AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.940

dubbdäck eller dubbfritt?

Sida 2 av 3
Det är bara att ställa sej frågorna : Måste jag ha bilen varje dag? Kör jag tidigt på morrn eller sent på kvällen? Stora eller små vägar? Kör jag många mil?

Inte sådär jäkla svårt att lista ut vad för däck man ska/bör ha.

/Bellamy

sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Det verkar som att det trots allt är dubdäck som ju egentligen är det bästa vinterdäcket ! -Dubbfritt är ju egentligen nån slags kompromiss!

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det finns lika många åsikter för eller emot som det finns användare på detta forum. För mig som bor i Sthlm och slipper använda bilen dagligen funkar dubb fritt bäst.

Jag blir dock lite konfunderad av vissa inläggs nonchalans till miljöaspekten ("typ dubb förbud, vem bryr sig?)

Miljön påverkar oss alla och våra Barn och barnbarns kommande miljö. Tänk lite längre när du beslutar vilken typs däck du skall ha.

Mats
BMW CS #5847
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ska vi köra den här diskussionen hela den här vintern också?
Vet inte hur många meter det skrevs förra vintern..
Jag kör dubbfritt eftersom dubbarna låter som fan.
Självklart får man bättre grepp på is med dubb.
På torr asfalt är dubben bara negativt.
Så..
Vad mer finns det att säga?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Som redan sagt, så är de en myt att ett dubbdäck skulle ha dåliga egenskaper på torr asfalt, de har i regel bättre stoppförmåga än dubbfria.
Detta beror på att att dubbat däck har i regel en kraftigare stomme för att hålla kvar dubben som är till fördel när det är torrt jämfört mot en dubbfritt som ska funka bra i halka.

Så de är frågan om ifall man vill ha ett säkert eller miljövänligt/hälsosammare/tystare däck...

Personligen tycker jag att för framkomligheten så kvittar de, men ett dubbdäck känns alltid tryggare när det är snorhalt men de går som redan nämnt att anpassa farten men de går inte anpassa andras betende!
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har haft flera olika BMW i många år,o tycker väl inte att det är världens bästa bil direkt att köra med på vintern.Kör väldigt försiktigt med ofta barn i bilen.Det har ej gått att flytta bilen från uppfarten ens med de dubbfria.Bor dessutom i en stad i Blekinge där snöröjningen är som ett skämt.Valet för mej är enkelt...

superman
Verdi
Simon76,
Jag hör knappt dubben. De går tystare än mina hårda 18" RFT jag har på sommaren.

Och du, dubbade däck är bättre på torr asfalt än nordiska dubbfria eftersom gummit inte kan eller behöver vara lika mjukt.

Dubbfria av centraleuropeisk typ är värdelösa på is så de räknas inte. Till och med i Skåne har det varit riktiga vintrar nu på sistone.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Verdi,
Jag kör inte med RFT heller. De är katastrof! Iaf de som satt på min bil när jag köpte den.
Att dubbade skulle vara bättre på torr asfalt ställer jag mig mycket tveksam till.
Och visst, det har varit ett par rejäla vintrar på sistone, då dubbdäck hade varit att föredra..
Men oftast har vi bara ett par hala veckor här i skåne.
Och då föredrar jag dubbfritt.
Sen får var och en avgöra vad som är bäst för dem.
Verdi
Varför är du tveksam? Det finns oberoende tester som bevisar att nordiska dubbfria är värdelösa på de flesta underlag, utom snö och modd.

Man åker ju inte bara på dubbarna på dubbade däck. Allt gummi ligger ju an mot vägen också.
Det är väl ändå upp till var och en att välja vilka däck man vill ha på sin bil?
jo
41
jocke_91
328i Coupe -95
En sak som många glömmer att tänka på är '' vad väger bilen '' de spelar ganska stor roll beroende på om dubbfritt ska funka lr inte.

även de att de står aldrig i däcktesterna vad bilen vägde som dom testade däcken med. en bil som väger över 2 ton klara sig ofta ganska bra med dubbfritt, för de blir mer däckyta i backen. medans en liten lupo knappt väger 1 ton. då blir de inte mycket däckyta i backen så då är dubbat något som man borde köra på.

själv jobbar jag på bilfirma, och kör varje dag olika bilar, men olika däck. och slutsatsen jag kan dra av de är att dubbfritt är bra på vägar som är snötäckt, inte is. och dubbdäck är bra på princip allt. sedan kan man även se de så, hur länge har dubbdäck funnits och hur länge har dom hållit på å utveckla dom, jämfört med dubbfritt.
jocke_91: Nja, det där med däckyta stämmer ju inte riktigt. Allting beror på fysikens lagar. Kortfattat och väldigt förenklat kan man säga att ju mer bilen väger desto mer motverkar den friktionen, vilket gör att bilen får bättre grepp. Observera att massan inte påverkar underlagets friktion utan enbart friktionskraften.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

egentligen vill jag inta blanda mig i dessa diskussionerna men nu kunde jag inte låta bli. De som tror att dubbdäck har kortare bromssträcka på våt och torr väg har helt fel. Det har hänt mkt i utvecklingen av friktionsdäcken under senare år och den vesäntliga skillnaden mellan däckenär på isgata (vilket kan vara avgörande). Var och en väljer givetvis däck efter eget behov och det går egentligen inte säga vad som är rätt och fel i denna frågan. Här går det att läsa test av olika däck:

Dubb:Länk

Friktion:Länk

Lycka till där ute med val av däck, för det är inte helt enkelt! :-)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skojar du eller?? ,du kan ju inte jämföra dom två olika testen med varandra dom använder olika bilar!
I testet med dubbdäck så är alla dubbdäck något bättre på torrt jämfört mot dubbfria förutom Continental Winter C som inte är gjort för norden av därav presterar skit på vinterväglag!

