|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nybliven 530iA -2002 ägare :) Dock har jag följande problem. Batteriet drar ur.... Hela historien: Är ute och tittar på bilen hos handlare. Vid provkörningen så startar inte bilen först utan handlaren drar igång den med hjälpstart, enligt handlare inte ovanligt att de drar ur batterierna när de står i hallarna, bland annat pga dåligt stängda dörrar... Köper bilen hos handlare (några veckor senare) de har då upptäckt (av en annan som testkörde bilen) att yttertemperatursensorn är trasig vilket gör att den alltid visar -40 enligt handlare drar då spegeluppvärmningen på för fullt vilket kan leda till strömbrist, de fixar detta på sin verkstad innan jag får den. Jag frågar då om de har kommit till rätta med problemet eftersom det var ett litet orosmoment jag hade (dvs att den var strömlös första gången) Jag kör hem den c:a 7 mil. Låter den stå några dagar. Kör dock ett instumenttest samt ställer in lite saker som t.ex. klocka, radio, dock inte under några långa perioder. Parkerar om den. Låter den stå några dagar och när jag skall ut så startar inte. Startmotorn låter som den försöker dra igång (klickande läte?). Nu mäter jag med multimeter batteriet på plats i normalläge, dvs belysning på, visar runt 10-11 har jag för mig. Tar ur batteriet och laddar det i 12 timmar (av olika anledningar kunde jag inte ladda det längre :( Låter batteriet stå i c:a 16 timmar (hade inte tid att återmontera det). 20 minuter efter ladning mäter det 12.67 (och jag tänker hmmm, på 12 timmar? är nog inte stabilt ännu....) efter ytterligare 12 timmar mäter det nu 12.57 (jag vet, inte bra, men kunde som sagt av olika anledningar inte ladda det längre, har ingen bra plats att ladda det på). Kopplar in det och det visar 12.34 vid belastning dvs normal belysning. Låter det stå inkopplat i c:a 18 timmar. Kopplar bort det och låter det stå c:a 6 timmar. Visar nu 12.43. Jag har under denna tid inte startat motorn eller ens haft nyckel i annat än dörrarna :) Summering: Mitt batteri har gått från 12.57 till 12.43 på c:a 24 timmar varav 18 inkopplade. Är det något som tjyvdrar eller är det bara kasst eller är det normalt (det sistnämnda verkar mkt otroligt men när jag pratar med handlaren säger han att det kan vara så om de står för länge....) Följande teorier har jag, hur låter dem? VIlken är mest trolig, är någon helt fel baserat på vad jag har skrivit? Alternativ 1 Efter att ha läst mycket på forumet, under de perioder där batteriet har varit i olika lägen :) känns inte ett felaktigt fläktmotstånd som en dålig teori. Jag fick för mig att fläkten gick lite oregelbundet i början när jag körde hem den. Jag och min kompis som var med blev dock osäkra på huruvida det skulle vara så (detta är min första bil, har mest varit intresserad av båtliv innan :) Effekten av fläkten var dock på topp, den både blåser och kyler mkt bra. När jag kopplar på minuspolen slår det en liten gnista, jag har någonstans på detta forum eller något annat (jag har läst som tusan :) att detta kan vara indikator på att något tjyvdrar? Alternativ 2 Handlarens mek laddade kanske inte batteriet särskillt bra efter det att de fixade temperatursensorn. Dessutom vet jag inte hur pass länge det har stått urdraget och i och med det sulferat (ehh, korrekt benämning?) och därefter har min förhållandevis korta körning plus omparkeringen m.m. gjort att batteriet dragit ur det lilla som det hade? Batteriet är ett Global-startbatteri 59085 från 2008 (ringde Global och fick suverän hjälp) har dock inte kunnat mäta hur bra syranivå det är eftersom jag inte hade något mätinstrument hemma. Alternartiiv 3 Något annat troligt (förstår att det kan finnas mycket) Övrigt En av anledningen till att jag inte har kört eller hållt på med bilen är att den skall tillbaka till handlaren och så skall de rätta till vattenläcka i dörrarna vilket jag upptäckte efter skyfall, har efter letande på detta forum :) kommit fram till att symptonen stämmer bäl överrens med att butylen som har släppt inne i dörren. Jag skulle då också gärna kunna argumentera för att detta inte är normalt och att det är något som drar ut mitt batteri (förmodligen fläkten). | |
