AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.837

Några små rostbubblor - fixa eller ej?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!
Min bil är från 97, ingen idé att göra några större ingrepp antar jag. Bilen är väldigt vårdad och stått mest i garage. Fin mörkblå färg. Torpedplåten är lite trasig av rost, tänkte fixa det nästa sommar med glasfiberspackel o sprayfärg. Sedan har jag hittat 3 st små ytliga rostbubblor på bilen, en på bakluckan, stora som en 10-öring. Ska jag skita i dem? Annars är väl alternativet att köpa en billig punktbläster 3-400kr(?) samt låna/hyra en kompressor, sen fixa primer o färg/lack. Frågan om det är overkill på en så gammal bil, samt om hur snyggt/fult resultat blir när man punktlagar. Till min fördel är den mörka blå färgen på bilen. Sen får man väga in att det lär komma fler bubblor med tiden. Kommer ha bilen i max 3-4 år till kan jag tro.
Torpedplåten trasig av rost? Den skall du svetsa! Torpedplåten är alltså "plåten" precis bakom motorn, sällan den är rostig så du kanske menar en annan "plåt".
Gällande "rostbubblorna" så skulle jag laga, de där 10-öringarna lär bli minst 5-kronor när du slippar....
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har slipat med en "dremmel" i stället för att blästra på mina ytrostfläckar - finns också för några hundra beroende på märke. Kan också rekommendera att du lagar - hade jag gjort det tidigt hade jag kanske haft kvar en av de bytta framskärmarna på cabben nu. Några små bubblor under lacken blir snabbt stort hål bakom.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Laga! Punktbläster, 2K epoxigrund, lack klarlack. Spackel/sprutspackel vid behov. När rosten syns i lacken brukar det finnas mer som syns när man börjar gräva.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hmmm, kruxet är att allt detta kommer ta mkt tid, samt att hur blir lagningarna vad gäller synlighet? Såg lite mer rost, kanterna på skärmarna, börjar kexa där. Bilen ser nästan ny ut vad gäller lacken, tar liksom emot att börja göra ingrepp, men rosten lär komma snart ändå så det syns, men jag kommer inte ha kvar bilen så många år. Suck, önskar man vore arbetslös så man kunde ta sig an o göra lagningarna. Har en lya att renovera klart också :)
ma
7.450
marin849
Jagbhar själv valt att stoppa rost så tidigt som möjligt även om jag inte h
ar tid att göra ett perfekt jobb. Blästring, grund, lack går fort. Har man stoppst rosten kan ma alltid mattslipa och lacka ett större område för perfekt finish senare... Bättre iaf än att låta rosten äta, det går fort och sen blir det storjobb att fixa fet!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
marin849,

Har du inte 12 års rostskyddsgaranti?

Fick själv i augusti i år en ny baklucka, rutram och höger bakskärm målad på garantin.
St
26
Stoffe79
Bmw 540ia touring
97a är ju mer än 12 år gammal ändå ju. Ja har samma bekymmer också börjar komma en del rost på dom vanliga ställena i bakluckan på min touring så måste nog göra nått där...
ma
7.450
marin849
Nope, bilen uttagen december 2003.
Har fixat delbara bakluckan nu och åtgärdat orsaken till att den rostade - felaktigt monterade detaljer vid GARANTIbyte av luckan!

Kapade även en del av listen i överkant på sidorna och tryckte i kit där för att förhindra att vatten rinner ner MELLAN kitet till rutan och den yttersta listen INUTI ramen till bakrutan. Uridiotisk konstruktion att det ska stå vatten där inne mest hela tiden...

Att stoppa rost går väldigt fort och är enkelt, så länge man inte väntar i flera år innan man gör något.

Det jobbiga är om man inte har ett eget varmgarage att hålla på i, då blir det ett större projekt...

Jag har upptäckt också att det är förvånansvärt lätt att få en lagning att se ok ut. Man maskerar, sprayar, tar bort maskeringen, väntar två dygn och polerar bort lackskarven.

Och ännu bättre blir det om man kör airbrush spruta, då behöver man inte maskera o kan få till mer eller mindre perfekta lackskarvar., efter att man rubbat/polerat ihop de så att säg...
Lagade själv en skärmkant/halv bakskärm på en gammal E30 jag hade, var inte en jäkel som kunde se att det var "hemmalackerat":)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur grova kanter kan man polera bort?
Håller själv på och fräschar upp lite i skarvar etc..har slipat ner till plåten. Räcker det med primer innan, eller ska man köra lite sprutspackel?
ma
7.450
marin849
Primern fyller inget. Dock brukar det gå rätt bra om man slipar en "mjuk" övergång/kant i skarven mellan gammal lack och plåt så att man tydligt ser de olika skikten klarlack, lack, grundfärg så att övergången blir 3-4 mm.

Jag tror förresten att slipgrund (en sorts grundfärg) är bättre för det här ändamålet än sprutspackel. Slipgrund kan man lägga på önskat antal lager och slipa till perfekt resultat med våtslippapper 800 eller 1200 om man är petig. 400 är på gränsen för grovt tycker jag.

Hagmans tvåkomponent Epoxyprimer Länk är bra som grund på den rena plåten. Jag har en bit som legat ute ett bra tag i fuktig miljö, den rostar som f-n överallt förutom där det är epoxygrund. Den är väldigt lätt att lägga på med en riktig bättringspensel (sån som är kraftigt överprissat och där spetsen är kraftigt "kilformad" så att man kan tanka penseln med färg och ändå lägga jämna fina lager med precision.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mjuka kanter har slipats till så gott det går, iaf vad jag anser får duga :)
Slipgrund kanske kan vara något då, helst inte något som man behöver pensla på, har inga bra erfarenheter pga tidigare tveksamma resultat.

Det jag är mest fundersam över vilken teknik man ska använda sig av att spruta på allt. Är väldigt små ytor detta handlar. Max ett par cm. Att då använda sig av den rekommendationen som står på burken är helt utesluten då man skulle komma för långt ifrån, och kommer man för nära vet vi nog hur det kan gå :)
Finns det inget munstycke man kan köpa och sätta på burken så man får en finare stråle?
ma
7.450
marin849
Grundfärgen kan penslas utan problem.
Slipgrund sprutas.

Du får skaffa stora plastsfolier och maskera av helt enkelt.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Får göra så.
Har även ett märke på framskärmen samt på skarven på motorhuven precis ovanför strålkastaren som jag stör mig på, har tappat färg, ej rost.
Hade tänkt slipa så lite det bara går för att dutta, eller är det bättre att slipa upp lite till för att få lite ytor att jobba med?
ma
7.450
marin849
Antingen dutta, men då ska området vara 1-2mm, annars slipa maskera och spraya. Dock går det bra att spraya ett litet område också.
Jag skulle inte slipa större i onödan, det sparar jag till efteråt om det inte blir bra i värsta fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.