AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.594

Väd händer med min bil? Skakande ratt (video) E46 Touring -02

Länk

Detta skumma beteende händer kanske tre gånger per månad. När bilen har vilat cirka en timme så försvinner skakandet.
Har någon en aning vad det kan vara?

Ha det gott!
Det skulle kunna vara ett kärvande bromsok, när bilen stått och skivorna svalnat så försvinner det. Känn på fälgcentrum om någon är varmare än övriga, ligger bromen på så blir det märkbart varmt.
Ska undersöka detta nästa gång.
Vad kostar det ungefär att åtgärda detta på verkstad?
Jag tror inte på kärvande ok, då brukar man känna det i ratten att det drar iväg åt höger eller vänster. Tror mer på att någon kört emot något o skadat någon del i hjulupphängningen alternativt att fälgen är bra skev/oval, eller att de har tappat balansvikterna (det brukar vara klistervikter o de kan lossna...)
Ja eller att skivorna slagit sig duktig, men då borde man känna detta i bromspedalen vid mycket lätta inbromsningar....
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har vare med om nått liknande på en liten jobbarbil och de va ena däcket som var kass.

BMW ownz
Frrla har rätt...Kommer ihåg att när jag fick tillbaka min ena bil efter att ha lånat ut den så vibbade det kraftigt i hela bilen. Naturligtvis misstänkte ja att den som lånat bilen hade sladdat emot något men han bedyrade att så inte var fallet. Iaf efter att jag satt på sommardäcken så blev bilen som vanligt, orsaken till de kraftiga vibbarna var att ett av bakdäcken hade börjat "separera" invändigt eller nåt liknande.
Skeva skivor och slitbanor som separerar brukar inte försvinna av att bilen vilar en timme.
Backard: Läste inte så långt i första inlägget, kollade bara på filmen*haha*. Jag har dock svårt att tänka mig anliggande/kärvande ok, då skulle bilen "dra" åt ena hållet, o det kanske den gör oxå? Hade ett anliggande ok bak på min bruxis o det avslöjade sig inte genom vibbar utan om att det kom ett konstigt dovt lite pumpande ljud bakifrån kring 90km/h, över eller under den hastigheten var allt som vanligt, tog ett tag innan jag hittade felet...
Hade samma på min e36, var ett kärvande ok fram. Försvann när man kört en stund men så fort man bromsat lite hårdare kom det tillbaks. Drog inte särskilt mycket i ratten heller.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kärvande ok är ju oerhört enkelt att fastställa, bara kolla om de går varmt.
Mina vinterdäck gav upp och började separera i korden. I början skakade det lite i ratten ibland o sen blev det konstant så att jag inte ville köra över 70km/h. Kollade däcken och det var "bulor" i slitbanan dvs mönstret buktade ut så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.