|
|
|
|---|---|
|
Hej, köpte ett bilbatteri på ok/q8 till min BMW 525 ia 2001 för ca 2 år sedan, detta funkade bra tills för ca 1 månad sen. Då lämnade jag in bilen på verkstad för byte av kamaxellägesgivare efter detta tappar batteriet spänning och startar inte om bilen står i ca ett dygn. köpte då ett nytt batteri som funkade bra i ca 3 veckor och nu är det samma problem igen batteriet drar ur under natten och på morgonen startar den inte. Grannen var över och mätte batteriet och då var de inte mer än knappt 9V i det, han sa att de skulle ligga på strax över 12V i vanliga fall. Kan absolut ingenting om bilar så om nån har koll på detta vore jag väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. MVH Patrik | |
|
Något drar tjuvström och drar ur batteriet mer än vad det hinner laddas när bilen rullar och till slut är det tomt. Använd en tångamperemeter som även mäter ned till 10 mA DC (dom är inte så lätta att hitta då de flesta lite större går inte under 100 mA (0.1 A)), en sådan är tex. biltema 15-288 för 650:- (den billigare 15-287 har bara ett läge på strömmätningen och känner inte strömmar under 100 mA (0.1 A) vilket är viktigt att kunna göra om man jagar tjuvströmmar). Förfarandet är att man slår på tångamperemetern och väljer 40A läget och i DC, för fram mätkäften sluten intill kabelknippet vid batteriets +-pol man skall mäta på (mätaren även vriden rätt) - nollställer med zeroknappen - därefter öppnar man käften, flyttar kabelknippet in i käften och därefter sluter käften igen så att den är helt sluten. Därefter så ser man hur mycket ström (och vilken riktning) det går igenom kabeln. När man konstaterat att det drar mellan 0.1 - 1 ampere efter även när bilen är avstängd (och inga tjuvlarm är aktiverade och elektroniken i bilen har somnat in - vilket kan ta en god stund efter en parkering) så har man en konstaterad tjuvläcka. Då får man kolla (om man inte gjort redan innan) att inte någon bakluckelampa lyser, handsfackslampa etc när dessa är stängda och när sådan finns etc. och därefter blir det att plocka en säkring i taget tills man ser att strömmen gått ned till nästan inget alls och av vilken säkring du plocka ut så vet du vilken gren av bilelen som drar ström och så får man jaga vidaren med tångampermetern som tillhör den grenen... en trolig felkälla av trådarna jag sett innan är relaterat till fläktstyrningen och dess styrbox. - nollställningen med zero-knappen krävs för att kalibrera den mot rådande magnetfältet i omgivningen och i bilen då den lilla skillnaden som bli när man får in sladdarna i käften är väldigt liten vid strömmar under 1 ampere och beror på graden av likström som går igenom kablarna. Har man haft stor ström som tex. startat bilen eller att generatorn laddar med > 100 ampere så magnetiseras mätkäften om lite av den stora strömmens magnetfält och den mäter fel med fel magnetisk offset när strömmarna är noll eller små igen och man får kalibrera om igen utan sladd i mätkäften precis som skrivet innan. ovanstående typ av tångampermeter med multimeterfunktion är himla användbar när man jagar fel i bilar och med tångamperemetern slipper man bryta upp strömslingor för att mäta dess ström med allt vad det annars innebär. |
|
|
Se till att ladda batterierna snarast - om de får stå med för låg spänning förstörs de nämligen... Tipset med tångamperemetern är bra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du får en konstaterad strömläcka och vill veta var det "drar", så kränger Biltema en smidig amperemätare med uttag som passar i säkringskontakterna. 1) köp mätaren (99:-) 2) med tändningen avslagen, dra ut en säkring i taget och stoppa in verktyget. Får du en ström mätning på en krets som ska vara "0" så ligger läckan över den kretsen. OBS! Nyare BMW har sleepmode och annat lull-lull som gör att vissa kretsar drar ström ändå om dörrarna är öppna. Vet inte om det går att komma runt det på något sätt, exv. får du utslag på säkringen för innerbelysningen med öppen dörr... Någon med koll på detta kan ju fylla på, alt. sök på "sleepmode", finns massor med trådar. I mitt senaste fall var det ett relä som pajjat. Känn på reläerna så att de inte är varma en stund efter att du parkerat! /mvh |
|
|
Glömde: Länk Den är från 10mA och uppåt... Dock kan den inte, som en tångmätare, tala om att det försvinner ström från batteriet, det måste man s.a.s. "veta". Men den är betydligt billigare.. :-) |
|
| tackar för alla tips, återkommer när tipsen provats :) | |
|
