|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Steaman: du tror inte priset på begagnat stiger i samma omfattning som skatten eller? Förövrigt varför höja skatten när det ändå inte ger något resultat på miljön? Svenska transportsektorn står för ca 0,03% av världens utsläpp, att då straffbeskatta effektkraftiga bilar är inget annat än Jante som visar sitt fula tryne. Dessutom täcker redan de olika skatter som bilägare betalar de miljökostnader som uppstår av bilismen. |
|
|
Logiken i att "om andra gör fel så kan jag också gör det" är bara gångbar bland barn. |
|
|
Nja det finns ingen logik överhuvudtaget här så det kan vi lägga ner. Skatt är nästan alltid fel... |
|
|
Handlar inte "om andra gör fel så kan jag göra det med". Det handlar om kontraproduktivt beteende. Resultatet av att beskatta billister till döds gynnar varken miljön eller svensk ekonomi när det inte göra någon nytta. Det enda det gör är att försämra Sveriges konkurrenskraft och därmed försämra möjligheterna att förbättra miljön på ett mer produktivt sätt. Vill du ha resultat så straffbeskatt då istället Vattenfall som släpper ut mer än vad hela Sverige göra på ett år. Om det nu är miljön du vill värna. |
|
|
Även om jag håller med dig i sak mistafrizz så tycker jag att din argumentation är väldigt bristfällig. Hade hellre sett dig angripa Andreas Carlgren och hans resonemang angående kärnkraft, etanolbilar och strafftullar. Skillnaden är faktiskt den att han och Centern sitter i regeringen och bestämmer vad du och jag ska leva efter. Att sikta in sig på sossarna och vad Anna Lindh blev utsatt för är riktigt jävla enögt. Du bör nog titta på vad ditt lag, som du röstade fram, hitills åstadkommit. Inte så mycket att skryta med va? |
|
Verdi |
Nu är jag absolut inte sosse, men det är löjligt och enögt att skylla på sossarna när vi har en borgerlig regering sen ett gäng år tillbaka. |
|
Men faktum kvarstår att vi har stora och törstiga bilar i Sverige! Och de flesta bilar rullar med en person utan last. Oberoende av miljötänk så förbrukar vi ändliga resurser i ett hissnade tempo! |
|
|
Erkänner att jag är mer röd än blå,så jag kanske skall avvika från AP då pga det politiska eller? Trodde detta var ett forum för bilentusiaster och inte "polsk riksdag" !! Tydligen nedvärderar vissa personer andra pga politiska skäl eller vart man bor i landet,och svar ja detta har jag sett tecken på länge här på AP där man selektivt "rensar" eller skriver ner andra som bor på landsbygden och inte i de 3 storstäderna med Stockholm som favorit. Kul för Er då AP inte bara tappar trovärdighet i längden utan för Er som bildar någon form av "frimurar förening" för liktänkande. Lycka till.... |
|
|
Hallå grabbar.. här sitter ni och diskuterar.. ;-) Mitt inlägg var skrivit i stundens hetta, och vreden riktade sig till sossarna eftersom det var de som spydde galla på Rapport. Min ståndpunkt är att jag ogillar alla miljötalibaner oavsett politisk tillhörighet. Det jag ogillar mest är hur politiker samt andra miljötalibaner utnyttjar oss medborgare - de har fått en hel värld(väst) att tro på detta med klimathot, och således hittat ett sätt att mjölka folk på mer pengar. I min värld så är det fortfarande inte bevisat hur skadligt eller inte vår miljöpåverkan är. Och jag tillhör också dom som anser att Sverige ligger långt ifrån toppen när det gäller utsläpp osv - det gäller att börja i rätt ända. Om de fortsätter så här - så kommer vår passion för bilar tvingas att dö i samma takt som förbuden och skatterna haglar över oss. Och om det sedan visar sig att ursprunget till hetsen var fel - vad gör vi då? Jag tycker att alla bör tänka till och fundera på om detta verkligen är rätt väg att gå - innan det är för sent. Men jag står fast vid en sak oavsett ovan - miljöhetsen och talibanerna som utövar den ser jag på med avsmak. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Väl skrivet mistafrizz och jag delar Ditt tänk till 100% !!! Oavsett vilken politiker eldyl som fäller allt på bilägarna är ute och cyklar. Restriktioner skall göras mot tillverkarna,för det är bara där man kan förändra något. Vi bilägare har alltid mjölkats på avgifter och skatter,en stor skatte-ko mao för staten oavsett vilken som styr Sverige rent politiskt. Exempelvis,gör högre skatter att vi andas renare luft?? Knappast,och inte heller effekten som man politiskt ser E85 som en räddare från global uppvärmning. Okunnighet råder bland våra folkvalda,eller låt säga lobby ism. Pengar,makt avgör vilket som gäller och inte förnuftet. Jag ser gärna denna som vårat framtida alternativ ;) Länk |
|
|
