|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Sorry Keiser,men det har redan spridits ;) Länk |
|
|
BMW newbie: Ah, då har de ju snart iaf en fordonsskatt som börjar likna vår. Då väntar vi bara på att bensinskatten ska höjas så priset stiger från dagens ca 4kr... Som du säger så har ju skatter sina begränsningar men alltid något. Alex84: Ah det är lugnt så länge det står i Ny teknik så finns det ingen risk att våra politiker snappar upp det iaf. Nu gäller det bara att Aftonbladet inte får nys om detta. ;) |
|
| Hahahaha,ja det är klockrent Keiser ;) | |
| Jag blir så förbannad på sådant här. Som någon sa innan i tråden - sportbilar som har stora motorer körs knappast mycket om året. Antagligen är det mer mijövänligt att ha en Porsche i garaget som du kör några hundra mil om året med än att ta resor över halva jordklotet med flyg. Om jag tar mig en tur ner till ringen och är där en vecka på min semester så tro fan att jag släpper ut mindre utsläpp än barnfamiljen som åker tur och retur till Thailand. Men bilindustrin är syndabocken som vanligt.... | |
|
Problemet är som vanligt att de som drabbas av högre skatter ingår i väljarkårens bas. De som har råd struntar fullkomligt i om skatten är 2 eller 20tusen/år. De har råd, alltså kör de den bil som faller dem i smaken. Höga skatter på sportbilar slår mot låg- och medelinkomsttagare som försakat annat för att ha råd med en roligare bil. Man kan diskutera mycket kring det här, men det är en människoföraktande politik. Politikerna tar sig för att bestämma vad som är lämpliga fritidsnöjen för medborgarna genom att försöka skatta bort skadliga sådana. Jag är liberal. Jag är det för att mina värderingar bygger på frihet under ansvar. Varje individ ska själv få bestämma över sin egen inkomst, vilka nöjen man ska ägna sig åt och hur man gör det, naturligtvis inom lagens råmärken. Politiker ska inte ägna sig åt att tycka om jag som fri medborgare lägger mina skattekronor på att köra en dyr bil, åka motorbåt, måla akvarell eller onanera i ett hörn framför TV:n. Politikerna ska ge fullständigt fan i att strukturbeskatta konsumtionsprodukter utan skälig grund. Någon nämnde tidigare att vi redan har ett av världens renaste länder. Vi sopsorterar, målar med blyfri bottenfärg, återvinner, pantar, har kompost. Företag får be om lov för att släppa ut ens 1 gram kadmiun och andra miljögifter i naturen (bra!). Runt omkring oss ligger baltstater och östländer där man har en latent miljökatastrof på gång. VARFÖR kan inte politikerna välja att stödja våra grannländer istället för att straffskatta sportbilar när skillnaden i effekt på åtgärderna är himmelsvid? En hundralapp spenderad på utvecklad rening i östländerna gör en mångdubbel större nytta än motsvarande peng i Sverige. Trots att detta är allmänt känt tävlar politiker med varandra för att vinna över de få procent miljöröstare som saknar förmåga att tänka rationellt och som pratar om vindkraft till den tunga basindustrin, om att dricka sitt morgonurin, om att odla sin egen ull och alla andra idiotsaker som de lägger sin dagdrönartid på. Näe, jag säger: Hjälp gärna miljön, men ge fan i våra bilar och vår infrastruktur! Vi har redan betalat för oss med straffskattade pengar många gånger om och nu får det fan vara nog, hör ni det, politikerjävlar? |
|
|
@Keiser: Lite sent svar. Jag skrev skatter i Europa, så drar du in USA och Kina. Lite icke komplett översikt om EU länder och några skatter som finns på bilar. Länder med generellt mycket högre skatter även på motorstarka bilar (du vill inte veta): Norge (ej EU men granne) Danmark Nederländerna Irland Finland Skatter på motorstarka bilar (jo jag har kollat upp en del men har säkert missat en hel den tillägsskatter hit och dit): Belgien: bilar med över 210hk betalar motsvarande 45000 i skatt när man reggar bilen. Även vid begagnadköp kostar det. Igen. Tyskland: nää, dom var rätt billiga, som Sverige, typ, och ni förstår varför - egna industrin... men krafterna som vill ändra på det finns där också. Österrike: CO2 skatt på 2% av inköpspriset x (blandad förbrukning i l/100km - 3l) (bensinbil). Drar bilen 1,3 l milen får man pröjsa 20% av inköpspriset. Stor Brittanien: en bil med över 255g/km betalar man motsvarande 5000SEK vid registrering Frankrike: bilar över 240g/km får pröjsa motsvarande 24000SEK vid registrering. Portugal: lite invecklad, men en bil med 240g/km landar på ungefär 90000SEK vid registrering Spanien: 15% av inköpspris vid >200g/km vid registrering Slovenien: 28% av inköpspris vid >250g/km vid registrering (bensin, diesel 31%) Italien: de hade en skatt på 38% om motorn var större än 2l förr. Den är borta nu, vet inte exakt vad som gäller nu, men borde vara avsevärt högre än Sverige. Som sagt, finns mer att hämta, men det borde vara tydligt att vi har haft det ganska bra i Sverige hittils. |
