|
|
|
|---|---|
| ha en 525a 03. gått 16000 mil. bytte olja för dryga 400 mil sen. och nu fick ja fylla på 1 liter olja. nått som behöver åtgärdas eller är de bara att tuta å köra å se glad ut? använder castrol olja som dom använder på bmw verkstan. 190 kr litern tror ja den kostar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Så kan det vara, en del M54motorer tar olja andra inte. Du kan ju prova en 5W-40 olja av annat märke Mobil. Shell, Valvoline istället för Castrolblasket 0W-30 olja ??? som BMW häller i nästa gång du byter. Du behöver inte slå i den dyraste LL-04 oljan som BMW säljer utan klarar dig med LL-01 oljan som är den som fanns när din bil tillverkades, tex Shell Helix ultra listad av BMW -LL-01 godkänd finns hos ICA Maxi just nu för 75 kr litern. 4 liter/299 kr. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ja ha 5w-30 om ja inte är helt ute å cyklar? ja ha som VÄLDIGT bra pris på deras olja så ja klagar inte. men man kanske ska pröva me ett annat märke. den går ju inte dåligt, och den läker inte tror ja, våta inge undertill när ja bytte olja iaf. många säger att vevhusventilationen kan strula? hur vet man de? den går ju inte dåligt om ja säger så. ända ja märkt är att den ryker lite när man står typ i bilkö, men inte annars. kan den dra olja om man ligger på låga varv mycke? | |
|
Mycket tomgångskörning brukar leda till att motorn suger i sig mer luft från vevhusventilationen och då skulle det teoretiskt kunna leda till högre oljeförbrukning. Men 1 liter på 400mil är långt ifrån gränsen på 1liter/100mil (alt 100liter bensin) som BMW anser vara inom godkända förhållanden... Det är inte självklart att det är jättestor skillnad mellan 0W30 / 5W30 och 0W40 / 5W40 - de första oljorna kan ligga nära gränsen för varmviskositet 40 och de sistnämnda två kan ligga nära varmviskositetsgränsen 30...man måste kolla varje oljas produktdatablad för att se om det är någon större skillnad i varmviskositeten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| hmm okejokej, de verkar va ett konstigt "fel" man kanske inte ska bry sig så mycke utan bara köra å tanka olja ibland. :) | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Hade samma problem med hög oljeförbrukning (520i 2,2 M54 2001). Problemet följde med ända sedan bilen var ny med ungefär 2,5 liter olja mellan serviceintervallen. Ok enligt BMW så ingeting att reklamera. Med tiden blev förbrukningen högre trots inget läckage och nytt vevhusventilation. HC värden var ok alla dessa år och motorn kändes som ny trots all oljeförbrukning. Inga blåa avgaser. Efter 20 000 mil blev det dags för motorbyte eftersom felet inte kunde hittas och oljeförbrukningen blev extrem (1 liter på 300 km). Var billigare med motorbyte än en hel del dyr felsökning. Ville trots allt behålla bilen... |
Glömde säga att endast Castrol LL01 har tankats hela tiden. Provade även tjockare olja (Castrol TWS) som M motorerna använder med det hjälpte inte alls. Den nya motorn som har gått 11000 mil förbrukar ingen olja - kört 2000 mil sen bytet och oljestickan visar samma nivå :) . Jag verkar ha tur med den nya motorn. |
|
Jag fick uppfattningen att min oljeförbrukning gick ner jag bytte vevhusventilationen. Innan kunde jag fylla c:a 1 l på 700-1000 mil. Jag servade bilen i april i år och har kört 1000 mil sen dess, nivån har sjunkt men fortfarande inte behövt fylla på nåt =). |
|
Jag tror att det som andreaspson och d4hlin har är en ganska normal oljeförbrukning för en M54 motor. Det är bara att fylla på olja o köra. Jag hade ungefär samma oljeförbrukning när bilen var helt ny och lyckades trots det köra över 20 000 mil genom att fylla på olja då och då. Det senaste året blev det så mycket (1 l per 300 km) att jag bestämde mig för motorbyte. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.