Håller med om att hysterin i Sverige är hemsk. CO2-utsläppen nådde nyss all-time high, med Kina som främsta förklaring. Hade de, tillsammans med USA och Indien, gått i bräschen och verkligen minskat sina utsläpp, skulle det känts lite mer meningsfullt att Sverige hakar på. Svårt att känna engagemang som det är nu. Däremot är det nog inte snack om annat än att uppvärmningen sker, och att mänsklig aktivitet har stor delaktighet i detta. Den som hårdnackat håller fast vid motsatsen är på ett sätt lika onyanserad som miljötöntarna. |
|
|
Varför ska Kina gå i bräschen. I statistiken ligger Kina och Sverige på samma utsläppsnivå per capita (2008) så det finns andra som är mycket värre, t. ex Australien, Ryssland, USA men även vårt grannland Finland. |
|
|
Har sagt upp allt umgange med sossar, lattast sa. Vidare beskattas redan motorstarkare bilar, mer bensin = Mer skatt. |
|
|
Törstiga bilar skulle straffbeskattas vid registrering med upp till 15.000 kr. Löjligt liten summa att bli upprörd över, och en liknande skatt finns redan i USA. Gas guzzler tax heter den och den är väl runt $3.000. Och käre TS sossarna sitter inte vid makten, alltså har du inget att frukta. |
|
|
Henke: Orkar egentligen inte svara på ditt inlägg, dels för att du uppenbart inte läst igenom tråden ordentligt och dels för att jag är allmänt trött på dina inlägg i andra trådar. Det var sossarna som gjorde uttalandet - därför riktade jag inlägget mot dem. Pengarna är inte problemet - det är sättet som politikerna r*vkn*llar oss medborgare på, som stör mig. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
steaman: "Varför ska Kina gå i bräschen. I statistiken ligger Kina och Sverige på samma utsläppsnivå per capita (2008) så det finns andra som är mycket värre, t. ex Australien, Ryssland, USA men även vårt grannland Finland." Jadu, om man nu tror på sagorna om C02-hotet så borde man väl trots detta se sammanhanget mellan mängden utsläpp och det påstådda problemet, eller? Även om vi i Sverige skulle ha en utsläppsnivå som ligger tio gånger högre per capita än vad den gör i Kina så blir vårt totala utsläpp försumbart i förhållande till Kinas utsläpp. Vi kan dra ner vårt utsläpp till noll och det kommer inte att överhuvudtaget att märkas i det stora hela. Vad är då meningen med att slösa enorma resurser på att uppnå detta? Det är ju tvärtom ren idioti att göra på det sättet. (Men, det är väl som med invandringspolitiken här; istället för att hjälpa folk på plats, eller i deras närområde så skall vi prompt dra hit dem till en absurt mycket högre kostnad. Vem gynnar det? I min värld gynnar det i första hand flyktingsmugglare och den hjälp som ges kommer dem till del som har haft privilegiet att vara tillräckligt stadda vid kassa för att kunna betala sin "biljett" hit.) Hur som, att skatta ihjäl svenska medborgare för att uppnå en obefintlig (även om man tror på CO2-myten) förbättring känns som helt fel väg att gå. |
|
|
Så hur ska du tvinga Kina att försaka den konsumption som du själv vill ha? |
|
|
Fast jag har ändå en viss förståelse för förslaget....och "bensinslukarna" ska ju inte förbjudas. Har ägt en hel del motorstarka/stora bilar men kör nu en lite mindre snabb bil, och tro det eller ej: Det funkar : ) Frasse |
|
|
Skönt att det är någon mer som faktiskt tänker ett steg längre, Videopac i detta fall. 2010 år siffror gällande CO2 utsläpp: USA 5762050 Kina 3473600 Ryssland 1540360 ... Sverige (50) 48760 Pratar man Kina och per capita så bör man börja med att ta en titt hur situationen i Kina är för stunden, fördelningen är inte riktigt jämn över landet om man säger så. Precis som Videopac var inne på så kan man se problemet ur ett rättvise sammanhang (som sagt faller fortfarande den jämförelsen i fallet Kina) eller ur ett faktiskt miljösammanhang. Dvs vill man tjafsa/diskutera eller minska utsläppet. Sen ska man inte lägga bördan på en eller några nationer men det kan man ju knappast säga att Sverige gör heller. Ska man nu titta per capita så bör vi ju ge oss på Luxemburg, de ligger tex 6a... (Sverige 51a) |
|
|
Man behöver inte försaka Kina den konsumtion vi har. Men vi kan hjälpa dem göra det på ett miljömässigt bra sätt, då de fortfarande är i sin linda vad det gäller västligt konsumtionsbeteende. Och det görs inte genom att straffbeskatt svenska bilister till döds! Tex kan man hjälpa dem med att bygga miljövänlig elproduktion istället för att nu stillasittande se på när de smäller upp 200 kolkraftverk fram till 2013. Kraftverk som motsvarar mer än 20ggr Sveriges utsläpp. Straffbeskatta då hellre Vattenfall och skänk pengarna till Kina så att de kan bygga vindkraft, eller anna miljövänlig elproduktion. För Vattenfall ger ju ändå bara bort vinsterna i bonusar istället för att satsa på liknande lösningar i Europa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.