AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.941

dubbdäck eller dubbfritt?

Sida 1 av 3
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Nu måste jag snart bita i det sura äpplet att köpa nya vinterdäck! -Men vad ska man köpa,dubbdäck eller dubbfritt? -Sliter man inte ner dubbarna fort om man mest kör på asfalt? jag har en 325d -07:a

Verdi
Finns så många myter kring dubbdäck.

Även om det är en "riktig vinter" så slits isen snart bort i spåren och man åker på asfalt ändå 90% av tiden. Visst slits dubbarna, men de är gjorda för att rulla till största delen på asfalt.
sp
258
spelepojk
-Jo, det har du ju rätt i !

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Vid tvekan,köp dubbat!

Surf Or Die!!!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om man sliter ner dubbarna eller inte på asfalt tror jag beror mest på hur man kör.
Kör man "som folk" är min erfarenhet att det inte är något problem.

Jag brukar ha bra dubbutstick under däckets hela livslängd.

Per L
gO
1.407
gOry
335i Touring
dubbdäck har även kortare stoppsträcka på torr asfalt om man jämför mot dubbfria.
gOry: "dubbdäck har även kortare stoppsträcka på torr asfalt om man jämför mot dubbfria."
Det stämmer ju inte. Centraleuropeiska dubbfria däck har kortare bromssträcka än dubbdäck.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Om man ska ha ett dubbfritt däck som ska kunna så upp mot ett nordiskt dubbat däck så är ja det dubbade däcket bättre på torrt pga av att de dubbfria har så mycket mjukare gummi!
Tycker vi inte ens borde dra in centraleuropeiska "vinterdäck" i denna diskussion då dessa är verken bra på nått här i Sverige!
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Aldrig mer skulle jag köpa dubbat om jag inte bodde norr om sthlm. Hur många dagar om året har man nytta av dubbat? Inte många år kvar när det blir helt förbjudet att köra på dubbat iaf. i Sthlm. Dagens dubbfria är bra! Byter när du vill! Behöver inte vänta på första snön, etc.. Du får avgöra! Lycka till! Köp kvalitetsdäck! Det är mitt råd Mvh, Laszlo

Länk
Min bil
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej, det här kommer att bli svårt! Du kommer att få olika svar på inläggen i tråden. :-)
Läs gärna däcktester som följande gjort: Vi Bilägare, Teknikens Värld och Auto Motor och Sport. Dess finns att hitta på nätet.
Bilda dig då en egen uppfattning om vad du har för behov.

Det jag kan bidra med är att du skall köpa kvalitetsdäck, dubb eller dubbfria.
Själv kör jag på dubbfria, nordiska Continental och är riktigt nöjd med dessa.

Lycka till!

Mvh H

Ska köpa Conti TS 830 som är dubbfria centraleuropeiska. Var lite skeptisk först men när jag såg att de vann TV test för nåt år sen så bestämde jag mej. Enligt mej är TV en seriös tidning så jag håller det testet ganska högt.

/Bellamy

Jag har aldrig haft några problem med dubbfria däck men det har varit kvalitetsdäck av kända märken. Förra vintern åkte jag dock på dubbfria Wanli som jag fick med bilen när jag köpte den och det har gjort att det blir dubbdäck för mig i år. Dom däcken är det absolut sämsta jag någonsin åkt på och det borde egentligen vara förbjudet att åka på sån skit.

Så oavsett om du köper med eller utan dubb så köp riktiga kvalitesdäck och ingen kinaskit.
sp
258
spelepojk
-Ja just wanli-däck råkade jag köpa av misstag en gång.. -aldrig mer!!

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Dubbat. Bäst är Nokian.

Utan dubbar kommer man inte uppför Dalagatan när det snöat. Köp inte däck som passar för 97 % av tiden, utan däck som fungerar bra de där 3% av tiden då extrema förhållanden råder. Säkrast så.

I hela Sverige snöar det och är isigt någon gång. På Hornsgatan är det förbjudet, men vem bryr sig! Varför ska man dit och åka?

Miljön? Problemet är lastbilar och bussar, de sliter mycket mer på vägarna och river upp partiklar!
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Dubbfritt.., ta ditt ansvar och slit inte på vår fina asfalt mer än nödvändigt...
Roffa1
Naturligtvis köper du dubbade vinterdäck. Det är "dubben" som skiljer dem från sommardäck.
Enl uppgift har vi en kommande vargavinter att vänta oss.
pu
547
puiu
330i-03
Dubbfritt,och en 50kg säck sand i koffert och du kan ta dig överallt.vi har antisladd och antispinn .
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Beslut om man har behov av dubbat eller dubbfritt skulle enkelt kunna beskriva så här:
- resonerar du som om "...hur många dagar per år har man egentligen behov av dubbar..." så är det dubbfritt du skall ha
- resonerar man som att "....den situationen som du skulle klarat med ett dubbdäck jämfört med ett dubbfritt däck...." så är det dubbdäck du skall ha

Jag kör dubbat alla dagar i veckan (på vintern) för jag har egen erfarenhet av hur fullständigt förödande överraskad man kan bli av halka. Räddar mina dubbdäck mig en gång på 10 år så är det dubbdäck som kommer att sitta på min bil.

Därmed inte på något sätt sagt att dubbfria däck är dåliga. Tvärs om och dom blir ju också snabbt bättre och bättre om man får tro gjorda tester.

Per L
pu
547
puiu
330i-03
och vi ska inte glömma att man måste anpassa hastighet efter vägglaget,det är många som tror att om dem kör med dubbar kan köra hur fort som helst.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Den här ämnet kommer upp varenda höst/vinter här på forumet...

Hur annvänder ni bilen vs vart bor ni? Kör du 1mil fram å tillbaks till jobb och kanske ner till ica för att handla 2ggr i veckan eller ligger ni och kör 20 mil om dagen?

Jag ligger själv och kör +20mil om dagen och åker tidigt på morgonen kör på klass 3 vägar så för min del blir det endast dubbdäck av bästa kvalite som gäller, man märker direkt när man kommer i fatt någon som kör på dubbfritt på isiga vägar med flygsnö;)

Testa att köra på sjöis med dubbfritt...

/Pelle
pu
547
puiu
330i-03
vi kan inte köra på vinter som på sommar eller hur ?vissa tror det ! jag kör dubbat!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.