|
|
@Onehp: Intressant lista! Vad sägs om att du tar och gör en motsvarande lista på samma länders skattetryck i % så kan vi vikta om kostnaden för att köpa bil mot vad exv. en familj i Sverige med en gemensam årsinkomst på 2x280000/året betalar i skatt för boende, mat, kläder etc jämfört med folk i länderna på din lista? Tycker du själv att det verkar vettigt att jämföra exv. Portugals bilskatt med Sveriges utan att ta hänsyn till vad man får behålla netto av sin lön? Vi ska inte bara ha världens näst högsta skattetryck, utan dessutom ta efter andra länders idiotpunktskatter? :-) |
|
|
Alla tycker väl alltid att men betalar för mycket. Men vad tycker ni är rimligt att betala för tunga, stora, bensinslukande och motorstarka bilar? Frasse |
|
| Inte mer än idag i vart fall. Bilismen är ju statens kassako #1 redan som det är, starkare bilar drar mer bränsle, som i sin tur är beskattat till 70-80%... | |
| Profossen: Bra sammanfattning | |
|
Sant profossen....fast de sliter också ganska mycket mer på vägbanor, bromsar tar mer stryk med bromsdamm odyl som följd, mer avgaser osv......eller? Missförstå mig inte för jag gillar motorstarka bilar, har haft en del också, men tycker ändå trots allt att det ligger nåt i att bekatta/bestraffa dinosaurierna i trafiken tyvärr Frasse |
|
|
Vill man raljera lite så kan man ju kontra med att personer som har råd med dyra bilar ofta tjänar bra och alltså redan betalar mer i skatt... ;-) Men fine, dagens bilskatt är hög men Co-kopplingen är någorlunda acceptabel. |
|
| Profossen; lysande inlägg ovan! (Den långa) | |
|
Onehp: Ja det är möjligt att vi pratar förbi varandra lite grann, jag fokuserar genomgående på de största bidragarna till CO2 utsläppen (se tidigare inlägg). Dock så är det ju intressant när vi pratar hela EU. Väldigt intressant lista! Är det egna efterforskningar eller finns det någonstans man kan ta del av informationen? Jämförelserna blir ju mer komplexa då olika länder har olika skattesystem. Har du någon aning om hur tex vår motsvarighet till fordonsskatt ser ut i nämnda länder? Vi har ju numera också ett betalsystem relaterat till utsläpp. Inte så extremt höga belopp visserligen men i gengäld årligen återkommande. Vi har förövrigt också koldioxidskatt redan, på bränslet något som inte är vanligt i Europa: Länk (sista delen är intressant) Länk Och återigen, vi ligger på en väldigt låg nivå vad gäller utsläpp idag. Betydligt lägre än samtliga länder du räknade upp ( Länk ) Det skulle vara intressant att se hur mycket det kostar att köpa och äga bil i respektive land (kanske mer jämförbart?). Ganska övertygad om att vi inte ligger i topp men lika övertygad om att vi inte är i botten i europa. |
|
|
Utmärkt initiativ av mistafrizz att skapa den här tråden. Jag håller med... snart börjar jag drömma mardrömmar av den här ******* miljöhetsen. Börjar ryktas av att någon form av zonområde på hela Södermalm för förbud av dubbdäck inom ett par år. :-( Detta skulle innebära att jag får ha två uppsättningar vinterdäck???????? Jag åker inte till fjällen i dubbfritt med min bakhjulsdrivna 540 E39a, det känns inte ok. Varför ska Södermalm bli Stockholmpolitikernas testområde för skruvade miljörestriktioner? Det räcker med Hornsgatan, tack. I Göteborg verkar de vara ännu mera hysteriska: Länk |
|
|
På Katarina Bangata har de ett antal ggr per år marknader med ekologiska grönsaker osv, maskarna och jorden får du gratis på köpet. Bönderna står där själva och verkligen gnuggar händerna av förtjusning. Jag garanterar att de här bönderna inte kör några miljövänliga fordon själva. De ler bara för att de drar in så sjukt mycket pengar. Priserna är så bizarrt höga på den här marknaden så att det finns bara inte! Helt sjukt! Osäker på om man ska garva eller gråta? Läst intervju med bonde som hävdar att de här marknadstillfällena är det han lever av under hela jäkla året. Jag är inte förvånad. Fyllt med söderbor i bohemiska kläder som bokstavligen öööser ut pengar på miljövänliga gurkor och dessutom ser lyckliga ut. Länk |
