|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har nyss bytt till vinterdäck 205-55-16 och nu tänds dsc lampan så fort man gasar lite, i höga farter också,=spinner inte. hade 18" innan så jag antar det har med dimensionen att göra, men frågan är hur man ställer om den? måste man in på verkstad så fort man byter däck? Tacksam för hjälp. | |
| Så länge du har samma dimension fram och bak ska det fungera. Du behöver inte ställa om någonting. Detta fenomen brukar uppstå om bakhjulen har mindre rullomkrets än framhjulen. Då rullar bakhjulen lite fortare än fram redan utan spinn och marginalen till att DSC registrerar slirning minskar. Är bakdäcken mycket mer slitna än fram? Korrekt lufttryck i alla däck? | |
|
okej, ja däcken är helt nya, köpta i lördags och är samma runt om. har inte kollat trycket annat än utifrån och tror inte det är problemet. sommardäcken är 205-45-18 fram och 225-40-18 bak. |
|
| Ja, då är det inte dimensionen det hänger på för sommardäckens rullomkrets är ju lite mindre bak än fram. Är det inte trycket har inte jag någon mer idé.. | |
|
Det beror på att vinterdäcken är för mjuka. DSC tolkar rörelser däckets gummi som hjulspinn och sidorotationer som sladdar. Du har två alternativ; antingen fortsätta köra på däcken och hoppas på att det blir bättre allteftersom att däcken slitit in sig, eller byta till ett annat däck som har lite hårdare däckstomme. |
|
|
Näe dom här kommer jag att köra på, annars verkar det vara bra däck Bridgestone noranza 2 evo Ska de verkligen va så känsligt, får höra lite på bmw verkstan vad dom säger. |
|
| Det chris skriver stämmer utmärkt, det är att däcken är för mjuka, ganska vanligt fenomen. man får köra med dtc i första läget ist för efter ett par hundra mil kommer du nog att märka en förbättring, när gummit fått nötas in lite. | |
| Lucy_Lawless: Tänk på att DSC är kalibrerat för RFT däck som har styvare däcksidor. Därav att DSC är känsligt. BMW har aldrig tänkt att deras bilar ska köras på mjukare icke RFT däck. Detta märks framförallt på att BMW Assistans inte gäller om bilen saknar RFT däck. | |
| dock så kvarstår problemet även med RFT däck, jag körde bara på RFT däck och det var först andra säsongen som dom gick betydligt bättre, detta var då nokian hakka dubbfria och med min förra 120d. 135an kan ja tänka mig kommer blinka ganska friskt om man har vinterdäck på, dom tror jag att den kan vara något grövre kalibrerad, någon som har ett svar på de? | |
|
Börja med att kolla lufttrycket. På E90 måste man kalibrera punkteringsvarningen vid hjulbyte, är det inte samma på E87? Den lär sig skillnaderna i däcksstorlek, och det bör påverka även DSC. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jo jag ska kolla trycket för säkerhetsskull, sen kanske det blir lite bättre när det blir lite is på vägen. Tänkte att det kanske var nån inställning man va tvungen att göra för att kalibrera om bilen. Tack för hjälpen. |
|
|
Varje gång man byter däck ska man egentligen nollställa tryckvarningssystemet, som grundar sig på rullomkretsen på däcken. Står i manualen hur man gör. Mitt tips är att du gör detta precis innan du ska köra i höga farter dvs motorväg, förslagsvis precis innan påfarten på lämplig parkeringsplats typ en mack (för att nolsställa måste du kunna ställa bilen, annars går det inte). Om du sedan börjar köra i hög fart ganska omgående blir det jämt ganska mycket slir i bakdäcken som systemet kalibrerar/nollställer sig på. Funkade för mig! |
|
| förtydligande: när jag säger hög fart, då menar jag relativt stadskörning eller 50 väg, du behöver inte bryta några lagar, 110 räcker gott ;) | |
|
ja det där lät intressant, tror det kan funka för mig med! Tack, ska kika i boken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.