Bra att veta: Tiden för sleepmode är 16 min, det kan vara lite tidsödande att vänta, mäta, ändra nåt, lossa/sätta i säkring, vänta mäta igen osv. Tyvärr enda sättet, dock kan du lämna dörrar och luckor öppna, allt kopplas ner och släcks när bilen går ner i sleepmode efter 16 min osv, men bilen drar 2-3A minst så länge den är i vaket läge. Så fort man gör nåt i (i stort sett hela) elsystemet med säkringar och förbrukningskretsar så vaknar bilen upp igen och det blir en ny 16 min väntetid osv, gott tålamod är en stor fördel.. Tångamperemeter är som redan nämnt en mycket god investering, och även om vissa (men inte alla) är lite grova vid små strömmar under 100mA osv, så kan man med lite rutin lätt avgöra om det är normal eller felaktig förbrukning osv. Att koppla in en multimeter direkt i strömkretsarna är dels riskabelt för instrumentet, dels går det inte att flytta mätkablarna osv mellan t.ex 10A och 200mA-områdena som är de vanligaste, då vaknar bilen direkt och man måste vänta igen... FP |
|
|
Morsans göbbe kom över och tyckte vi kunde börja med att ladda batteriet, för eftersom det bara var 9 V i det tyckte han det lät lite skumt. Så nu har batteriet stått under natten med full laddning så de ska testas lite senare, en sak till han tyckte var lite underligt var att mätaren gick inte upp snabbt på laddaren för att sedan sjunka igen utan den steg långsamt nästan hela dagen igår och låg på 12A nästan hela tiden, kopplade ur den nyss och då låg den på 5A, ska iväg en sväng till trollhättan ska prova batteriet lite senare idag, återkommer med svar.. patrik |
|
|
Viktigt här: Vad är det för laddare? En plåtladdare, modell garageladdare, ej spänningsreglerad tippar jag på. Inget fel i sig men olämplig mer är för några timmars stödladdning, stor risk för att köra batteriet torrt osv. Rätt laddare är en elektronisk laddare med två spänningssteg, 14,4V och därefter nerstegning till 13,7V, och strömmen skall vara nära noll när batteriet är fulladdat, vilket tar runt ett dygn. FP |
|
|
Det låter som att minst en cell i batteriet är borta ur leken. Vad var det för batteri du köpte? Här finns det lite nyttig läsning om blybatterier: Länk Mvh H |
|
|
Helt riktigt, och om laddströmmen aldrig vill sjunka, batteriet blir varmt, spänningen sjunker åter ner under 12V efter att laddaren kopplats bort så är det ganska troligt kortis i en cell. Nytt batteri är vad som gäller då. FP |
|
|
Är batteriet så hårt urladdade att den ligger på 9 Volt så har den så hög resistans att det kan ta över timmen innan man ser att laddaren börja mata ström märkbart på amperemetern. Detta för att det är så lite batterisyra kvar i batterivattnet att den knappt leder ström och batteriet med laddaren måste 'tillverka' svavelsyra för att leda allt bättre i uppladdningsfasen. och som redan nämnt - kan vara cellfel också. |
|
|
det verkar som batteriet är ok, kopplade ur batteriet under natten och på morgonen startade den, hade även i batteriet under natten efter och startade även då. så de verkar som att det sakta men säkert är något som suger ur batteriet, så har bokat tid hos mekonomen nästa fredag så får vi se om dom kan hitta felet ;) återkommer med följetången mvh patrik |
|
|
Nu ska allt vara fixat, fläkten stod och gick efter man stannat bilen så de var ett kupéfläkt motstånd som hade pajat, så de byttes och detta gick på ca 750:- plus moms, original bmw grejer, den satt under handsfacket. Hoppas detta inlägg kan hjälpa någon annan och tack för hjälpen ni andra. mvh Patrik |
|
|
Tackar för info! Min bil är på verkstaden med liknande problem. Får se vad det är när den kommer tillbaka. Bra pris på lagningen. |
|
|
Bra med feedback. Fläktens effektsteg är en rätt vanlig felkälla till dränerade batterier. Det har skrivits många inlägg om detta och det finns även ett mektips om hur man byter själv. Priset var riktigt lågt om det även inkluderade bytet, annars helt normalt. Sist jag hörde om någon som handlat så tror jag det låg på runt tusenlappen över disk inkl moms osv. FP |
|
| Slutfakturan blev på 1300:- med byte och frakt och felsökning mm, själva motståndet kostade 750:- bara så ni vet :) det var mekonomen som gjorde lagningen. | |
|
Glöm inte att kanske 99% av de som läser här måste betala moms, = 938:- Det stämmer bra med de senare inläggen från de som handlat effektsteg för kupéfläkten. Står det verkligen motstånd på fakturan? FP |
|
| allt gick på 1300 sek ikl. moms :) jepp de stod fläktmotstånd, den ser ut som en klump med 12 st ca 6 cm ben, här är serie nr: BMW 64.11-8 383 835 | |
|
Rätt intressant när man googlar på artikelnumret... massor av länkar till dränerade batterier.. För att inte tala om benämningar, final stage resistor.. osv Här är en bild på detaljerna runt kupéfläkten på en E39, nr 3 är effektsteget (slutsteget) Länk Artikelnumret har varierat lite, effektsteget har uppdaterats en del genom åren, formen på kylaren har ändrats osv. FP |
|
| ok de va lite skumt, men de såg ut att vara nr 3 de va mest likt iaf, man fick iaf öppna huven för att höra att kupéfläkten gick efter man stängt av bilen glömde tillägga de förut ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.