|
Släpp inte kontakten med bilförsäljaren, och hoppas du har normal och lagstadgad försäljnings och funktionsgaranti. 1. Öppna dörrar i t.ex en bilhall innebär inte att (t.ex via innerbelysningen) batteriet dräneras. Bilen har en timer som stänger ner all belysning efter 16 minuter. Upplys gärna försäljaren om detta. 2. Även om spegelvärmarna skulle gå in så är inte dessa några jätteförbrukare, speciellt inte jämfört med allt annat som startar när man brukar bilen normalt. Generatorn tar över allt jobb så snart bilen är startad, med spegelvärme eller inte.. Upplys igen, låt inte handlaren dra några pennor eller försöka komma billigt undan. Se till att batteriet blir rejält och fullt laddat under 24 timmar med en riktig elektronisk laddare. Om man mäter under laddning så ligger spänningen då runt 14,5V under första delen av laddperioden och skall sedan stegas ner till runt 13,7V och stanna där tills kablarna kopplas bort. Efter några timmars vila skall batteriet mäta runt12,9-13,1V helt obelastat, efter inkoppling eller lite belastning skall spänningen landa runt 12,6 till 12,7V. Sjunker det omotiverat lägre så skall batteriet bytas ut. Syravikten brukar inte gå att mäta på "gammalt sätt" i moderna batterier, helt enkelt för att det inte brukar finns öppningsbara lock osv, dock så förbrukar de heller inget vatten när allt är normalt. Se slutligen till att handlaren låter reparera allt som inte funkar, t.ex yttertempmätare osv. Denna funktionen ligger även till grund för flera andra system i bilen. FP |
|
|
Tackar för ett mycket bra svar! Ska följa råden. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Håller ju med veteranen ovan "som vanligt" Problemet är ju också om batteriet stått hos handlaren dåligt laddat att det inte återfår sin hela kapacitet pga sulfering förstör batteriet. En BMW som står i en bilhall ska kontinuerligt underhållsladdas så fort batterispänningen sjunkit till 12,3V i minst 10 timmar enligt vad BMWs tekniska specar säger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Byt ut batteriet, har det vart nere så lågt som 10-11 volt en längre stund så blir det aldrig bra igen. Det man kan göra om du har tillgång till en ctekladdare är att köra en rekond för att se om det blir bättre. | |
|
Tackar för intressanta svar! Har CTEK-laddare och testar med den först (se om jag kan klara mig lite till). Men det blir nog ett nytt batteri lite senare i höst, vill inte riskera att bli stående. Var nere och mätte igår och då var det nere på 12.04 (ej i sleep mode). Vilket innebär att det tappar c:a 0.1 per dygn vilket innebär att det kanske drar c:a 75Ah per dygn. Förutsatt att Batteriet inte är alltför dåligt och jag inte resonerar fel :)Observera att jag inte gjort något annat än att larma av. Någon som vet vad en normalt ska dra enbart med larmet igång? |
|
|
Om kupéfläkten går när du vridit av nyckeln så är det med största säkerhet fläktmotståndet som skall bytas. Kupéfläkten ska vara helt tyst när nyckeln vridits av. Jag köpte nytt batteri i onödan när det var motståndet som var paj. Fläkten gick med nyckeln ur och den gick ojämnt som du beskriver. Kräv av bilfirman att byta det åt dig, själva motståndet kostar ungefär en tusing (hutlöst för ett motstånd) på BMW. Hyfsat enkelt att byta själv också men eftersom du köpt på firma tycker jag du ska kräva det av dem. |
|
|
Börjar från slutet. Det sitter inga MOTSTÅND för kupé eller motorfläktar sedan många år (decennier i vissa fall) i bilarna. Det sitter ett elektroniskt effektsteg som gör att man man styra fläkten steglöst. Bra att känna till vid felsökning om inte annat, ett motstånd lär ju knappast ligga och självstarta fläkten. valle-fora: du kan inte riktigt mäta batteriet som du gör i sista inlägget. Så snart du aktiverar bilen på något sätt, låser upp, öppnar mån dörr eller lucka så går bilen ur sleepläget och drar några A ström. Då är det inte onormalt att vilospänningen sjunker, och hade du t.ex 12,6V innan så kan du se 12,3V (sakta sjunkande) om du aktiverar bilen, öppnar och mäter osv. För att göra exaktmätning av tomgångsspänningen över tiden så får man dra ut mätkablage genom t.ex skuffluckan och stänga denna, eller lämna luckan öppen (belysningen stängs av när bilen går ner i sleepläget.) Vet inte riktigt hur du räknar ut 75Ah ur 0,1V spänningstapp... Om du känner till en viss ström, t.ex 1,5A och en viss tid, t.ex 12 tim så kan du räkna ut hur många Ah du dränerat ur batteriet, i exemplet 18Ah, osv. FP |
