|
|
|
|---|---|
|
Jag bläddrar runt tyska ebay... Jag hittade o jag vill ha detta! Jag är rätt sugen på att byta ut tråkiga bilradio/dvd. Det är rätt prydligt och snyggt! Ebay: Länk (jag vet inte om det funkar för min bil, men annars gärna köpa liknande som länken visas) Men jag kommer på flera saker, bl.a. navi-system och billig backkameran bak (det finns under "Gör-det-själv") Jag vill eftermontera navi-screen i mitten av brädan där förvarningsfacket, som vill byta oxå, men undrar hur det funkar med där länken "touchscreen" på Ebay. Eftermontering av navi i förvaringsfack: Länk som jag tänkte från början... har förvaringsfack redan, behöves bara byta ju, behövs inte såga/kapa. Hos BMW service kostar bortom 15 000 kr. Helt sjukt. jag har iphone också, så tänker jag fram o tillbaka... Förslag idéer? Iphone: Länk För att slippa koppla in sladdar o så opraktiskt. Det ska bli lyxigare o Hightech mit kleinem Auto! Jag behöver era kommenterar o åsikter först, innan kommer igång min projekt. Min bil är E87, 118d, modell 2010. PS- jag ska montera motorvärmare och billarm med tvåvägskommunikation med GSM mobil :) (= bägge kostar ca 4000-4500 kr bara! och hos BMW service mer än 10 000 kr. Allt pris drar iväg som en tokig häst! Farthållare ska fixas i Tyskland för 2500 kr. (här ca 3500-5500 kr) Era åsikter o förslag är rätt uppskattade! :) | |
|
Jag var i samma tankar som du. Den lösning jag valde var Alpine IVA-D511R Länk Rattstyrningen funkar, den har navigator, blåtand till iphone(så du kan ringa och ta emot samtal på skärmen och spela upp musik, från telefonen i fickan), bmw´s backsensorer funkar(kan bytas ut mot backkamera om man vill). Det är en lite dyrare lösning, men väldigt smidig.. |
|
|
Blåtand till mobil ska det stå, givetvis funkar den till andra telefoner än iphone.. Däremot finns det en kabel til iphone/ipod, för att spela upp musik/video, och bläddra i menyerna |
|
|
Tack för inläggen och länken! :) Ja.. ang iphone - blåtand. Men jag tänkte också, men sladd? det behöver batteriladdning. Jag har för mig att det finns något annat typ av Iphone som går att ställa i med laddning och kommunikation på olika sätt, alltså två i ett. Det står alldeles bredvid ciggtändar utan ubs-ciggtändare-sladd. Länk men frågan är att det går till 118d. "Snap-in" på Ebay från tyskland, Länk Frågan är hur man ska fixa med montera o dra kablerna under Snap-in-iphone eller "bredvid ciggtändare". Jag skulle ta ett titt på el/kabler grejer först om det är lätt att fixa eller inte. Någon som kan ge tips var jag kan... Jag har försökt att googla där o så. |
|
| Ang. backsensor... Den bilen har inte alls. Jag kan göra det själv backkameran, efter jag har monterat skärm, typ touchscreen eller så. | |
|
Jag har en ipod liggandes i handskfacket, med en kabel dragen till stereon. Den laddas automatiskt. Sen kan man köra iphonen med blåtand. Eller som man vill :) Men dem du länkar till borde också gå att koppla ihop.. |
|
|
Jag håller precis på att byta ut min orginal CD till en eftermonterad i min e87:a. Min tanke är att senare även få in backkamera och skärm som jag har kvar ifrån min förra bil e39T. Jag har åkt på att köpa ett Alpine APF-S100BM interface för att lösa diverse problem. Det är ett rattfjärr interface, men det löser även så att du får styr ström när du sätter i nyckeln. Om man inte har det så får man ta styr ström ifrån t.ex. cigarett utaget till stereon och det går bara på när du startar motorn. Kan vara kul att kunna lyssna på musik även när motorn inte är på. Det andra problemet den löser är att du får ström ut när du lägger i backen. Detta kommer du att behöva till backkameran då jag gissar att du enbart vill ha den igång när du lägger i backen. På äldre bilar kopplar man kameran till backljuset men det fungerar ej på nyare BMW bilar. Här är ett annat allternativ till navigeringslösning. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.