|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hur är en E65 att äga? Funderar lite på en 745 2002-2004 ungefär. Hur är ägandekostnaden? Jämför gärna med E38 740 :) Kan man serva och underhålla modellen själv eller är det helt kört? Rostproblem som de flesta andra Bmw med några år på nacken? Tacksam för köptips :) |
|
Jag köpte mig en 745 för 1 månad sen. Inte en antydan till rost någonstans. Framskärmar och huv är i aluminium, bakluckan med tror jag. Klart du kan serva själv, problemet är väl isåfall att nollställa serviceintervallerna. Men det kan du göra med en OBD läsare. Bilen går bättre än 740 E38 och drar mindre bränsle. Skatten är likvärdig, försäkringen ca 25% dyrare än E38 740. |
|
|
Hakar gärna på frågeställaren ovan, hur är E65:an och äga egentligen? Själv har jag sneglat på dieslarna, men misstänker att brytpukten ligger högre än de 2000 mil per år jag rullar. Är lite rädd för kylvattenröret som läcker och att tändpolarna verkar jävlas på 745:an, annars verkar de ju vara väldigt prisvärda just nu! Har också en 740i E38 just nu, och billigare stor snabb bil får man väl leta efter idag! Hur pass mycket mätarfiffel är det på E65:orna? mvh Kristian |
|
|
E65 lär väl inte va mer mätarfifflade än andra BMW. Ang tändspolarna så fick jag felkod på 3st när jag gjorde några tester mot en M3 :) Säljaren som hade bilen innan sa att han bytt två. Som tur är kostar dom ju bara 300kr styck. Det lönar sig inte att köra E65 diesel om du inte kör mer än 2000mil/år. Det är tunga bilar med stora motorer, skatten är skyhög och bilarna drar inte särskilt lite heller. Snittförbrukningen på minstingen 730 är 0.85, inte särskilt imponerande tycker jag. 745 går bättre och drar mindre än E38 740, en av de stora anledningarna till att jag köpte mig en E65 (jag har annars alltid velat ha en E38) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Finns det några specielle typfel på E65 som de finns på E38? Exvis prolberlem med att byta vattenpump och de roliga röret som absolut inte får trilla loss som går till bakkant motorn, pixelfel, dåliga lådor, vibrationer, rost osv osv E38 är ju en fantastisk bil men köper man fel bil kan den ju vara en mardröm att äga och man åker på massa fel.. Vågar man köpa en importerad eller är det bara att glömma? Och när det gäller slitage på ratt och klädsel är det som på E38 under 20000 mil ska inte finnas tillstymmelse till slitage typ ellee har kvaliten sjunkt som på exvis en Bmw 1 serie från idag ? |
|
Pixelfel verkar inte existera. Skinnet verkar hålla bra i E65. De absolut flesta på annonssidor har inga synbara defekter. 745 har problemet med vattenröret, vars omfattning verkar aningen oklart. Det verkar inte va många på det här forumet som drabbats iallafall (ingen). Typfelen som verkar mest påtagliga är en luftpump som blir dålig och orsakar felkoder och nedslag på besiktningen. Tändspolarna säger upp sig. Hydrauliken i bakluckan tappar funktion och flera har olika problem med airbagsystemet. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
SÅ med andra ord är airbagproblemet det största i mina ögon?? Tändspolarna kostade bara 300 kr styck och vattenröret inte så vanligt :) Så en relativt sjysst bil då? Vad säger ni om en importerad 2006 då den var fyra år gammal. miltal idag ca 17000 ? Vågar man? |
|
Fördelen med dessa bilar är att dom inte direkt flyger iväg, man har gott om tid på sig att kolla upp historik. Din lokala ÅF kan se vilka auktoriserade verkstäder som servat/reparerat bilen. Sedan är det bara ringa runt, tyskarna kanske man föredrar att maila till :) BMW 7-serie med stora V8or köps i regel av tyskar som ska transportera sig flera tusen mil om året på autobahn. Min amatörmässiga gissning är att de flesta 7-serie som importeras inte gått 1000 mil om året. Men som sagt, mycket går att kolla upp. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Hur är det att släcka servicalmpor felkoder osv på bilarna? Måste man åka till Bmw eller kan man göra det själv på något sätt? |
| Jag kommer åt och kan släcka alla felkoder och serviceintervaller med CS. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Vad är CS ? |
| Vad hjälper det att släcka felkoder om man inte åtjärdat dom?????? | |
| Vem har sagt att man inte åtgärdar felkoder? | |
samke |
BMW 745- 02 servicekostnad: Oljebyte (8 liter olja) Bromsvätskebyte Luftfulter Oljefilter Styrleder bak 9700:- |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Styrleder bak hittar man inte på en E65. Endast 850CSi och vissa F01. |
|
D.fagersten: CS = Carsoft (antar jag) Hur är kostnaderna på e65 jämfört med e60? Tänkte mest på försäkring och rep samt övriga drift kostnader? |
|
| Haha, kul att läsa en tråd, fundera på vad CS är och sedan se att jag själv har svarat på det för över 2 år sedan, jag börjar bli gammal och skröplig :-) | |
|
Kan bara tillägga att angående rost så ställde jag samma fråga innan jag köpte min 740d men fick inga svar. Nu har jag själv svaret efter att jag kört 17500mil (bilen har rullat nästan 28000mil) på snart 4 år med den. Precis på nederkanten av dörrarna där kanten pekar ned mot marken har jag upptäckt rost längs nästan hela kanten på två dörrar. Ska givetvis fixas asap. Kanske nåt som kunnat undvikas med stänkskydd? Det ska också beställas och monteras så liknande skador förhindras framöver. Förra året fick jag även ett stenuppslag i höger bakskärm som började rosta. Widells i Västerås fixade det riktigt snyggt och proffsigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.