I testet med dubbfria däck så jämför dom mot Nokian HKPL 7 som är ett superdäck på vinterväglag och därför får lida lite när de kommer till torrt men gör de fortf mycket bättre nästan alla dubbfria!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt: vinterdäck är en kompromiss hur man än vänder och vrider på det!

Att få maximalt väggrepp på både isgata och torr "sommarväg" är i praktiken omöjligt - man måste välja hur vägegenskaperna skall fördelas...

Men faktum kvarstår: dubbdäcken har färre dåliga områden än rena friktionsdäck. Kontinentala vinterdäck är å sin sida oftast utmärkta på väglag som inte utgörs av ren "vinterväg" - men jag använder vinterdäck just för att kunna köra på just vinterväg.

Skillnaden mellan ett dåligt och bra vinterdäck på vinterväglag är ofantligt mycket större än skillnaden mellan ett bra och dåligt vinterdäck på "sommarväglag" (torr och blöt asfalt)!

För de som bor/kör mycket i Stockholm, kan iofs. dubbdäckförbudet på vissa gator göra det däckvalet svårt/omöjligt...så där kanske man tvingas prioritera andra egenskaper högre än maximalt isgrepp!

Själv bor jag i mörkaste Småland och där är vintervägarna oftast förädiska med mycket isfläckar och underkylt regn samt ibland "rejäl" vinterväg med både is, snö och slask... Sedan använder min fru ofta bilen och då vill jag att riskerna vid halt väglag minimeras så mycket det går!

Utifrån detta är mitt val väldigt enkelt - det är bara dubbdäcken som ger rimlig säkerhet vid en eventuell panikbromsning på isfläckarna - om det så bara blir ett enda tillfälle under däckens hela livslängd som blir avgörande mellan att en panikbromsning skall sluta med förhöjd puls eller att köra på ett barn eller ett djur etc., så är det värt "merpriset" med dubbdäcken!

Att de låter lite mer i låg fart och att de påstås riva upp vägbanan (är väl en piss i Nilen i jämförelse med det slitage som alla överlastade timmerbilar åstadkommer på vägarna här!) får anses vara mer eller mindre ointressant vid däckvalet för min del.

Sedan får man givetvis inte glömma att man anpassar körningen efter underlaget och kör "defensivt"! Men det hjälper inte alltid för barn och djur anpassar inte sitt beteende efter trafikens faror och som lök på laxen finns det alltid jubelidioter i trafiken som genom sin blotta framfart kan sätta andra trafikanter i klistret genom vårdslösa/oväntade manövrar - då spelar det ingen roll vems felet är - en krock är en krock med de konsekvenser det för med sig! Med dubbdäck ökar chanserna att klara av även idioternas framfart, även om dubbdäcken bara sitter på din bil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Som sagts tidigare; välj det du själv känner för.... I denna diskussion kommer alltid säkerhetsaspekten in för eller senare i extremsitutioner. Finns det ngn backe som måste övervinnas ofta eller dåligt plogade vägar köper jag det men att välja däck för "de 3% av tiden då det behövs" är att vara alltför försiktig för mig. Då får man sänka farten lite så dubbdäcksförarna kan få en chans att stila sig.

OM det skulle visa sig att ett dubbdäck är bättre på torrt sommarväglag än många sommardäck.., väljer ni dubbdäck på sommaren också då..?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
De där 3 % av tiden man behöver det kan vara kritiska situationer, inte bara att "det är bra att ha" för att kunna köra fort.
Inte alldeles nytt men matnyttigt kan det nog vara ändå.

Länk

/Bellamy

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det finns väl ingen som på allvar kan påstå att dubbdäck är bättre på asfalt än många sommardäck!?
Däremot kan det finnas fog för att påstå att dubbdäck är bättre på asfalt än många friktionsdäck avsedda för nordiska förhållanden!

Och sedan upphör jag aldrig att förvånas över att man kan påstå att det går att köra försiktigare när det blir riktigt halt för att undvika olyckor.
Då borde man också kunna undvika alla andra trafikolyckor genom att köra försiktigare de gånger man är på väg att krocka.

Olyckor händer oftast för att något oförutsett inträffat! Oförutsett alltså! Det betyder att man inte haft anledning att misstänka att en olycka skall hända och därmed per definition inte haft anledning att ta det försiktigare!

Tex att ett vanlig göteborgskt plaskigt höstväglag med bra fäste i många mil på bara 20 meter blir fullständigt snuskigt snorhalt där 40-50 kändes som alldeles för hög fart med dubbdäck. Men så hände också en seriekrock mellan några personbilar och en lastbil. Brandmännen som kom till olycksplatsen samtidigt med mig var tvungen att hålla i sig för att inte halka omkull på asfalten.

En sådan situation inträffar kanske bara en gång var 10:e år men den gången kändes det riktigt bra att åka på dubbdäck! Och troligen inträffar en sådan situation oftare söderut än norrut. Så vem har troligen bäst nytta av dubbdäcken?

Per L

gO
1.407
gOry
335i Touring
Per L:
Alla däck är friktionsdäck, det vi snackar om i denna tråd är vinterdäck och europeiska sådan är inte av intresse! Men ja vinterdäck odubbade som dubbade kan vara bättre än sommardäck på torrt de beror nog på hur kallt de är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.