AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.573

Vad är problemet med dvd/cd spelaren?

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Hej alla.
Har sökt men inte hittat varken här eller på google om vad det kan vara för fel på min enhet.
Det är en eftermarknads Dvd/mp3 multimediaenhet med navi och 5 tums skärm som jag beställde hem från eBay.de för 1,5år sen. Allt har funkat kanon tills för 2 dar sen då dvd-skivan med låtar och videos plötsligt börjar hacka för att sen sluta läsas helt. Man hör hur lasern kämpar med att läsa skivan men till slut ger upp och det visas error cd. Det här händer först när enheten blivit varm, ca 1-2 låtars speltid ungefär.
Den funkar normalt lika länge t.ex nästa dag då jag kör igång den för att sen haka upp sig igen.

Bör påpekas att då skivan slutar fungera så fungerar alla andra funktioner som navi, radio osv.

Har försökt nollställa den - ingen förbättring.
Köpte rengöringsskiva - hjälpte ej
Tänkte få lite info samt lite tips här så jag vet vad det kan handla om innan jag lämnar in den för felsökning.

Är det nån nu som vet vad det kan bero på när den inte pallar med arbetstemperaturen?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Vad är det för fabrikat?
Jag utgår ifrån att du har testat med en annan skiva..
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Det är en Kina- produkt(ja vet) utan nåt spec fabrikat på framsidan.

Japp, har så klart testat andra skivor men med samma resultat.

har precis skickat mail till de och får hoppas på lite goodwill trots att garantin gått ut.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Hoppas kan man ju..
Tveksamt om de servar noname-produkter. Inom garantitiden så skickar de nog bara en ny.
Annars är det nog tyvärr bara att kasta skiten.
Hitta nån begagnad Alpine, Pioneer eller nåt.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Jag kan ju ifs fylla ett usb o köra me den iaf, allt annat funkar ju me, så jag kör nog så tills hela skiten gett upp istället.

Visste att jag tog en risk när jag köpte märkeslöst, så det va medvetet, men jag hoppades på en livstid om minst 2-3år iaf, inte 1,5år.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Har den USB, så är det ju inte så farligt.
Använder knappt min cd/dvd heller längre..
Symtomet stämmer bra med en laserpickup som gjort sitt. Inte ovanligt på vanliga stationära eller bärbara DVD/CD-spelare osv. Går att byta men man behöver lite dokumentation för att kunna beställa rätt. Om sedan reparationen är värt priset är nästa fråga.

FP
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
folke:

Va skulle du gissa på att reparationen skulle kunna kosta?
På ett ungefär, för jag har inte ett humm om det själv.

Skulle det räcka med att ta ut enheten så att reparatören kunde undersöka vad det är för typ av grejer som sitter i enheten för att kunna beställa hem, om det nu är laserpickupen som du säger. Det ifall det är värt att reparera.
Upp till en tusing tycker jag det kan vara värt att reparera den för hos nån mindre elektrikerbutik, mer än det är det inte värt det, kör på med usbn isf.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tror att det blir svårt.
En normal firma tar nog mellan 500-1000kr, bara i felsökningsavgift.
Det skulle va om du hittar nån elektriker som jobbar mer eller mindre utan kvitto.
Elektriker blir lite fel.
En radioverkstad, om man kan hitta en frifräsare som reparerar radio-TV osv kan hjälpa dig. Tyvärr centraliseras ju detta alltmera, alla kedjor och giganter osv skickar in centralt osv.
Men det kommer knappast att gå under en tusenlapp, sist jag kom i kontakt med detta så kostade en laserpickup enbart 600-800:-, det är några år sedan. Sen tillkommer jobbet och tyvärr är bilspelare oftast omöjliga att prova/testa inne på bänken om man inte har tillhörande kablage och testjiggar osv.
Lyckan är om man hittar någon som gjort exakt samma procedur i samma typ av apparat tidigare.
Det var bättre förr...

FP
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Låter lite sisådär der där. Jag får fråga mig fram hos några olika och ser om det blir nåt rimligt utav det hela.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.