|
|
@Keiser: en del *vet* jag, annat hittade jag på europa.eu. Och som du redan tar up, så är detta bara början för vägskatten är oftast också utformad efter utsläpp/vikt/effekt/motorstorlek så det kan blir ännu mycket värre. Dem får du forska efter själv. Det intressanta här var hur motorstarka bilar straffskattas. Vissa skatter är utformade som ett tak, det spelar ingen roll om bilen släpper ut 250g eller 600g, skatten är lika mycket. Procentuella skatter är inte lika snälla mot riktigt stora motorer. Så skrik inte för högt emot en straffskatt med tak, för ni kan alltid få en procentuell istället... Det är naturligtvis självklarheten själv att man på ett forum som detta inte vill ha mera bilskatter. Jag ville bara påvisa att vi har det ganska bra när det gäller skatt på motorstarka bilar. Lovar att bilälskare i våra grannländer är avis på oss. Att sedan dra in hela skattetrycket som vissa efterfrågar för att visa att vi visst har det sämst har väl inte med saken att göra, för då måste man fråga vad man får för skatten man betalar och då kan man lika bra dra i hela världsalltets skick och framtid. Jag förstår i alla fall att allt hänger ihop och att vi inte kommer att slippa krav på oss när vi har krav på alla andra... som sagt, soppan är billigt i mellanöstern och jobb finns där med... men vart är dem på väg? @mats. Det är bara bra om bönder äntligen får tjäna lite egna pengar istället för att bara leva på en massa skattepengar... och sist jag kollade var våra bilar inte gratis heller och inte är vi nöjda och mätta... |
|
Verdi |
mats_epost, Grattis till bönderna som äntligen får lite pengar. Min pappa har haft en liten potatisodling vid sidan av sitt ordinarie arbete de senaste 35 åren och han känner också av den här trenden. Så många som kommit och köpt direkt av honom har det inte varit på säkert 20 år. Men det är löjligt det här med "bondens marknad". Det finns tydligen här i Uppsala också och några på jobbet satt och berömde det förra veckan. Då kunde jag inte låta bli utan ifrågasatte vad det var som skiljde det man kunde köpa där från det man kunde köpa i affärerna. Det kommer ju från samma, eller liknande ställe ändå. Varför skulle en morot vara bättre för att den växt utanför Storvreta än om den växt i Sundsvall eller Karlstad? Iaf visade det sig att en tjej på jobbet aldrig köper kött hem. Hon äter kött om hon hon är bortbjuden på middag, men annars inte. Och varför? Av klimatskäl... Jag trodde jag skulle dö. Hon köpte även mest second hand-kläder av samma orsak. Bil hade hon givetvis inte, men om hon någon gång skulle behöva en bil så skulle det bli en gashybrid. Något annat kunde hon inte tänka sig... Jag visste först inte om hon var ironisk eller inte... Men det finns alltså såna människor också. Alltså, även utanför Södermalm. :-) |
|
Ja det är ju fint att vi har EN skatt som andra länder är avundsjuka på oss över... -"Ju nåw, ju have frii spiid at the ååtobann, but heer in Sviden, vi häv a riily låuw anjual kar-taks!" |
|
|
Ok, ja, jag unnar bönderna pengar och det är utmärkt att de tjänar pengar själv. Skulle vara intressant att se hur stor procentandel av alla pengar som medlemsländerna i EU betalar in som går till "Bonde bidrag". Verkar ju vara helt EXTREMT stora belopp varje år som går till bönderna. Frankrikes revolutionära bönder känns som en starkt bidragande faktor. ;-) Men jag tycker den här miljövågen ändå får lite komiska uttryck ibland. Folk som leende köper gurkor för typ 100 kr/kilot på Bondens marknad, samma människor som ofta gnäller på hur dyrt det är i affärerna. Samma människor som klär sig i second hand kläder, är vegetarianer palestina sjalar, propagerar för mindre bilar i stan, dubbfria gator och mera skatter. Ja, jag generaliserar, ja, jag är fördomsfull. Jag vet inte riktigt varför det stör mig. ;-) Måste rannsaka mig själv. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.