|
|
Har haft samma problem på min 540, Trodde d var effektsteget så jag kopplade ur det och körde ett tag utan ingen skillnad batteriet dränerades iaf. Sen hade jag telefon i min inte den stora tegelstenen utan en liten motorola, när jag drog ur den så slutade batteriet dräneras... Låter absurt att telefonen skulle dränera batteriet såpass men sen dess har det funkat. |
|
|
Jag tror det är så att om/när telefonen aktiveras så är även andra system vakna, kan vara olika delar av komfortsystem, bildskärmen osv. Om telefonen enbart skulle dra sådär 2-3A (25-35W) vilket i sin tur dränera ut runt 25-30Ah under en natt osv, så skulle något brinna eller ryka i telefonens elektronik efter en kort stund. FP |
|
|
Till historien hör att jag även bytte batteri vilket medförde att bilen gick resten av sommaren, ställde av den och förvarade den i värmegarage. Så jag kopplade i telefonen igen fick för mig att d var ett defekt batteri. När jag skulle köra ut bilen våren därefter så var det andra batteriet helt kaputt. Fick dock ett nytt på garantin men jag misstänker fortfarande telefonen... Telefonen i sig fungerade men batteriet i den höll oftast inte längre än nån timme.. |
|
|
Hej! Har nu laddat batteriet under ca 40 timmar med ctekladdare. Det mätte 12.04 bär jag började och 12.77 när jag slutade och hade återmonterat det (Ctekladdaren indikerade full laddning efter ca 16 timmar). 30 timmar senare mätre den 12.27 ngra minuter efter bilen gått ned i sleepläge. Jag har undertiden inte startat bilen eller ens satt nyckeln i tändlåset :( Jag antar att batteriet är ganska kört. Kan man hävda det som ett dolt fel? Jag är lite tveksam, kan tycka att jag skulle kunnat kolla det själv på samma sätt som jag gjorde i efterhand dvs ringa tillverkaren Global och ialla fall få reda på hur gammalt batteriet är (2008), jag kunde också varit snabbare med att ladda upp det vilket gör det svårt att veta om jag förvärrat det. Något drar också rätt rejält med ström (skall testa och höra på fläkten låter efter avstängning, någon som vet hur länge jag måste köra för att det skall märkas? Jag har tyvärr ingen telefon i bilen eller något som är eftermonterat. Kan inte hitta något logiskt som skulle "väcka bilen" heller. Ett tag funderade jag på om det vat så att kupevärmen var satt på timer men eftersom jag för det första inte vet om jag har den funktionen och för det andra så var bilen nollstäld när jag fick den levererad (klockan var nollstäld i alla fall) och den har sedan varit utan batteri i över 20 minuter efetersom jag var tvungen att ta ur det för att ladda det ordentligt så tror jag inte på det. Folke (tack för en bra beskrv på sleepläget): Mitt resonemang ang hur mkt som förbrukades under 24timmar var helt enkelt att batteriet hade tappat ca 10% i kapacitet under den tiden, 10% av 750Ah = 75Ah Sedan borde det minska med hur stor kapacitet batteriet egentligen har beroende på hur det mår men det hade jag ingen aning om hur jag skulle få fram. Är detta helt fel resonerat (jag är extremt ödmjukt inför att så kan vara fallet :)? |
|
|
Du har ju en automat, och kan då enkelt kolla om bilen går upp i vaket läge obefogat genom att kika in på lysdioden vid växelväljaren. Den lyser hela tiden när bilen är i vaket läge. Lås bilen och prova att lyfta i dörrhandtagen och tryck på skuffens öppnare och se om bilen reagerar (vaknar). Du måste varje gång isf vänta ut timern (16 min) till lysdioden släcks osv. Det ser inte helt kört ut för batteriet, men säker test på kapaciteten får man först efter en riktig urladdningstest med mätinstrument (batteritestare). Du har inte 750Ah i batteriet, möjligen 75Ah FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.