|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har nu fått pengar av FB för min lilla. Har börjat spana runt och då har jag sett en Imolaröd bil. Då jag har haft en röd bil tidigare fast solidröd så undrar jag om en Imolaröd också bleks och blir matt och sunkig eller har den Imolaröda klarlack som förhindrar att lacken blir matt? (dum fråga men om man inte frågar får man aldrig svar :)) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Jag har för mig att Imola röd 1 är en solid lack och Imola röd 2 är metallic. | |
| Även solida kulörer har klarlack numer så själva oxideringen som röda kulörer hade förr finns inte kvar. Om röda kulörer bleks mer än andra vet jag inte, men det finns ju många gamla imolaröda bilar som är fina idag så det är nog inget större bekymmer. | |
| Jag ser inga tendenser till mattning förutom på stötfångaren fram. Den måste poleras ofta för att hålla glansen och trasan blir röd, dvs den släpper pigment och har ingen klarlack (kanske är den omlackad???) Resten är riktigt bra och är den en av de finaste färger jag vet. Nypolerad klår den det mesta. Jag håller till i Lomma om du vill kolla hur en ImolarotII ser ut. | |
|
På min imolaröda M5:a så var det bakstöten som såg lite blek ut mot resten om man synade riktigt noga. Resten av bilen hade fortfarande ett jäkla tryck i färgen. |
|
| Nuförtiden har ju röd färg mycket fler färgpigment just för att "mätta" ordentligt, precis som svart - känn på en tunna rött och en lika stor tunna av en annan färg, så känner ni skillnaden (i vikt).. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.