tjock distans med ett hål i så du kan trä på den på spaken. Gängade ett hål för en stoppskruv ( Ca M5 ) så du kan spänna fast den på spaken, blir betydligt mer tyngd och känsla...Hoppas du förstår ?? Kan tilllägga att jag bytte olja i växellådan i helgen till REDLINE D4 ATF = Gul etikett på växellådan. Det påstås att oljan ej behövs bytas då det är livstidsolja, min bil har rullat ca 11000mil och lådan blev mycket bättre att växla med. Byte även i bakklumpen till REDLINE 75W90NS men den oljan såg bättre ut än i växellådan.... |
|
|
Är "M-tech shortshift-knopp" den jag länkade till i första inlägget eller finns det andra? Kolla skillnaden! Länk Redpower: Vad har du för bil? E39 verkar inte ha nån sådan dämpare och slangklämma. Se Länk |
|
|
Mera matnyttigt för den som även önskar kortare slag i spaken. Länk Länk |
|
|
E39 Detalj Nr : 16 Länk |
|
|
Bytte min spak mot en Z3 spak så lägena blev kanske 50% kortare, riktigt skönt med andra ord :) Har letat länge efter ny knopps men dendär korta såg ju riktigt trevlig ut :) |
|
Det är just den jag får på fredag :). |
| Måste beställa ! Tycker växelspaken är alldeles för lång nu. | |
|
Vad roligt att höra att det faktiskt är skillnad! |
|
Jag har precis hämtat och monterat min ZHP knopp från Schmiedmann. Den är kanon. Väger dubbelt så mycket som min original M knopp och är mycket snyggare o skönare. Den är 1,5-2 cm kortare vilket är bra när originalknoppen är så lång. Rekommenderar detta till alla. |
Här kommer två bilder: Länk Länk |
|
En sådan måste jag med beställa, retat mig lite hela tiden på den långa knoppen, Blir nog riktigt gött sen =) Länk |
|
|
Nu ligger den nya knoppen här och myser, ser riktigt bra ut. Men den verkar kännas väl hård?! Jag trodde skinnet skulle ha lite mjuk stoppning under. Känner mig lite spak över att gå ut och grensla mittkonsolen o rycka i spaken. |
|
Min kom av ganska enkelt. Tror inte att man behöver grensla utan lite stöd i armbågen från armstödet räcker. Lägg i tvåan innan... |
Lyckades även byta ut handbromsspaken som var i svart plast till en från e60 i svart skinn. Mycket skönare form och snyggare ihop med ZHP knoppen. Insåg att e90 också har likadan handbromsspak som e60. |
|
Hur mycket glappade era växelspakar i höjdled? Min glappar 1-2mm utan kraft och följer med upp 5-8mm beroende på hur mycket jag tar i. vet inte om jag törs ta i mera, jag vill inte ha hela spaken med mig upp i näven och jag vill absolut inte ha ett glapp på en centimeter i höjdled efter att jag bytt knoppen!! Såg också att vibrationsdämparen på spaken var felmonterad, den satt så lågt att den nött mot isoleringsgummit längst ner på spaken vid iläggning av backen ochettan. |
|
|
Efter att ha lugnat ner mig med lite Youtube-filmer och insikten att flexet kommer från bakre gummibussningen tog jag i lite och det gick ju fint. Smorde in damasken med lädervård och jösses vilken skillnad det blev! Instämmer med alla andra att ALLA borde byta knoppen. :) Det enda möjligt negativa är att vikten verkar släta över kuggkänslan en aning, men det kan också vara positivt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.