AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.224

Gällande läderfärg och minihål

Sida 1 av 2
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Hej,

min buffelklädsel är lite sliten i insteget vid förarstolen

färgavsskrap 10cm x 1.5 cm knappnålstort hål dessutom.

färgkod #0358 pergament (beige)
bil: 635 csi

Vill inte betala en hel omfärgning av alla säten ala 6000kr, utan undrar om detta går att fixa till själv?

1.Vem blandar läderfärg i sverige? (om länk finnes så vore det kanon)
2.måste jag skicka färgprov eller räcker det med koden och länkad bild?
scolla ner--> Länk
3. måste färgen sprutas med airbrush eller kan man gnugga in den på utsatt område?

om DIY finns mottages denna gärna,

Skall bli spännande att se om nån har lösningen på mitt problem

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Här har jag försökt länka till en bild som visar skadan, observera att jag inte är skyldig till vanvården av dessa säten utan de såg ut så när jag hämtade dem. :S

Länk

skall börja med att rengöra och smörja in dem men tyvärr så är ju färgen borta..
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
colorglo.nu om du befinner dig i 08-området annars colorglo.se

Min svarta stol började oxå tappa färg och prövade det mesta men inget bet. Hittade dessa och de kom hem till mig i somras och fixade och trixade i några timmar. Ser ut som nytt igen :-)

Har nu iofs ingen koll på hållbarheten men intrycket jag fick var att det skulle duga bra länge. Mycket resonabla priser i min smak oxå.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tror inte det finns nåt på marknaden som du kan fixa med själv som håller i längden. Har lagt ner många timmar på att hitta nåt men det mesta man hittar för eget bruk är inget bra.

De som jag tipsade om airbrushade ut färgen, men det är inte bara färg utan det är olika bindemedel och annat för att få till hållbarheten.

Om bilen annars är fin och det bara är ett säte som är slitet kan dom här nästan garanterat fixa utan att du behöver färga om alla säten. Annars är väl alternativet en annan stol.

Niklas

Fransosen
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
tack så mycket skall ta kontakt med dem! Bor som tur är i 08 området, My stol är väldigt svårt att hitta i fint skick till min bil.

Roffa1
Svårt att hitta en kvalitetsprodukt som håller i längden, mycket av dessa s.k läderfärger som saluförs hos bl,a ebay.com är inget annat än odugligt vattenblask. Skaffade två stycken olika läder reparationskit från England (The Repair Wizard)
Båda kiten var i det närmaste helt värdelösa, efter att först torkat av läderskadan med ett speciellt regöringsmedel så applicerades sedan flera tunna lager med vattenfärgen och efter ca 12 timmars torktid så var färgen fortfarande fuktig/klibbig? fick då rådet av leverantören att applicera bonvaxet som skall fungera som en sorts klarlack.

Efter en veckas användande så har bonvaxet nötts bort och den kladdiga läderfärgen drar åt sig klädfibrer som fastnar i klibbet. När man torkar rent med en vattenfuktad duk så lossnar läderfärgen? Köpte även en läder touch up pen som man duttar på färgen med, men den var ännu sämre.

Köpte allt från denna skojare: Länk

Länk
Jag "färgade" mina stolar med vanlig "sko färg" (New Slilver i 50ml behållare med aplikator, vattenblaskig med behaglig doft). Först rengjordes lädret med Leathermasters produkt, därefter "färgades" lädret, fick torka i minst 48 timmar. Därefter applicerade jag Leathermasters "conditioner". Allt detta gjordes för ca 5 år sedan, skinnet färgar inte av sig. Hade iofs så gott som inget slitage (efter ca 23000 mil), men så här ser lädret ut idag efter en rekond hos en bilvårdsfirma: Länk
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Där ser man jag tog beslutet att köpa färg från Leather care Lab som levererar färgen till bla. mr cap

vi får se hur resultatet blir bilder kommer senare i veckan, för att sedan följas upp för att redovisa resultatet av "färgningen"

pris 500kr kontra 6000kr offert från lokala sadelmakaren..

Roffa1
Det vore kul att få ta del av slutresultatet.
I Tyskland (ebay.de) finns det sadelmakare som syr upp en ny inredning inkl montering av lädret på stolar/säten/dörrsidor från ca 1700 Euro. I Sverige kostar samma jobb från dryga 30",iaf om man får tro de prisuppgifter jag har fått. Så även om man räknar med frakt T/R till Tyskland (ca 6") så blir det ändå 7-8" billigare...Att laga en stol där lädret är på gränsen till hål (dvs man byter en läderbit) kostar mellan 3-4" kr i Sverige, rätt saftiga priser. Skall jag lämna iväg en av mina inredningar för att sy upp en ny inredning i skinn av original-kvalite samt original design så lär jag skicka iväg grejerna till Tyskland...
Roffa1
Det stämmer bra att det blir extra dyrt att utföra omklädnaden i Sverige. skaffade nyligen en komplett BMW orig ryggdyna till min E90, endast den lösa ryggdynan hade en prislapp på: 5.450:- men då var den helt komplett inkl båda sidostöden samt även försedd med formgjuten skumstoppning. Återstår bara att våga ge sig på monteringen med risk för att stolens airbag löser ut;-)
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
funderar på om det verkligen går att få bra finish genom att svampmåla eller om man skall kila iväg till jula å införskaffa budget airbrush..
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
DE GICK BRA ATT MÅLA MED SVAMP :)

FÖRARSTOL FÖRE OCH EFTER

före
Länk
Länk

efter
Länk
Länk

bara slipa lite med 600papper först sen dammsuga och tvätta av med läderrengöring.

Roffa1
Vad kul att slutresultatet vart så bra, känn dig nöjd;-)
Vad heter läderfärgen du använde?
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Ja skickade ett färgprov till lc lab i söderhamn så blanda de fram rätt nyans, tog bara 3 dagar från att jag skickade provet tills att jag hade färgen i brevlådan !

Superöjd!
Roffa1
Ok, har du hunnit med att provsitta stolen efter infärgning? undrar om läderfärgen uppvisar tendens till att spricka eller lossna från skinnet. Har du endast färgat in sätena eller är de även efterbehandlade med medlet som fungerar som en sorts klarlack?

Undrar likaså om du efterbehandlat med Gliptone conditioner och vad som då ev,hände? (min läderfärg löste omgående upp sig av Gliptone)

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Roffa1 Det har ja inte gjort men skulle låta det torka in på riktigt tänkte jag..

Skall pröva med gliptone conditioner kväll.

Hoppas på bättre resultat än det du upplevt angående klarlacken skall detta inte behövas som jag förstått det.

Roffa1
Jag skulle nog avvakta med Gliptones conditioner så länge.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
edit på förra meddelande,

Pratade med LC LAB tydligen är både mjukgörare och klarlack inbyggt i färgen så de skulle inte behövas något medel på fören om ett halvår.

blir att vänta och se men sätet känns mjukt och fint iof.

får se om denna superprodukt fungerar som tänkt :)

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har något lite märke i inredningen och ska kolla med Colorglo nu. Har tagit mailkontakt och ska skicka högupplösta bilder så får vi se. Jag har Sensatec-inredning i min bil.

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Men tanke på prisskillnaden, kan jag varmt rekomendera lc labs läderfärg dessutom supertrevlig herre som driver bolaget, bra service!!

250 kr inkl frakt så har du färg till minst två säten med perfekt färgmatchning.

Blir du inte nöjd är det bara ringa colorglo :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.