|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har märkt nu när det börjar bli kallare ute att värmen i kupén är dålig, kommer bara riktigt varm luft när man kör på defrosterläget och då kommer den bara till vindrutan. Bilen har klimatanläggning (Ej digitala?) Har också märkt att vredet för värme, till förarsidan har som ett läge på kallast (Känns som man kan stänga av) Svårt att förklara.. Men innan jag börjar felsöka allt för mycket, är det några "standardsaker" som kan fela? Kanske kan vara ett sånt enkelt fel som värmekran? Bilen är en 1994..! //Johan | |
| Igensatt kupéfilter. | |
|
Typiska felkällor vid dålig värme på en E34 är den elektriska vattenpumpen och värmeventilerna. Både sitter i motorrummet till vänster vid torpedväggen. I ditt fall låter det mer troligt med ett fel på givaren för kupétemperaturen. Det händer att den lilla fläkten som skall dra luft förbi givaren går sönder. Sitter bakom panelen med värmereglagen. Kolla om den fungerar. Den skall ge ett litet luftdrag in genom det slitsade hålet vid höger ratt för temperaturen. Det vänstra vredet för temperaturen har speciell funktion vid ändlägena då den styr ALL värme i bilen, dvs i läge min temperatur så slås värmen av på båda sidor och i läge max temperatur så slås värmen på fullt på båda sidor. Då spelar det ingen roll hur höger vred är ställt. //Göran |
|
|
Okej, jag har uppmärksammat att någon elektrisk pump låter uppe på torpedväggen och att det hörs att det cirkulerar vatten, men jag ska kolla närmare på både fläkten och ventilen, hur mycket jobb är det med att byta fläkten? Har även uppmärksammat att det är dålig luft i kupén emellanåt, så jag ska ändå ta och riva ner kupéfiltret nu, ibland är det som natt o dag bara att öppna ett fönster en halv minut.. Tror inte att det filtret är kontrollerat/bytt eller rengjort på flera år.. |
|
|
Nu har jag rengjort microfiltret och efter detta har jag avsevärt bättre flöde i kupén! Kollade även fläkten på klimatpanelen och den fungerar som den ska. dvs det finns ett "sug" i den. Syntes även på att det va lite damm i flänsarna (va rent för 1 månad sedan) Ska ut och testa om värmen blir bättre senare ikväll. Ang ventilen, lättast man kollar den är om man känner att båda slangarna är lika varma när det är full värme på i kupén? |
|
|
Hej, köpte själv en 518 (e34) i helgen , så det är väl bara att börja vänja sig vid att posta inlägg. =) Vet inte hur ni brukar göra här, vill inte hijacka din tråd Murranboy, men kändes onödigt att starta en ny då det handlar om samma ämne, så jag hoppas det är OK att posta en fråga här. Märkte på vägen hem att värmen var minst sagt undermålig (glömde givetvis kolla vid köp). Körde på full värme (lilla kliman) och resultatet blev följande: Golv - Ganska varmt Rutor - Ljummet Mittkonsoll - Iskallt (Vredet med varm/kall indikering mellan utblåsen har ingen effekt) Märkte i morse att golvet på passagerarsidan var blött under mattan, kan det finnas ett samband? Är det troligt att detta beror på filter/pump/givare eller kan det snarare ha med upphakade spjäll och läckage att göra? Tacksam för alla tips. Mvh Magnus |
|
|
Det är lungt! Jag va ut en sväng igår och åkte och efter att jag har snålat med att bara göra rent kupéfiltret så blev värmen mycket bättre, helt godkänt! Har nog aldrig vart med om att ett filter har vart så skitigt.. Fick mycket bättre flöde i samtliga fläktutblås och tömde hela insuget till luften från löv och skit. (Öppnade luckan och körde fläkten på max) Så nu behöver bilen dammsugas... Hittade lite annat skit, vilken tattare som har ägt bilen innan, antagligen har han försökt att byta filtret utan att lyckats. kablar sönderklämda och lite trasiga saker runt om :( Ska förbi BMW o köpa ett kupéfilter och byta det inom kort. Tack för hjälpen folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.