AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.631

Vad ska man tänka på vid vinterförvaring?

Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
tjenare. dags att ställa av för säsongen snart. första gången jag ställer av en bil.
så jag undrar helt enkelt vad man ska tänka på och vad man absolut inte får missa!
som jag själv fattat det så ska den in på en service innan, full tank, pumpa upp däcken. sätta en underhållningsladdare på batteriet. (lägga ett mysigt täcke över han med så han trivs tills han får se solen igen)
och ska man tänka på nått speciellt sen till våren när han skall väckas igen?

det är en bmw m3 e46 jag har.

tack på förhand
/hellberg

ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
jag brukar veva ner rutorna en bit så det blir cirkulation i bilen
Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
oki. ingen risk för skadedjur? och sen vill jag gärna veta om det jag hört man ska göra stämmer?
tack

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det du skriver låter alldeles utomordentligt, har själv gjort på samma sätt (bortsett från service) under alla 12 år med Z3:an hittills. Rutorna låter jag vara uppe, vissa lägger in några s.k. torrbollar i kupé och bagageutrymme om bilen förvaras där det är risk för fukt.

/Masten
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag gör följande INNAN avställning..gjort de på gamla m3-98 coupe,m5-2003 o kommer göra de på cabben oxå

1. Service INNAN avställning
2. Tvätt,vaxning,Motortvätt
3. Fälgrengöring,invändig rek
4. Skinnimpregnering,Cabimpregnering
5. Pumpar upp däcken till 3.6 kg runt om 19" BMW org
6. Kopplar bort batteriet helt för underhållsladdning under vinterhalvåret

Aldrig haft problem den dan jag kopplat på batteriet o vridit om nyckeln..

*Men alla är vi olika,vore konstigt annars*
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Låt bli täcket.... Lär bli små "mikrorepor" i lacken som ser ut som tvättrepor. Bilen mår bäst av att inte ha täcke över sig.
Kr
7
Kriss_nr1
328i Coupe - 97
Hur gör ni med däck? Blir inte däcken het platta om de står på samma ställe i 4 månader?

Har hört att vissa startar upp bilen nån gång under vintern för att låta AC:n gå lite och även motorn. Är det att förkasta eller?

Min 328 står varmt.

Det är första gången förmig med vad det gäller att vinterförvarar en bil! :)

Tacksam för svar!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1. Fyll däcken med 3.5-4 kg och rotera dem ett kvartsvarv 1 gång/månad (det sistnämnda lite överkurs kanske, jag gör det i alla fall...)

2. Ta ur batteriet eller ladda det med jämna mellanrum (minst 1 gång/månad). Alternativt ha en Ctek eller motsvarande kvalitetsladdare inkopplad hela tiden.

3. Strunta i att starta bilen om du inte skall använda den.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beträffande AC så har jag fått svar här på forumet i en annan tråd att det är onödigt att köra den under avställningen.

MVH
Robert
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett gammalt knep för att undvika skadedjur är att lägga enekvistar under bilen - det tycker inte råttor och möss om...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.